• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
0BFFB5B2-9DA6-4035-BAAF-BF34E56B8C09.jpeg
 
R

Red Scream

Guest
Tack! Testade nu och spontant kan jag inte provocera fram en öppning iaf ;) tiden får utvisa men det verkar lovande! Bra knep!
Apropå självöppnande länk, jag hade en Tudor Big Block i 28 år som var från 1984 (94300, ligger och samlar damm i bankfacket). Visst var jag imponerad över att den fortfarande höll ihop efter 34 års daglig användning, men det som jag är mest imponerad över är nog oysterlänken. Daglig användning i 34 år, kanske fyra öppningar/stängningar per dag, totalt cirka 50 000 öppningar/stängningar och inga problem alls!
 

th0m

Cartier
2-Faktor
10-32717.jpg

Vad tror ni om den här? Tycker att bandhornen ser lite asymmetriska ut. Är det bara vinkeln eller har den fått en fulpolering?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en 16220 med oyster och silver-tavla från 2003/2004 i fint skick?
 

Man

Rolex
D64BEF37-D2FF-4AA3-B9BB-41268FD68BE6.jpeg
Dag 2 med min nya DJ. Älskar den ena minuten. Tveksam nästa. Är den för liten? Är den för blingig? Är den precis så klassisk som jag vill? Är det egentligen inte en 214270 jag vill ha? Herregud människa - skärp dig
Nej, den är inte för liten! Den är fin. Jag har själv ”down-sizat” på sistone, från 43mm till 39,5mm. Kändes liten först, men jag vill påstå att storlek bara är en vanesak! Nu tycker jag den är bra i storlek och en 36mm DJ är f ö en framtida dröm.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en 16220 med oyster och silver-tavla från 2003/2004 i fint skick?
Utan B&P för 03/04/05 och de som är uttagna senare på chrono24 är det runt 35k och uppåt i bra skick och med B&P får du räkna med över 40k. Tavlan som sitter i och jubilee' kan trissa upp priset. Är priset förhandlingsbart kan du prova att pruta men affär utanför sparar man mest på. Privat kan en sen 16220 i sjyst skick med cert gå för 35k här på forumet och en utan cert och oyster kan väl rimligen gå på 30k+. En sen fullset 16220 med silver/svart stick dial med jubilee'/oyster i snuskigt fint skick kan jag betala 45-50 för hos en handlare. Prisläget är inte helt snällt för 16200 och 16220:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
10-32717.jpg

Vad tror ni om den här? Tycker att bandhornen ser lite asymmetriska ut. Är det bara vinkeln eller har den fått en fulpolering?
Är tveksam till om bilden rättfärdigar klockan för den är tagen snett och aningen underifrån vilket får det högra övre bandhornet att se längre ut.....men jag tycker nog det lutar åt att det i verkligheten är längre.
Rak bild framifrån, på boettens sidor och underifrån är det bästa. Men bilder är lurigt, köpte en 16030 år 2016 och fick fina bilder på den men i näven kunde man se att ena bandhornet hade lite mindre borstad yta och var inte symmetrisk med de andra. Inget jag störde mig på men när man väl hittade det så är man mästare på att se det;). Ett polerat ex kan ge ett fint helhetsintryck ändå vilket jag tyckte med min:). Säger din magkänsla att du bör avstå så gör det!
Knäppte en bild(min bild är mer förvrängd men så du fattar) snett underifrån på min gamla oyster precision 55:a:
IMG_2677.JPG
 
Senast ändrad:

Guldfågel

Breitling
Är lite osäker på var jag gjort av mina extralänkar till min DJ. Vad vore en rimligt kostnad om man vill ha några länkbitar? Har en 16200 med jubilee från -88.

Och en annan fråga; hur brukar ni göra rent i de blanka länkarna som är ihåliga? Tänker att det borde blir rätt mkt skit som samlas där.. :dead:
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Utan B&P för 03/04/05 och de som är uttagna senare på chrono24 är det runt 35k och uppåt i bra skick och med B&P får du räkna med över 40k. Tavlan som sitter i och jubilee' kan trissa upp priset. Är priset förhandlingsbart kan du prova att pruta men affär utanför sparar man mest på. Privat kan en sen 16220 i sjyst skick med cert gå för 35k här på forumet och en utan cert och oyster kan väl rimligen gå på 30k+. En sen fullset 16220 med silver/svart stick dial med jubilee'/oyster i snuskigt fint skick kan jag betala 45-50 för hos en handlare. Prisläget är inte helt snällt för 16200 och 16220:rolleyes:

Tack för bra svar! Vad menar man egentligen med stick dial när det gäller datejust? "Stavindex" helt enkelt?
 
Topp