• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Precis, därav frågan. Vad är det som avslöjar klockan i annonsen ovan?
Opolerat spänne på min 16200. Zooma in, kolla och jämför med annonsen
IMG_20181016_085715-01.jpeg

Som @zippan säger. Övning ger färdighet :)

Spännet är ofta enklast att upptäcka polering för ett otränat öga, som i den aktuella annonsen. Finns det lugholes så är dessa också bra att kolla på från sidan. Om boetten är hårt polerad så ser de ut som kratrar snarare än hål. I övrigt bör man titta på kanterna, är de skarpa eller rundade, ser bandhornen ovanligt tunna ut osv.
Är man riktigt hardcore så ser man även om de har använt fel borstning t ex vertikal i stället för cirkulär. Som sagt var övning ger färdighet.

Behöver hjälp! Beslutsångest..
Hoppas att få hjälp av er DJs fans.
Har en DJ 1601 men den ganska så ovanliga svarta tavlan. Den är polerad. Gillar den skarpt men blir totalt galen på non quickset date funktionen. Låter man den ligga några dagar så måste man veva på kronan bra många gånger.. Nu till mitt problem. Suget efter en Explorer ll är stort. En bytes affär är nära. Ska jag genomföra bytet. Eller kommer jag ångra mig. Vad tycker ni?
BA190A87-A330-4EB9-8CA0-70E0A041DD17.jpeg

Har en DJ 1601 men den ganska så ovanliga svarta tavlan. Den är polerad. Gillar den skarpt men blir totalt galen på non quickset date funktionen. Låter man den ligga några dagar så måste man veva på kronan bra många gånger.. Nu till mitt problem. Suget efter en Explorer ll är stort. En bytes affär är nära. Ska jag genomföra bytet. Eller kommer jag ångra mig. Vad tycker ni?
Hur mycket får du lägga emellan?
Är quickset det enda du stör dig på - skaffa en Winder.
Explorer II är inte tillnärmelsevis lika allround som en Datejust, själv skulle jag skaffa en winder och behålla.

Hur mycket får du lägga emellan?
Är quickset det enda du stör dig på - skaffa en Winder.
Explorer II är inte tillnärmelsevis lika allround som en Datejust, själv skulle jag skaffa en winder och behålla.
10 emellan. Har även andra klockor så dress/allround biten kan jag täcka upp med en annan. Men jag tycker det är ett svårt beslut..

Vill du verkligen gå från 36mm till 42mm? En DJ är det mest allround som finns näst sub, så jag tycker behåll. Satsa på att tajta till länken istället :)

Vill du verkligen gå från 36mm till 42mm? En DJ är det mest allround som finns näst sub, så jag tycker behåll. Satsa på att tajta till länken istället :)
Om det endast är 10k mellan hans DJ och en ny explorer 2 säger jag bara KÖR! snorbilligt då ju men jag misstänker att vi snackar om den äldre på 40mm.

Jag fixar inte heller klockor utan quickset. @watchen Byt :)

Åter till https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id8830705.htm?showAll=1 som Nissenutz sa om att det ser muggigt ut runtom urverket, är det någon som kan bekräfta eller ha någon synpunkt? Jag är helt ny inom området så jag vet inte riktigt vad det är jag i så fall missar. Tack på förhand!
Om du nu har kollat på så många, vad är det som gör dig så intresserad av just detta exemplar?
Säljarens omdöme om klockan som lyder" worn withlittle to no signs of wear" skulle direkt diskvalificera säljaren från min sida!
Urtavlan ser rent äcklig ut!

Tillbaka
Topp