• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

IMG_20190820_203349.jpg

dubbelpost-sorry:(

Fråga till DJ ägare som eventuellt kan dela havet på mitten men ställer frågan ändå: vid jämförelse av olika DJ modeller (1601 vs 16014) och årtal -71 vs -84 noteras att borstningen på ovansidan av bandhornen är olika. Min modell (den yngre från -84) har en "snällare" borstning där "dragen/strecken" inte är lika tydliga medan den andra modellen (den äldre från -71) har en mer markerande borstning där men ser själva dragen på ett mer markant sätt.

Frågan som dök upp var - vilket är mest korrekt om det nu finns något korrekt? Dvs ska borstningen vara mer eller mindre "markerande" med tydliga borstspår?
(Naturligtvis påverkas ju detta av hur klockan polerats/använts men tänker mer generellt avseende originalutförande)

Hej, har googlat som en galning men inte riktigt lyckats hitta någon säker info. Är det någon som vet vilken låda en 116234 från 2012 borde ha? Gärna ref-nr. De jag misstänker är 31.00.64 eller 39137.71

Fråga till DJ ägare som eventuellt kan dela havet på mitten men ställer frågan ändå: vid jämförelse av olika DJ modeller (1601 vs 16014) och årtal -71 vs -84 noteras att borstningen på ovansidan av bandhornen är olika. Min modell (den yngre från -84) har en "snällare" borstning där "dragen/strecken" inte är lika tydliga medan den andra modellen (den äldre från -71) har en mer markerande borstning där men ser själva dragen på ett mer markant sätt.

Frågan som dök upp var - vilket är mest korrekt om det nu finns något korrekt? Dvs ska borstningen vara mer eller mindre "markerande" med tydliga borstspår?
(Naturligtvis påverkas ju detta av hur klockan polerats/använts men tänker mer generellt avseende originalutförande)
Rolex är ju inte direkt kända på att vara konsekvent med utförandet historiskt, tror att du kan ha svårt att få fram något tydligt svar

Här min 1601a
ACD3CC7C-6E9D-4123-AF15-F024EBFA26F0.jpeg

6AE97E4C-7958-4FBE-9F18-855123DFA151.jpeg

Väldigt bra skulle jag vilja påstå, även om jag bara sett bilder. Om jag skulle välja dj skulle det svåra valet vara tavlan. Silver eller blå... Jubilee och räfflad ring vore givet. Funderade du nåt över blå tavla?
Oavsett ser din väldigt fin ut!
Köp båda tavlorna? Att lägga till en går på ca 5k sen kostar väl bytet en tusenlapp när man känner för det. Inte så stora pengar i sammanhanget ;)

• Like
Reactions: Man
Väldigt bra skulle jag vilja påstå, även om jag bara sett bilder. Om jag skulle välja dj skulle det svåra valet vara tavlan. Silver eller blå... Jubilee och räfflad ring vore givet. Funderade du nåt över blå tavla?
Oavsett ser din väldigt fin ut!
Jag har ägt en med blå tavla också..(116200) den är svårslagen, nästan att den är bättre än silver :)
Sålde den när jag köpte min explorer, har ångrat mig lite sedan dess, kommer äga en blå tavlad igen!
Som någon annan sa köp en extra tavla och byt när du känner för det!

• Like
Reactions: Man
Är det någon som har koll på vad man får betala för extra länkbitar till superjubilee (116234)?

Går det fortfarande att köpa hos AD trots att modellen utgått?

Funderar även på om man ska våga sig på att skruva själv ifall man kommer över en länkbit på andrahandsmarknaden. Är det någon här som justerat superjubileet på egen hand?

Är det någon som har koll på vad man får betala för extra länkbitar till superjubilee (116234)?

Går det fortfarande att köpa hos AD trots att modellen utgått?

Funderar även på om man ska våga sig på att skruva själv ifall man kommer över en länkbit på andrahandsmarknaden. Är det någon här som justerat superjubileet på egen hand?
Japp. Bara vanlig miniskruvmejsel, en baggis.

• Like
Reactions: cvk
Nån som har handledar runt 18-19 cm och sportar en Date/Oyster Perpetual på 34 mm med länk? Vore intressant att se hur de bärs! :)

IMG_1689.JPG

Bidrar med fruns klocka som samlar damm i lådan i väntan på dotterns examen om 2 år. En liten fundering jag har som kanske ni som bär DJ till vardags kan svara på. Skulle ni bära andra klockor i samma storlek? Då tänker jag främst på nya klockor i samma stil. Och om svaret är ja, gärna tips på vad.

Senast ändrad:
IMG_1689.JPG

Bidrar med fruns klocka som samlar damm i lådan i väntan på dotterns examen om 2 år. En liten fundering jag har som kanske ni som bär DJ till vardags kan svara på. Skulle ni bära andra klockor i samma storlek? Då tänker jag främst på nya klockor i samma stil. Och om svaret är ja, gärna tips på vad.
Absolut! Mindre klockor också. Vintage omega, JLC, Cartier, mm.

Tillbaka
Topp