• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Senna

Breitling
Älskar när folk använder sig av enstaka fall när det refererar till saker.
Går att lösa 126334 med rhodium tavlan, 2019, helt nya för under listpris på C24. (Nej jag tänker inte länka).
Och då pratar vi företag med garanti.

Men gå och köp en om du vill ha den :)

Älskar när folk ska motbevisa utan bevis. Länka till en för att motbevisa mig.
Klockan jag pratar om är helt ny uttagen 2019-07.
Få den billigare går säkert om du fifflar med momsen.
 

JB_XII

Rolex
Älskar när folk ska motbevisa utan bevis. Länka till en för att motbevisa mig.
Klockan jag pratar om är helt ny uttagen 2019-07.
Få den billigare går säkert om du fifflar med momsen.

Haha, förutsägbart att du skulle be om länk :D
Vi fattar, du har fått nys om en bra deal och vill nu försäkra dig om att du inte förlorar några pengar på ditt fynd.
När man ger dig svar på tal så blir du irriterad och vill bli motbevisad så att du inte går miste om något i onödan.

Se så, gå och köp din klocka och försök sedan sälja den för över list. Hoppas du lyckas :)

Bild för OnTopic
C6D847F4-2C75-4863-B683-BE0006CCC3BD.jpeg
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Haha, förutsägbart att du skulle be om länk :D
Vi fattar, du har fått nys om en bra deal och vill nu försäkra dig om att du inte förlorar några pengar på ditt fynd.
När man ger dig svar på tal så blir du irriterad och vill bli motbevisad så att du inte går miste om något i onödan.

Se så, gå och köp din klocka och försök sedan sälja den för över list. Hoppas du lyckas :)

Bild för OnTopic
C6D847F4-2C75-4863-B683-BE0006CCC3BD.jpeg
Värsta är ju att det inte ens är en fråga om huruvida personen ska förlora pengar på sitt köp utan frågeställningen lyder ”kommer den stiga i värde”. Det var bättre när folk med klockintresse köpte klockor och folk som ville få sina pengar att växa höll på med aktier eller dylikt.
 

Senna

Breitling
Haha, förutsägbart att du skulle be om länk :D
Vi fattar, du har fått nys om en bra deal och vill nu försäkra dig om att du inte förlorar några pengar på ditt fynd.
När man ger dig svar på tal så blir du irriterad och vill bli motbevisad så att du inte går miste om något i onödan.

Se så, gå och köp din klocka och försök sedan sälja den för över list. Hoppas du lyckas :)

Bild för OnTopic
C6D847F4-2C75-4863-B683-BE0006CCC3BD.jpeg
Seriöst din attityd är på dagisnivå. Vad tror du själv? Att du bara kan påstå saker utan att bevisa det. Det är absolut inget fynd jag kommer att göra. Det är min första rolex (har bara haft panerai innan) därför jag fråga. Läs sista meningen i ditt första svar
 

T_text

Breitling
2-Faktor
Hej ska förmodligen köpa min första Rolex Datejust 126334 med Rhodium tavlan med jubilee länk.
Är det ett bra köp och kommer klockan stiga i värde?
https://klocksnack.se/threads/värdeutveckling-på-rolex-submariner-114060.85447/

Låt oss säga att klockan kan öka i värde, men då i rätt skick givetvis. Vad ska du då göra? Använda den sporadiskt? Titta på den i sin ask? Bli förtvivlad när du får ett märke?

Köpte min DJ för ett halvår sen, den hänger med på alla små äventyr, dykning, löpning, segling, oklara utekvällar etc. Den får konstant små märken, klart jag bryr, men det är en del av vår gemensamma historia.
 

Senna

Breitling
https://klocksnack.se/threads/värdeutveckling-på-rolex-submariner-114060.85447/

Låt oss säga att klockan kan öka i värde, men då i rätt skick givetvis. Vad ska du då göra? Använda den sporadiskt? Titta på den i sin ask? Bli förtvivlad när du får ett märke?

