• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Vad tror du panelen om prisutvecklingen på en 126200 (svart eller silver) framåt egentligen? Nu är ju rolexpriser en jäkligt tröttsam fråga men jag frågar inte för att spekulera utan snarare slippa betala mer än DJn kostar nu. Jag hade egentligen tänkt avvakta några år o köpa med koppling till en sak som inträffar om kanske fem år. Samtidigt blir man ju trött om klockfan då sprungit iväg på samma sätt som sportvarianterna gjort o då borde man ju köpa nu istället. Det handlar alltså inte om att tjäna flis på dinkan för detta blir en keeper oavsett när det blir aktuellt. Fram till nu har jag varit rätt säker på att det snarare kommer lugna sig med lågkonjunktur och att DJn inte skulle svepas med...
Jag tänker lika som du. Kommer den där lågkonjunkturen det talats om finns det mycket som talar för att galenskapen avtar. Däremot behöver ju inte listpriserna sjunka eftersom Rolex styr över tillgången.
Själv har jag inte budgeten att köpa nu, utan planerar att ha det lagom till min grej sker om fem år, och tänker verkligen inte låna pengar för klockor. Men om du har budgeten idag så är det säkert ingen dum idé att köa/köpa precis den du vill ha redan nu tänker jag.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tänker lika som du. Kommer den där lågkonjunkturen det talats om finns det mycket som talar för att galenskapen avtar. Däremot behöver ju inte listpriserna sjunka eftersom Rolex styr över tillgången.
Själv har jag inte budgeten att köpa nu, utan planerar att ha det lagom till min grej sker om fem år, och tänker verkligen inte låna pengar för klockor. Men om du har budgeten idag så är det säkert ingen dum idé att köa/köpa precis den du vill ha redan nu tänker jag.
Bra diskussion! Då är vi ju lite i samma läge. Jag är väl heller inte riktigt i läge att lägga dom pengarna nu men samtidigt tänker jag att det kanske faktiskt är ekonomiskt vettigt om man hittar ett ex till bra pris. (I den mån det är vettigt att köpa så dyra klockor öht :))
 
Bra diskussion! Då är vi ju lite i samma läge. Jag är väl heller inte riktigt i läge att lägga dom pengarna nu men samtidigt tänker jag att det kanske faktiskt är ekonomiskt vettigt om man hittar ett ex till bra pris. (I den mån det är vettigt att köpa så dyra klockor öht :))
Blanda inte in logik i vår klocksamlarhobby! Då ger vi alla i vår närhet som kraftigt ifrågasätter varför vi har fler än en klocka, och ens tänker på att skaffa en till, rätt. Men du har en poäng, en välskött Rolex kommer man alltid kunna sälja till bra pengar om det skulle krävas av omständigheterna. Sen är det stor skillnad på att ha råd och ta sig råd. Själv har jag bestämt mig att vänta i minst två år, då har jag betalt klart min bil och då känns det som jag dels kan spara mer i månaden, och ta mig råd enklare.
Gillar att sätta mål. Men alla är olika, det viktigaste är att man känner sig nöjd med hur man gör.
 

Enzon

Omega
Vardagsklockan :)
upload_2019-9-16_12-34-26.jpeg
 

Weberg

Audemars
Säker på att du ska sälja den, den passar bra på dig ;)
Haha, är inte alls säker. Har redan dragit tillbaka den en gång... Jag är en utpräglad tvåtonskille, har alltid varit, så det brukar ändå sluta med att jag köper en likadan. Men med denna är det lite annorlunda eftersom den är i så jäkla fint skick vilket inte passar mig med massa barn och åka till återbruket och annat som bara riskerar att repa klockan. Men jag hoppas (nästan iaf) att få en liten första repa i boetten, för då får jag en anledning att behålla den! :)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Haha, är inte alls säker. Har redan dragit tillbaka den en gång... Jag är en utpräglad tvåtonskille, har alltid varit, så det brukar ändå sluta med att jag köper en likadan. Men med denna är det lite annorlunda eftersom den är i så jäkla fint skick vilket inte passar mig med massa barn och åka till återbruket och annat som bara riskerar att repa klockan. Men jag hoppas (nästan iaf) att få en liten första repa i boetten, för då får jag en anledning att behålla den! :)
Hahah, förstår helt vad du menar. Hoopas nästan för din skull att den får en liten repa på den så du kan behålla den. Så jäkla trevlig klocka!
 
För några månader sedan köpte jag en Datejust 1601 och den har använts flitigt ända sedan dess. Verkligen bra allsidig klocka. Nu senast på en roadtrip runt medelhavet inkl ett högtidstillfälle. Man behöver ingen annan klocka egentligen. Den fungerar i alla sammanhang.
 

