• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

53783955_327355144450440_1048801820790489088_n.jpg

Denna goding kommer med stor säkerhet att avyttras innan sommaren närmar sig,
Känner mig rätt skakig inför prisbilden på den i och med Dia-tavlan t.ex. om det påverkar priset? Varierar kraftigt i pris på Chrono24 på de 16014 med dia-tavla.
Kort och gott, är det någon som kan ge en fingervisning vad ett rimligt pris skulle vara att lägga ut den för vore det toppen
Länk med lite stretch, inga tillbehör, okänd servicehistorik, god tidshållning på +5sek/dygn und so weiter, annars är den i finfint skick.

Hej, äger en 16233 och har du hittat en ny tavla till den från Chrono som jag tänkte köpa. Men passar alla tavlor alla Datejust ? Tror tavlan är från en äldre model ?
Tavlan mäter 27,85 mm, tyckte det var konstigt men efter att jag googlat så såg jag att det stämmer ? Tänkte använda gamla visarna också, är det något som jag behöver tänka på när jag byte? Tänkte göra allt samtidigt som jag servar klockan hos en ad?

Är det bara jag som går och funderar på att flippa DJ till förmån för en Speedy? Någon som haft tanken eller t.o.m. fullföljt? Jag vet ju att DJ är en förbannat bra klocka, smidig storlek, datum och vattentät men en del av min flippsjuka hjärna tror att en Speedy är att föredra. Hur tänker ni?

Är det bara jag som går och funderar på att flippa DJ till förmån för en Speedy? Någon som haft tanken eller t.o.m. fullföljt? Jag vet ju att DJ är en förbannat bra klocka, smidig storlek, datum och vattentät men en del av min flippsjuka hjärna tror att en Speedy är att föredra. Hur tänker ni?
Jag gjorde exakt denna resa! Sålde min 116234 och köpte en Speedmaster FOIS. Båda två är grymma klockor. Nackdelen med Datejust tycker jag är att den ibland "blingar" lite väl mycket, Speedmastern känns lite mer nedtonad och casual. Nu saknar jag dock Datejusten när man ser alla bilder och är övertygad om att jag komma äga en igen. Behålla båda känns optimalt om budget håller :)
20180907_151127.jpg

IMG_20190123_102119_974.jpg

Jag gjorde exakt denna resa! Sålde min 116234 och köpte en Speedmaster FOIS. Båda två är grymma klockor. Nackdelen med Datejust tycker jag är att den ibland "blingar" lite väl mycket, Speedmastern känns lite mer nedtonad och casual. Nu saknar jag dock Datejusten när man ser alla bilder och är övertygad om att jag komma äga en igen. Behålla båda känns optimalt om budget håller :)
20180907_151127.jpg

IMG_20190123_102119_974.jpg
Min DJ är med slät ring och på Oyster vilket i sig tonar ner den. Ja, det optimala kanske är att behålla DJ och ev. skramla till en Speedy så småningom. :)
IMG_5242.jpg

Jag har DJ och Speedy. Ingen kan ersätta den andra skulle jag påstå. Helt olika typer av klockor! Sjukt bra modeller båda två. Har du en 36mm DJ och byter bort mot en speedy kommer den kanske upplevas som väldigt stor. Tycker speedyn känns stor om jag har min datejust en dag och speedyn nästa dag.. samtidigt gillar jag speedyn väldigt mycket och storleken blir egentligen inget problem. Du blir säkert väldigt nöjd oavsett men tror nog att du kommer sakna din DJ ;)

Senast ändrad:
Två fantastiska klockor men jag tycker ärligt att speedy gör sig bättre på bild än i verkligheten. Upplevde den som lite död i tavlan och för mig är vattentätheten jobbig. Vill inte ta av mig mina klockor :)

Har båda i min lilla samling. Tycker de kompletterar varandra riktigt bra. :)

20190205_173357.jpg
20190205_173357.jpg

Samma här, har båda. Båda är fina, men använder till 90% DJ.

/B

Jag har både en Speedy och en DJ. Om du kan så tycker jag defintivt att du ska behålla DJn och köpa en Speedy. Det är som, tidigare nämnt, två helt olika klockor som är fantastiska på sitt sätt. Jag älskar gamla vintage Speedys men samtidigt kan det vara riktigt snyggt med en blänkade 116234 med... hmm, det är inte alltid så lätt :)

Hade lätt testat en speedy, som den klassiker det är, men storleken i kombination med mitt handledsmått gör att den på mig blir en stor klocka. Vilket inte är min kopp te. Håller mig till DJ.
Håller med om att det är två olika klockor och om jag kunde ha en speedy skulle den ha ett helt annat användningsområde än min DJ.

På vilket sätt är den att föredra? Vill du ha en icke så vattentät kronograf som passar med typ alla band så är en speedy ett bättre val. Vill du ha en skön klocka du även kan bada eller tom dyka med - kör DJ.
Spara annars ihop till en speedy och ha båda. Jag föredrar mer badvänliga klockor, om de inte är vintage.

Något saknas, en Datejust till frun då jag sålde hennes svarta 116234 igår..:nailbiting:
Vi söker något med rolig tavla, blå eller laxfärgad eller något. Måste väl finnas någon som tröttnat så jag slipper beställa en helt ny? 116234, 116200,115200
CE1EAF0C-006B-4DE0-918A-74E2F85805A2.jpeg

Något saknas, en Datejust till frun då jag sålde hennes svarta 116234 igår..:nailbiting:
Vi söker något med rolig tavla, blå eller laxfärgad eller något. Måste väl finnas någon som tröttnat så jag slipper beställa en helt ny? 116234, 116200,115200
CE1EAF0C-006B-4DE0-918A-74E2F85805A2.jpeg
Vågar man inte byta tavla i en modern DJ med tanke på att den inte blir original och därmed ”oservbar”?
Denna plockade frugan för övrigt ut för ganska exakt ett år sedan och hon är minst lika nöjd nu som då:
725B72B9-4A95-4E57-96AB-8FAC669FB519.jpeg

Tillbaka
Topp