Köpte min DJ för ett halvår sen, den hänger med på alla små äventyr, dykning, löpning, segling, oklara utekvällar etc. Den får konstant små märken, klart jag bryr, men det är en del av vår gemensamma historia.

Då jag jobbar ca 240 timmar i månaden så hinner jag inte använda den så mycket. Har en stor kärlek till Panerai med så den åker med på handleden ibland.
Jag är pedant med mina ägodelar. Så skulle inte använda den som du.
Det enda jag inte vill är att den tappar massa i värde och den dagen man ska sälja ska den stå sig i bra pris.
 

T_text

Breitling
2-Faktor
Då jag jobbar ca 240 timmar i månaden så hinner jag inte använda den så mycket. Har en stor kärlek till Panerai med så den åker med på handleden ibland.
Jag är pedant med mina ägodelar. Så skulle inte använda den som du.
Det enda jag inte vill är att den tappar massa i värde och den dagen man ska sälja ska den stå sig i bra pris.
Aight, alla är vi olika :)
Well, baserat på hur marknaden har sett ut och hur rolex agerar gällande utbud av vissa modeller, vilket i min mening har skapat en skev andrahandsmarknad, så är nog den generella rekommendationen en sportrolle. DJ har, som jag uppfattat, varit mer tillgänglig. Vilket givetvis kan ändras. Samtidigt, vad kostade en DJ för 10år sen och vad säljs dom för idag? Den höga ökningen mot index lyfter även äldre modeller.

Anyway, nu ska min ner i riktigt salt vatten.
 

Bilagor

  • 5B5E12B0-94C0-4DC1-89A0-F76AA3188239.jpeg
    5B5E12B0-94C0-4DC1-89A0-F76AA3188239.jpeg
    113.8 KB · Visningar: 5

nissehult

Patek
2-Faktor
Då jag jobbar ca 240 timmar i månaden så hinner jag inte använda den så mycket. Har en stor kärlek till Panerai med så den åker med på handleden ibland.
Jag är pedant med mina ägodelar. Så skulle inte använda den som du.
Det enda jag inte vill är att den tappar massa i värde och den dagen man ska sälja ska den stå sig i bra pris.
Den tappar lite i värde när du går ut ur butiken med den, men inte alls i närheten av vad en Panna tappar.

Hittar du inte relativt nya under list på nätet så har du svaret där. Köp och njut.
 

Ticktacktick

Breitling
Någon som har erfarenhet av provtryckning och kostnad för detta hos AD? Samt garantierna vad dem gäller för? Försökt läsa mig till men står fortfarande med frågetecken
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Okej kanon, ja min är uttagen 2018 men det känns så läskigt att bara hoppa i
Det ska ju inte vara några problem och den ska vara tät, annars pratar vi snarare om ett garantiärende.

Vet dock inte hur det skulle funka om olyckan skulle inträffa, har ska man kunna bevisa att det inte var ditt eget fel som hoppade i med kronan urskruvad tex.
Men det är ju en annan diskussion!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Det ska ju inte vara några problem och den ska vara tät, annars pratar vi snarare om ett garantiärende.

Vet dock inte hur det skulle funka om olyckan skulle inträffa, har ska man kunna bevisa att det inte var ditt eget fel som hoppade i med kronan urskruvad tex.
Men det är ju en annan diskussion!
Urmakaren provtrycker med kronan inskruvad och om den är tät så dras slutsatsen att kronan måste varit urskruvad, annars dras slutsatsen att kronan var inskruvad. :)
 

Lello

Omega
Tjena alla grymma ksare.

Köpte för dryga 2 veckor sedan en 116234 från 2018. Ställde tiden och tänkte inte mer på det. Brukar inte bry mig värst om små avvikelser.

I lördags såg jag att den sackat ca 11 sekunder på 14 dagar. Helt ok.

