• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Blev glad när det dök upp en 116234 på kvällens GTG så jag kunde grundligt jämföra med min 16234! Så nu blev man lite sugen... Men polerade bandhorn är tveksamt. Den är ganska blingig också... :stop:
Länken däremot! :greedy:
IMG_20181129_204152.jpg
IMG_20181129_204102.jpg
IMG_20181129_204025.jpg

Blev glad när det dök upp en 116234 på kvällens GTG så jag kunde grundligt jämföra med min 16234! Så nu blev man lite sugen... Men polerade bandhorn är tveksamt. Den är ganska blingig också... :stop:
IMG_20181129_204152.jpg
IMG_20181129_204102.jpg
IMG_20181129_204025.jpg

Kul med gtg och fin är 116234 men.......skippa ~sågtandsringen~ och kör på slät!. Länken är omöjlig att ogilla:)
Min förra coola mr.Black:cigar::
IMG_9237.JPG

Rolex 116200.JPG

(Den plastade jag av rätt fort och nu närmar sig avplastning på min nya silvriga 116200)

Senast ändrad:
IMG_20181129_204152.jpg
IMG_20181129_204102.jpg
IMG_20181129_204025.jpg
Kul att se dom bredvid varandra :) det jag gillar med 116234 är roulettedatum. Går det att montera en sådan datumskiva i en 5-siffrig Dj?

IMG_20181129_204152.jpg
IMG_20181129_204102.jpg
IMG_20181129_204025.jpg
I den jämförelsen vinner 16234 på alla punkter utom länken ju. Caset på nya ser bara uppblåst ut.
fullsizeoutput_a06.jpeg

Nejdå, jag är inte partisk. ;) (Har faktiskt haft båda dock)

Har kollat lite runt efter en 1603. Är det någon som kan lite om dess historia, framförallt tillverkning av deras jubilee länk. Jag har för mig att datejusten från 60 till mitten av 70 talet så hade 1603 den något mindre robust o mer rasslig jubilee som sen övergick till de tjocka jubilee efter 75 där någonstans?

Såg denna: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-very-rare-hecho-on-mexico-braclet--id9678215.htm och blev lite fundersam ifall länken är tidsenlig och ifall de unika indexen är utbytta?

Tacksam för all tips!

Önskar dig en trevlig upplevelse(och förbered dig ngt på en blingig resa) om de har några silvertavlor inne!:). Du lär inte bli besviken!. Är förstående, 5-siffrigt är skitfint så kör på det!. Lite bling har väl aldrig skadat, dock tycker jag det är smaskens på 116200(vill ju försvara min klocka såklart) och visst är det lättare att skapa hairlines men å andra sidan blir det mer sport i det hela och hålla den repfri:D. Jaså du är inställd på en tuxedo.....och vad ska man säga mer än att det är kul och grym combo!. Jag gillar. Kanske du fixar allt innan jul/nyår?-tänk framför brasan en cigarr och ett glas med random vätska i och nya klockan:cigar:. Men, men ta den tid som behövs för att finna ett fint ex, det lönar sig!
Teaser:
IMG_1771.JPG

Sorry för plasten som vanligt...:sorry:
Hann inte inom AD:n för blev ont om tid för att hinna till GTGn i tid! :) Fick som du kan se i tråden pröva en 116234 med svart dial - den moderna varianten av min 16234. Riktigt skön känsla och tyngd. Länken är veklingen extremt bra och skön! Tyvärr faller den på de polerade bandhornen och att klockan är väldigt blingig... Det som gör den extra blingig är ju fluted bezeln - men älskar fluted! :greedy: Kanske något man kan komma över längre fram! :) Det mesta svänger ju ganska mycket i smak och tycke gällande det här med klocksamlande :p
Blir ingen ny klocka innan nyår då jag prioriterar lite resande innan nytt jobb. Men så fort allt annat är avklarat så lutar det åt en 16200 med tuxedo som jag visat här innan. Skulle jag hitta ett fint skick innan så får man ju slå till ;):cigar:

Kul med gtg och fin är 116234 men.......skippa ~sågtandsringen~ och kör på slät!. Länken är omöjlig att ogilla:)
Min förra coola mr.Black:cigar::
IMG_9237.JPG

Rolex 116200.JPG

(Den plastade jag av rätt fort och nu närmar sig avplastning på min nya silvriga 116200)
Rågillar ju fluted, hur ljuset reflekteras! :greedy: Tycker slät är lite tråkigt med jubilee men får kollar irl och se om man kan konventeras!
Ser dock ganska schysst ut på bild! :pompus:

Kul att se dom bredvid varandra :) det jag gillar med 116234 är roulettedatum. Går det att montera en sådan datumskiva i en 5-siffrig Dj?
Äntligen kunde jag jämföra dem bredvid varandra och båda har sina för- och nackdelar! :) Fördelarna på sexsiffrig är ju kvalitén men framförallt länken! Riktigt gedigen och skön tyngd. Nackdelen är de polerade bandhornen men kanske något man kan komma över. Hela upplevelsen av klockan var otroligt härligt och just hur gedigen den känns gör att man blir sugen på en sexsiffrig. Fick redan igår en förfrågan på min 16234... Så vi får se vad som händer! :p
Roulettdatum har jag fortfarande svårt för. Vet heller inte om man kan slänga in en på en femsiffrig.

