• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Älskar tapestry tavlor, sambons -89:a!

image.jpg

Har sett att man kan köpa Day-Date ny med läderband som val för armbandet, finns detta val även för Datejust (116200)?

Edit: fann svaret min Rolexkatalog som låg liggandes, "leather strap" som armbandsval tillkommer endast vissa av guldmodellerna.

Har länge letatefter en DJ 1601/1603 i 16-18kkr klassen, någon som vet något bra ställe att leta på? Utöver Kaplans, här och på Chrono.

Mvh, Albert.

När det gäller att ändra storlek på länken på en 1601, dvs förlängningen på spännet, inte lägga till länkbitar, skulle ni lämna det till vilken urmakare som helst?

När det gäller att ändra storlek på länken på en 1601, dvs förlängningen på spännet, inte lägga till länkbitar, skulle ni lämna det till vilken urmakare som helst?

Använd en tandpetare. Tryck ut stiftet från båda sidorna, en sida i taget. Är du orolig att stiftet ska försvinna gör du det i en påse. Det här är det mest simpla sättet att göra det på.

Ett annat: tryck ut stiftet på ena sidan, flytta upp/ner ett steg. Gör samma sak på andra sidan. På så sätt riskerar du inte att stiftet försvinner eftersom att stiftet sitter fast på en sida under hela proceduren. Även här kan du använda påsen till hjälp...

Jag har personligen gjort på båda visen, utan påse.

Finns klipp på Youtube om du lär dig bättre av att se än av att läsa.

För att besvara din fråga: vilken urmakare som helst ska kunna klara av det. Min mamma klarade av det med hjälp via telefon...

Efter mycket om och men köpte jag en "vanlig" klocka. Det är min andra "finklocka" och de båda är diametralt olika i stilen. Jag sökte det sobra med en lite löst hängande länk som faller ut lite mot handen. Det här är en ny 116234. Som vanligt efter att beslutsångesten nått sin ände är det dags för nästa steg, att söka information som stödjer att jag gjort rätt val. Det finns några klockor och märken att välja på i beslutsprocessen som ska ner i psyket och kokas ner till en enda. Nu infinner sig lugnet, jag är klar. Hur mycket man än tänker igenom köpet, vet man inte hur det känns när man kommer hem med boxen och ska öppna i ensamheten. Då sätts det igång nästa process. - Vad fin den är men kanske skulle jag valt vit tavla, undrar hur det hade känts? Nu är det gjort och jag är nöjd. Min första Rolex sitter på armen. På vägen i beslutsprocessen har jag valt bort flera modeller. Snart kommer jag att börja tänka på dem, men inte än. Nu ska jag njuta av en riktigt klassisk klocka.
IMG_0860.JPG

Jag tycker att det var ett väldans bra val! Och ville bara säga att jag känner igen mig i det här med beslutsångesten även efter att inköpet faktiskt är gjort. Jag köpte för ca två månader sedan en 116234 exakt som din, men med enda skillnaden att den sitter på en oysterlänk. Din bild var så tilltalande att den faktiskt fick mig att gå tillbaka och prova samma klocka med en jubileelänk, men jag tror fortfarande att jag själv valde rätt. Men eftersom jag aldrig burit en klocka med jubilee känns det fortfarande osäkert. För att inte tala om min urtavla. Kanske skulle den i stället vinna på att vara blå. Och min ring. Är inte vitguld egentligen fel ihop med oyster. Etc. Så det var skönt att se att det inte bara var jag som behövde bearbeta köpet även efteråt. Än en gång snygg klocka!

Postar min fråga här då den rör DJ.
Har möjligheten att köpa en 116200 idag, enligt säljaren har den blivit väldigt lätt polerad och enligt deras jämförelse med en inplastad ny så skiljer det sig inget (tex bandhorn)
Med tanke på all hets det är kring polerat/icke polerat vill jag höra vad ni anser om denna - ser denna ok ut?
IMG_1363.JPG
IMG_1365.JPG

Postar min fråga här då den rör DJ.
Har möjligheten att köpa en 116200 idag, enligt säljaren har den blivit väldigt lätt polerad och enligt deras jämförelse med en inplastad ny så skiljer det sig inget (tex bandhorn)
Med tanke på all hets det är kring polerat/icke polerat vill jag höra vad ni anser om denna - ser denna ok ut?
IMG_1363.JPG
IMG_1365.JPG

ingen?

Tillbaka
Topp