Igår efter lunchtid ser jag att den helt plötsligt ökat 75 sekunder. Ställer om den och blir lite fundersam. Första 3-4 timmarna fortar den sig 2 sekunder som den sen håller fram till tiotiden. Kollar igen runt kl 12 och ser att den ökat 8 sekunder på bara några timmar. Sammanlagt 10 sedan igår. Kollar nu tre timmar senare och den har hållit tiden stadigt sen tolvslaget.

Wtf?

Klockan är så gott som orörd. Inte ett märke eller repa. Mest legat i lådan hos föregående ägare. Själv har jag inte utsatt den för någonting.

Mina tidigare två Rolex har haft en liten ”inkörningsperiod” men detta är en ganska märklig avvikelse. Just att den fortar sig mycket inom korta tidsspann för att sedan vara stadig.

Bör jag avvakta några dagar och se om det ”sätter sig” eller är ett besök hos närmsta AD att rekommendera?

Kan ju nämna att jag kollar mot frökenur.com via mobilnät om det nu är relevant.

Tackar ödmjukast.
 

puffen

Cartier
Tjena alla grymma ksare.

Köpte för dryga 2 veckor sedan en 116234 från 2018. Ställde tiden och tänkte inte mer på det. Brukar inte bry mig värst om små avvikelser.

I lördags såg jag att den sackat ca 11 sekunder på 14 dagar. Helt ok.

Igår efter lunchtid ser jag att den helt plötsligt ökat 75 sekunder. Ställer om den och blir lite fundersam. Första 3-4 timmarna fortar den sig 2 sekunder som den sen håller fram till tiotiden. Kollar igen runt kl 12 och ser att den ökat 8 sekunder på bara några timmar. Sammanlagt 10 sedan igår. Kollar nu tre timmar senare och den har hållit tiden stadigt sen tolvslaget.

Wtf?

Klockan är så gott som orörd. Inte ett märke eller repa. Mest legat i lådan hos föregående ägare. Själv har jag inte utsatt den för någonting.

Mina tidigare två Rolex har haft en liten ”inkörningsperiod” men detta är en ganska märklig avvikelse. Just att den fortar sig mycket inom korta tidsspann för att sedan vara stadig.

Bör jag avvakta några dagar och se om det ”sätter sig” eller är ett besök hos närmsta AD att rekommendera?

Kan ju nämna att jag kollar mot frökenur.com via mobilnät om det nu är relevant.

Tackar ödmjukast.
Du har ju garanti så borde inte vara några problem alls. Lämna den hos ad så löser dom det nog :)
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Tjena alla grymma ksare.

Köpte för dryga 2 veckor sedan en 116234 från 2018. Ställde tiden och tänkte inte mer på det. Brukar inte bry mig värst om små avvikelser.

I lördags såg jag att den sackat ca 11 sekunder på 14 dagar. Helt ok.

Igår efter lunchtid ser jag att den helt plötsligt ökat 75 sekunder. Ställer om den och blir lite fundersam. Första 3-4 timmarna fortar den sig 2 sekunder som den sen håller fram till tiotiden. Kollar igen runt kl 12 och ser att den ökat 8 sekunder på bara några timmar. Sammanlagt 10 sedan igår. Kollar nu tre timmar senare och den har hållit tiden stadigt sen tolvslaget.

Wtf?

Klockan är så gott som orörd. Inte ett märke eller repa. Mest legat i lådan hos föregående ägare. Själv har jag inte utsatt den för någonting.

Mina tidigare två Rolex har haft en liten ”inkörningsperiod” men detta är en ganska märklig avvikelse. Just att den fortar sig mycket inom korta tidsspann för att sedan vara stadig.

Bör jag avvakta några dagar och se om det ”sätter sig” eller är ett besök hos närmsta AD att rekommendera?

Kan ju nämna att jag kollar mot frökenur.com via mobilnät om det nu är relevant.

Tackar ödmjukast.
Kan gå olika i olika positioner, men som tidigare nämnt är det ett garanti ärenden. Bara att lämna in den på ADn
 
Topp