I den jämförelsen vinner 16234 på alla punkter utom länken ju. Caset på nya ser bara uppblåst ut.
fullsizeoutput_a06.jpeg

Nejdå, jag är inte partisk. ;) (Har faktiskt haft båda dock)
Instämmer! Minus är polerade bandhorn, större boett och sammantaget att den är för blingig. Men bli inte förvånade om jag ändrar mig en vacker dag! ;)
Haha! Bra du haft båda då vet jag att du kan vad du pratar om! :)

Äntligen kunde jag jämföra dem bredvid varandra och båda har sina för- och nackdelar! :) Fördelarna på sexsiffrig är ju kvalitén men framförallt länken! Riktigt gedigen och skön tyngd. Nackdelen är de polerade bandhornen men kanske något man kan komma över. Hela upplevelsen av klockan var otroligt härligt och just hur gedigen den känns gör att man blir sugen på en sexsiffrig. Fick redan igår en förfrågan på min 16234... Så vi får se vad som händer! :p
Roulettdatum har jag fortfarande svårt för. Vet heller inte om man kan slänga in en på en femsiffrig.
Jag har ägt en 116200 med oysterlänk innan, den va riktigt go. Kanske måste prova en med jubilee med.. verkar hyllad av alla :) här kommer min förra med svart tavla och slät ring.. perfekt vardagsklocka, ångrar lite att jag sålde den.
IMG_20180817_074922.jpg

Hann inte inom AD:n för blev ont om tid för att hinna till GTGn i tid! :) Fick som du kan se i tråden pröva en 116234 med svart dial - den moderna varianten av min 16234. Riktigt skön känsla och tyngd. Länken är veklingen extremt bra och skön! Tyvärr faller den på de polerade bandhornen och att klockan är väldigt blingig... Det som gör den extra blingig är ju fluted bezeln - men älskar fluted! :greedy: Kanske något man kan komma över längre fram! :) Det mesta svänger ju ganska mycket i smak och tycke gällande det här med klocksamlande :p
Blir ingen ny klocka innan nyår då jag prioriterar lite resande innan nytt jobb. Men så fort allt annat är avklarat så lutar det åt en 16200 med tuxedo som jag visat här innan. Skulle jag hitta ett fint skick innan så får man ju slå till ;):cigar:
Jaha nu förstår jag men bra att du fick känna på 116234 iaf. Precis, man känner det är lite mer tyngd och storlek i den där jubilee'-länken väger ngt mer än den äldre länken. Jo med polerade bandhorn+fluted är det kanske inte allas smak men jag gillar det när min lust faller in. Drömmarna blir då antingen med jubilee' eller ändlänkar+läder. Men!, kanske en dia-tavla och slät ring hade smakat med blanka bandhornen för dig, se @Stomatologen grymma 116200 med blå dia-tavla(flik 281)?.
Ska även finnas en grym dia-tavla med svart sunburst som jag tycker vore en uppgradering för mig om jag behöver mer bling än en räfflad ring. Notera att man inte kan byta ringen på 6-siffrigt då man ändrar hela referensen har jag fått förklarat. Lite synd men rules are rules. Har sett en och annan fluted bezel flyta runt på ebay för närmare 10k så en fristående uris fixar det där galant hehe;)
Att det svänger när det gäller klockor är väl ett sunt och ibland osunt? välbehag och där är du inte ensam:D. Som jag har vridit och vänt på internet för att finna lyckan och just nu ska jag komplettera med en :breitling:Aerospace(gammal sjuka som jag inte släpper) för jag behöver lite quartz:rolleyes:. Sen är jag komplett....nä för Seiko behövs då det är ett märke jag beundrar!. Skönt o resa, det rensar kanske klock-tankarna men förvåna dig inte om du tänker på en ny skönhet(klockor alltså):). Ska inte förvilla eller rekommendera för mycket utan håll på ditt mål och skaffa 16200(skick går före tavla för någon utrustad med tuxedo hittar du med största sannolikhet inte) med tuxedo-tavlan för jag tycker den är himla fin och sätter du den på ett läder ser även det väldigt bra ut. Förutom att du får borstningen blir den så allround med släta ringen. Klassiskt snygg, klassisk storlek:)

Senast ändrad:
Glömde ringa nymans ur i Västerås samt bergströms i Uppsala idag, vet att 116234 var på ingång för 2 veckor sedan. Någon som vet om det ramlat in lr om 116200 finnes? Helst med superjubilee.

Tillbaka
Topp