• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Fel av mig. Menar alltså bara en extra länk-bit. Länken är det inget större fel på.

Kan bli rätt dyrt på c24 om man nu inte har en fallenhet för prutning men ca 13500;- ny hos AD. Gripenbro får in då och då och sist såg jag en tajt och fin 62510 för runt 6-7k vilket är ett normalt pris.

AD kan fiska fram en men kostar lite mer än en begad. Tror inte så värst mycket mer dock

Förlåt min okunnighet men kan nån redogöra för skillanden mellan 16013 och 16233?
Båda är 5-ställiga referenser och TT från 80/90-tal och verkar komma på 62523H18 länk?

Är en föregångare till den andra eller producerades de paralellt?

Finns det nån uppenbar skillnad mellan modellerna avsende verk, case etc? e

Förlåt min okunnighet men kan nån redogöra för skillanden mellan 16013 och 16233?
Båda är 5-ställiga referenser och TT från 80/90-tal och verkar komma på 62523H18 länk?

Är en föregångare till den andra eller producerades de paralellt?

Finns det nån uppenbar skillnad mellan modellerna avsende verk, case etc? e
https://www.keepthetime.com/blog/rolex-datejust-16233-vs-16013-differences/
Hittade en tydlig jämförelse här :)
Ser ut som olika verk, glastyper (16013=plexi, 16233=safir) samt att 16013 alltid har hål i bandhornen.

Någon som varit OWG längre tid med DJ? Hur har det funkat för er?
658B3D35-42B0-4210-AB2A-6FC428612BD3.jpeg

Snart ett år som OWG med min 116234! :) fungerar finfint!
52532A49-9B67-4B45-B3B4-E43F3A09443A.jpeg

@Bagarebergstrom
Du som bevisligen sitter med både den 5- och 6-siffriga reffen i lådan; hur mycket bättre är den 6-siffriga? På vad och varför? Är den värd merkostnaden?
Jag tycker största vinsten på 6-siffriga är superjubileet, lite biffigare case (smaksak vilket man föredrar) sen såklart lättare att hitta ett bra exemplar, garanti etc.
Vinsten för 5-siffriga är borstade bandhorn, mer slimmat case (som sagt smaksak)

@Bagarebergstrom
Du som bevisligen sitter med både den 5- och 6-siffriga reffen i lådan; hur mycket bättre är den 6-siffriga? På vad och varför? Är den värd merkostnaden?
Svår fråga, väldigt individuellt men 6-siffrig: bättre urverk, safirglas, i mitt fall superjubilee som är största anledningen till att jag skaffade en, minus kan jag ibland tycka är blankpolerade bandhorn.
5-siffrig: plexi, quick setdatum, snyggare boett, lägre vikt, funkar att klä i läderband (116200 skaver sönder allt med sin boett) , kul med vintage.

Kan inte direkt svara på vilken du ska välja, du blir nöjd med vad du än väljer. Prisvärt med äldre dj ändå kan jag tycka

Jag tycker största vinsten på 6-siffriga är superjubileet, lite biffigare case (smaksak vilket man föredrar) sen såklart lättare att hitta ett bra exemplar, garanti etc.
Vinsten för 5-siffriga är borstade bandhorn, mer slimmat case (som sagt smaksak)

Svår fråga, väldigt individuellt men 6-siffrig: bättre urverk, safirglas, i mitt fall superjubilee som är största anledningen till att jag skaffade en, minus kan jag ibland tycka är blankpolerade bandhorn.
5-siffrig: plexi, quick setdatum, snyggare boett, lägre vikt, funkar att klä i läderband (116200 skaver sönder allt med sin boett) , kul med vintage.

Kan inte direkt svara på vilken du ska välja, du blir nöjd med vad du än väljer. Prisvärt med äldre dj ändå kan jag tycka
Tack, delar av svaren var bekanta, andra inte. Skavfaktorn kände jag inte till.
Suktar också efter superjubileet, det är riktigt flott och torde vara riktigt behagligt att bära, tänker jag.
Sen är frågan 116200 eller 116234. Decisions, decisions....

Tack, delar av svaren var bekanta, andra inte. Skavfaktorn kände jag inte till.
Suktar också efter superjubileet, det är riktigt flott och torde vara riktigt behagligt att bära, tänker jag.
Sen är frågan 116200 eller 116234. Decisions, decisions....
116234 är cool, har inte provat den men blir mycket blänk med jubilee, bandhornen och glasringen. 116200 har jag haft två st och tycker de är kalas som vardagsklocka.

image.jpeg

Bild från google

Tillbaka
Topp