• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Triumf

Rolex
2-Faktor
Yes, det är boettstorleken som skiljer samt att Date endast går att få med oysterlänk. Samma urverk som motsvarande DJ - 3135.
Spontana känslan: "Rolex Date - världens mest överflödiga klocka".
(inväntar stormen) :D
Visst, säkert den perfekta storleken för några. Men annars kan man gå upp till 36mm- eller ned till 31mm och få fler valmöjligheter..
Missförstå mig rätt, men känns det inte onödigt att ha en helt egen modell för detta?
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Spontana känslan: "Rolex Date - världens mest överflödiga klocka".
(inväntar stormen) :D

Alla datumfönster är onödiga. Fram för fler rena urtavlor!

Visst, säkert den perfekta storleken för några. Men annars kan man gå upp till 36mm- eller ned till 31mm och få fler valmöjligheter..
Missförstå mig rätt, men känns det inte onödigt att ha en helt egen modell för detta?

Att kombinera hundra års historia med en sammanhållen produktstrategi är svårt. Vad man än ändrar är det alltid nån som blir sur och tycker det var bättre förr.
 

Omega87

Rolex


Jag missade precis en 116200 med vit tavla och Oyster till rätt pris som Nymans hade på pre-owned för drygt ett år sedan. Efter det snöade jag in på Ingy-spåret, fortfarande med vit tavla. Jag hade dock svårt att hitta rätt i sökandet avseende storlek, skick, tavelfärg etc. Sen, en vacker dag stötte jag på en 16200 Tuxedo med Jubilee och det blev kärlek vid första ögonkastet. Just den klockan passade mig så bra på alla sätt.

IMG_2295.JPG
IMG_2299.JPG
IMG_2365.JPG
IMG_2638.JPG
IMG_2506.JPG
IMG_2563.JPG
IMG_2842.JPG
Ojoj! Riktigt skoj för dig! :) Just en sådan jag funderar på just nu! Tack för bilderna! :cigar:
 

Omega87

Rolex
Haha samma för mig också att den var big no(iaf nästan), tog lite tid innan den satte sig helt!. Har haft ett par Aerospace E79362 med tuxedo-tavla innan så lite inkörd har man varit;). Precis svart är säkert och på DJ tycker jag det är grymmare än på sub c men varför vet jag inte....
Du ska helt klart titta på silvertavlan irl för den är bättre än på bild men om de bara har inne en silver roman tavla så är den betydligt mer grå och blir inte riktigt samma sak!. Sunbursten är väl likvärdig. 5-siffrigt case är det klassiska och jag har inga klagomål där, dock tror jag inte AD smäller i en 6-siffrig tavla?-då får det bli icke AD för det jobbet. Den 16200 du visar har även sålts av Gripenbro så lite sugen har man varit på den:). Den sista är ju också skitfin som instegsmodell för en överkomlig peng med roulette datum dessutom!. Av alla bilderna att döma har du god smak, bara kör på!
Ska till AD:n imorgon så hoppas dem har en 116234 med silvrig tavla eller en liknande (116200) så jag kan få uppleva den live! :) Aha! Ja, det får bli en icke-AD för sådant jobb men jag har läst lite nu och kollar tunt och för mig är det 5-siffrigt som gäller! De borstade bandhornen är snygga jämfört de polerade på 6-siffrigt - blir för blingigt och lätt att repa. Så nästa klocka blir nog en 16200 med tuxedo-tavla som den jag bifogade som såldes här på KS! :greedy: Tack för det! :)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Ska till AD:n imorgon så hoppas dem har en 116234 med silvrig tavla eller en liknande (116200) så jag kan få uppleva den live! :) Aha! Ja, det får bli en icke-AD för sådant jobb men jag har läst lite nu och kollar tunt och för mig är det 5-siffrigt som gäller! De borstade bandhornen är snygga jämfört de polerade på 6-siffrigt - blir för blingigt och lätt att repa. Så nästa klocka blir nog en 16200 med tuxedo-tavla som den jag bifogade som såldes här på KS! :greedy: Tack för det! :)
Önskar dig en trevlig upplevelse(och förbered dig ngt på en blingig resa) om de har några silvertavlor inne!:). Du lär inte bli besviken!. Är förstående, 5-siffrigt är skitfint så kör på det!. Lite bling har väl aldrig skadat, dock tycker jag det är smaskens på 116200(vill ju försvara min klocka såklart) och visst är det lättare att skapa hairlines men å andra sidan blir det mer sport i det hela och hålla den repfri:D. Jaså du är inställd på en tuxedo.....och vad ska man säga mer än att det är kul och grym combo!. Jag gillar. Kanske du fixar allt innan jul/nyår?-tänk framför brasan en cigarr och ett glas med random vätska i och nya klockan:cigar:. Men, men ta den tid som behövs för att finna ett fint ex, det lönar sig!
Teaser:
IMG_1771.JPG

Sorry för plasten som vanligt...:sorry:
 
Senast ändrad:
116200 är mycket trevlig i mitt tycke, däremot håller jag med ovanstående talare om att det blir lite för mycket med fluted bezel på 6-siffrig i kombination med blanka bandhorn. Speciellt med 6-siffriga stick dials som jag personligen tycker skär sig lite med klockans elegans. Däremot är ju super jubilee väldigt bra..
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det är ju helt klart en rimlig rimlig analys.

Nu har jag dessutom insett att listpris i UK är under 60k SEK så i värsta/bästa fall får min planerade Londonresa nästa vecka en ny punkt på agendan.
Så pass :) ja då finns det ju ingen som helst anledning att köpa en lätt begad på c24 för samma peng. Lite lockande är det ju då jag också ska till London rätt snart.
 

Lukkan

Cartier
Förvisso men om jag ska välja mellan en oanvänd 2017 års modell från LW eller en helt ny från Rolex AD för samma pris så väljer jag nog hellre det senare. Lättare för mig icke-08 att handla när jag ändå är i ldn också

Edit: förutsatt att vi snackade om samma blå med oyster
Tänker mer en london resa slutnotan om du tar med dig fru/sambo/tjejen du hamnar inte under 100trk haha med shopping
 
Topp