Bilagor

  • D80A5845-DFEB-4EBE-A3EF-6A3A5A5C0491.jpeg
    D80A5845-DFEB-4EBE-A3EF-6A3A5A5C0491.jpeg
    85.9 KB · Visningar: 2

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Några 36mm som folk bär som inte är vintage. Har dock inte prövat själv.
- Sjöö Sandström Royal steel capital 36mm.
- Glycine Airman 36mm
- Rolex Explorer 114270 36mm (iofs ersatt numera med 39mm)
Kör en liten bump på denna och instämmer i sjö Sandström ss o wt som är fina i 36. Stowa Marine är ju en självklarhet också. Den blir stooor i 40mm o är mest största sannolikhet perfekt i 36 då den har lång luglängd o är vit. Sedan är väl diverse nomos bra referenser. Dom har ju också rejäl luglängd Orion 35 tex tror jag är 44 dvs nästan som DJ.
 
  • Like
Reactions: F32

kime

Omega
Efter att ha läst hela tråden finns det bara en möjlig utväg. Det är dags för en ’riktigt’ klocka och det ska vara en DJ.

Jag har fram till någon dag sedan varit inställd på en 1601 men velar nu mellan 1601/16014/16234, där piepan-tavlan står i ena ringhörnan och de uppdaterade urverkan tillsammans med solida länkar i den andra. Helst hade jag velat se dessa i verkligheten, men problemet är att jag bor i Lund/Malmö-området.

Vet någon hur man kan gå tillväga för att få känna och klämma på någon av dessa modeller? Om någon sitter på en sådan och är i krokarna bjuder jag mer än gärna på en kaffe eller lunch för att sitta ner en stund.

Sen undrar jag också om det spelar någon roll vilket år klockan är ifrån, t.ex. om en 1601 från 1962 är precis lika driftsäker och pålitlig som en från 1972.

Tack på förhand och trevlig torsdag på er!
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden finns det bara en möjlig utväg. Det är dags för en ’riktigt’ klocka och det ska vara en DJ.

Jag har fram till någon dag sedan varit inställd på en 1601 men velar nu mellan 1601/16014/16234, där piepan-tavlan står i ena ringhörnan och de uppdaterade urverkan tillsammans med solida länkar i den andra. Helst hade jag velat se dessa i verkligheten, men problemet är att jag bor i Lund/Malmö-området.

Vet någon hur man kan gå tillväga för att få känna och klämma på någon av dessa modeller? Om någon sitter på en sådan och är i krokarna bjuder jag mer än gärna på en kaffe eller lunch för att sitta ner en stund.

Sen undrar jag också om det spelar någon roll vilket år klockan är ifrån, t.ex. om en 1601 från 1962 är precis lika driftsäker och pålitlig som en från 1972.

Tack på förhand och trevlig torsdag på er!
Härligt! DJn är en underbar klocka.

Kring att få klämma på en i verkligheten kan jag tyvärr inte hjälpa till så jag bor i Stockholm men tror säkert att någon är behjälplig, har du annars kollat upp butiker som säljer vintage Rolex i området?

Kring skillnaden mellan en från 60-talet och en från 70-talet är den minimal om den ens finns. Vad som är mer relevant är när de har varit på service senast.

Lycka till!
 

kime

Omega
Härligt! DJn är en underbar klocka.

Kring att få klämma på en i verkligheten kan jag tyvärr inte hjälpa till så jag bor i Stockholm men tror säkert att någon är behjälplig, har du annars kollat upp butiker som säljer vintage Rolex i området?

Kring skillnaden mellan en från 60-talet och en från 70-talet är den minimal om den ens finns. Vad som är mer relevant är när de har varit på service senast.

Lycka till!
Härligt! DJn är en underbar klocka.

Kring att få klämma på en i verkligheten kan jag tyvärr inte hjälpa till så jag bor i Stockholm men tror säkert att någon är behjälplig, har du annars kollat upp butiker som säljer vintage Rolex i området?

Kring skillnaden mellan en från 60-talet och en från 70-talet är den minimal om den ens finns. Vad som är mer relevant är när de har varit på service senast.

Lycka till!
Problemet är att utbudet av sådana butiker är väldigt begränsat. Känner faktiskt inte till någon alls häromkring. Kikat lite på bukowski men är osäker på hur många av de klockorna som landar i malmö innan de går vidare till nästa ägare.

Vidare undrar jag om det är ok att namedroppa ett instagramkonto här? Har haft kontakt med en supertrevlig och väldigt hjälpsam herre via instagram och är nyfiken på om någon har erfarenhet av honom sedan tidigare? Han säljer nämligen vintageklockor.
 

freakyfrick

Breitling
Tog mig en tur till Rob E. efter jobbet idag och fick chansen att prova denna skönhet!
8C5CD98F-BE2E-44C6-AE52-45A52FDE0B64.jpeg
Har länge varit inne på att införskaffa antingen en sub/GMT men nu blev jag fullkomligt överförtjust i denna! Aldrig reflekterat över hur bra TT gör sig med Wimbledon-tavlan..

Nu blir det hem och överlägga med mig själv... igen.
 
Topp