• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Om du nu har kollat på så många, vad är det som gör dig så intresserad av just detta exemplar?
Säljarens omdöme om klockan som lyder" worn withlittle to no signs of wear" skulle direkt diskvalificera säljaren från min sida!
Urtavlan ser rent äcklig ut!
Äcklig? Hur i hela friden menar du då? Tavlan är väl inte äcklig för att den har patina?

Det var väl just därför jag fastnade lite för denna, pga "patina" eller vad det nu är, lite annorlunda. Dock trist om det skulle vara pga en skada eller dylikt

Det var väl just därför jag fastnade lite för denna, pga "patina" eller vad det nu är, lite annorlunda. Dock trist om det skulle vara pga en skada eller dylikt
Det skulle vara därför då, lär inte finnas en likadan urtavla till.
Vi är alla olika och gillar olika, jag skulle störa ihjäl mig på den ojämna patinan, jag har antagligen inte kommit så långt medmklockor att detta tilltalar...... Ännu;), ska aldrig säga aldrig inom klockor, känns som ett ständigt varierande intresse:D

Hur vattentät kan man räkna med att en nyservad äldre Datejust är?
Med äldre i detta fall avses typ 40 år gammal. :)

Nej, har inga planer på att simma med en Datejust, men om man nu har den på handleden vill man ju veta lite hur försiktig man behöver vara.

Nej, har inga planer på att simma med en Datejust, men om man nu har den på handleden vill man ju veta lite hur försiktig man behöver vara.
Ingen expert på detta men det är nog inte ovanligt med tryckt tät till 30-50m, har sett 50m på en del. Om mellanboetten fortfarande är OK och så gott som fri från korrosion(ett vanligt problem med äldre rollar), fräscha packningar etc så kanske du kan uppnå högre. Är den 40+ så har du plexiglas(om det nu inte är en ref. 1530 och är det annan ref. med plexi så byt det) vilket fungerar som packning och ska du ha den i plurret så ska alla packningar vara bytta, bra gänga på kronan och förhoppningsvis godkänt trycktest....men jag hade inte badat med en äldre DJ, det finns dykare för det ändamålet;):D. Men är den nyservad inkl. täthetsservice och tryckt tät till ett visst antal meter(30-50?) så tål den väl sina skurar från vädrets makter ett bra tag framöver:cigar:

Senast ändrad:
Polerad :D

F3E0AD05-C62C-4B29-87CD-429F25970139.png
BA41A8AD-C86F-4C70-BC29-E21AB7051995.gif

@Aerospace sätter fingret på WR problemet med äldre DJ’s. En nyservad fyrsiffrig DJ bör klara en tryckning på 100m, men för den skull inte badas intensivt med, särskilt inte i saltvatten. Annars är tryckning på 50m den vanligaste på gamla DJ’s då boetten blir skörare med åren. Regn o snö är ju dock bra om de tål :)

Hej alla DJ-nördar, hur upplevs silvertavlan på nya 6-siffriga DJ:s(116200,116234) ?. Går den helt i silver och även light vit i vissa ljusförhållanden eller det är kanske alltjämt mer vit än silver?o_O. Fick en magisk känsla av silvertavlan på en 16030 som jag ägde tidigare men så är det också plexiglas......upplevde nog ingen tillstymmelse av vit nyans, kanske i inomhusbelysning.
RLX6958.JPG

IMG_6725.JPG

Senast ändrad:
Hej alla DJ-nördar, hur upplevs silvertavlan på nya 6-siffriga DJ:s(116200,116234) ?. Går den helt i silver och även light vit i vissa ljusförhållanden eller det är kanske alltjämt mer vit än silver?o_O. Fick en magisk känsla av silvertavlan på en 16030 som jag ägde tidigare men så är det också plexiglas......upplevde nog ingen tillstymmelse av vit nyans, kanske i inomhusbelysning.
RLX6958.JPG

IMG_6725.JPG
Ägde tidigare dessa två och skulle säga att den silverfärgade såg just silverfärgad ut i nästan alla ljusförhållanden, den går inte så mkt mot vitt, mer mot grått. Tuxedon var om möjligt nååågot mörkare.

E98E66E4-C98F-4107-88A2-4A47C021B045.jpeg
9F4F8C62-480F-45E1-96B5-730A21A3AC42.jpeg
82C0133E-7145-4D2F-98C9-22CD23D19D37.jpeg

Ägde tidigare dessa två och skulle säga att den silverfärgade såg just silverfärgad ut i nästan alla ljusförhållanden, den går inte så mkt mot vitt, mer mot grått. Tuxedon var om möjligt nååågot mörkare.

E98E66E4-C98F-4107-88A2-4A47C021B045.jpeg
9F4F8C62-480F-45E1-96B5-730A21A3AC42.jpeg
82C0133E-7145-4D2F-98C9-22CD23D19D37.jpeg
Stort tack för ditt utförliga svar och tur att vissa sparar bilder på sina förra romanser!:). Jag fattar det som att du har fotat både utomhus och vid fönstret men inte i skarpt solljus?. Sista bilden visar lite vitt men det är inte farligt och de övriga visar mer grått än vad jag trodde. Bra bilder oavsett som säkerligen är rättvisa och tavlan känns OK magisk:happyhappy:

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.N
Stort tack för ditt utförliga svar och tur att vissa sparar bilder på sina förra romanser!:). Jag fattar det som att du har fotat både utomhus och vid fönstret men inte i skarpt solljus?. Sista bilden visar lite vitt men det är inte farligt och den första visar mer grått än vad jag trodde. Bra bilder oavsett som säkerligen är rättvisa och tavlan känns OK magisk:happyhappy:

Det var inget!
Många bilder blir det och bara roligt om de kommer till användning :)

Här kommer även en som är tagen i skarpt solljus

7D464D69-B977-4094-9417-FBCD9977C155.jpeg

Har en Datejust 1601 ifrån 1967.
Idag så upptäckte jag att serienumret håller på att nötas bort helt. Jubilee bandet som har stretchat har legat och skavt mot numret. Jag kan med lupp precis se nummret. Men jag är rädd att det försvinner helt. Kan man få en urmakare eller Rolex själva att gravera nummret igen? Det finns ju där, måste bara förtydliga det. Är det någon som har erfarenhet av detta eller förslag på lösning. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp