• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Har letat febrilt under gårdagen efter svart gummiband till en DJ 41 (2019) utan framgång.
På RubberB står där att det är på gång hos dem men inget angett datum för när det kan tänkas släppas.
Gummibandet får man fördel vara en modell där nuvarande lås kan monteras.

Tar tacksamt emot tips.

6351B9EE-B404-43F7-8800-9C8F0B0ACB0F.jpeg

Åter på armen 126200

Har letat ett bra tag nu efter en 116233 med jubilee men verkar vara helt omöjligt finns det ingen här inne som kan tänka sig släppa sin?

Hallå där! Har precis sålt min omega eftersom en Rolex passar mina smala handleder bättre. Jag är dock relativt ny till denna del av klockvärlden och hade hoppats på lite tips. Har gjort mycket research på egen hand och vet ungefär vad jag letar efter. Men undrar om någon här i tråden har lite tips inför första Rolex köpet (kommer köpa här på forumet såklart).

Är sugen på en datejust med fluted bezel, jubilee, 36mm och har en budget på 38-40k lite beroende på som maxgräns. Älskar American Psycho datejust (ref: 16013) och det är väl utgångspunkten för min kärlek till datejust. Tror dock inte den skulle funka som vardagsklocka för mig. Utöver fluted bezel, storleken och prisklassen är jag väldigt öppen för förslag och tänkte lägga upp nånting i "köp" tråden här på forumet. Vänder mig främst här för att eventuellt få lite råd om vad jag ska tänka på inför köpet.... Har ni några tips?

Ta hand om er!!

Mvh, Benjamin :)

Hallå där! Har precis sålt min omega eftersom en Rolex passar mina smala handleder bättre. Jag är dock relativt ny till denna del av klockvärlden och hade hoppats på lite tips. Har gjort mycket research på egen hand och vet ungefär vad jag letar efter. Men undrar om någon här i tråden har lite tips inför första Rolex köpet (kommer köpa här på forumet såklart).

Är sugen på en datejust med fluted bezel, jubilee, 36mm och har en budget på 38-40k lite beroende på som maxgräns. Älskar American Psycho datejust (ref: 16013) och det är väl utgångspunkten för min kärlek till datejust. Tror dock inte den skulle funka som vardagsklocka för mig. Utöver fluted bezel, storleken och prisklassen är jag väldigt öppen för förslag och tänkte lägga upp nånting i "köp" tråden här på forumet. Vänder mig främst här för att eventuellt få lite råd om vad jag ska tänka på inför köpet.... Har ni några tips?

Ta hand om er!!

Härligt att det är just datejust du är sugen på! En bra start kan vara om det är TT eller vitguldsbezel du är ute efter?

Hej!

Vad får man räkna med för gångavvikelse om man köper t ex en Rolex 1601? Vad ska man se som acceptabelt? Tänker på ur som saknar servicebehov.

Härligt att det är just datejust du är sugen på! En bra start kan vara om det är TT eller vitguldsbezel du är ute efter?

Än så länge är jag öppen för förslag. Tycker det finns så otroligt många fina datejust så utseendet kan variera enormt, two tone, vitguld eller stål är alla tänkbara köp. Förstår att de försvårar för er men letar mest efter grundläggande råd. Vilken gångavvikelse är accepterad? Hur mycket stretch är för mycket t ex?
Siktar mot att skaffa en med box och papper för säkerhets skull men finns det fler saker jag bör tänka på? :)

Ta hand om er!!

Tycker du ska satsa på din kärlek, eller möjligen 16014 i vitguld om du vill ha något mer allround. Driftsäkra klockor utan några speciella nackdelar. Kolla t ex Gripenbros hemsida om du vill ha lite köpartrygghet.

Än så länge är jag öppen för förslag. Tycker det finns så otroligt många fina datejust så utseendet kan variera enormt, two tone, vitguld eller stål är alla tänkbara köp. Förstår att de försvårar för er men letar mest efter grundläggande råd. Vilken gångavvikelse är accepterad? Hur mycket stretch är för mycket t ex?
Siktar mot att skaffa en med box och papper för säkerhets skull men finns det fler saker jag bör tänka på? :)
Hahahah, ja då vart utbudet stort! Skulle nog också sikta på vad @Criss Cross säger. Men se hellre till att klockan är nyservad med papper på detta istället för box och papper då detta är lätt fakea eller för dig att komplitera med en l¨da i efterhand isf!

Hahahah, ja då vart utbudet stort! Skulle nog också sikta på vad @Criss Cross säger. Men se hellre till att klockan är nyservad med papper på detta istället för box och papper då detta är lätt fakea eller för dig att komplitera med en l¨da i efterhand isf!

TACK! Det är precis sånt som är lite svårt att googla sig fram till. Jättebra råd :D

Någon som har erfarenhet av Gripenbro? Det ligger en del snygga där uppe, lär nog hålla mig till KS i första hand då jag (än så länge) har haft otroligt bra köp och sälj här.

TACK! Det är precis sånt som är lite svårt att googla sig fram till. Jättebra råd :D

Någon som har erfarenhet av Gripenbro? Det ligger en del snygga där uppe, lär nog hålla mig till KS i första hand då jag (än så länge) har haft otroligt bra köp och sälj här.
Han är smidig att köpa av, sälja till och byta med. Du får ofta 3 - 6 mån garanti.

Har också haft någon affär med Gripenbro, inga konstigheter :)

Kan också starkt rekommendera @Gripenbro.se, hjälper till väldigt väl och har ärliga annonser. Hittar du en fin modell skulle jag ta kontakt med honom direkt, du kommer inte bli missnöjd.

Bestäm vad som är viktigast för dig gällande utseende (bezel, länk, stretch, skick, patinering på tavla osv) och funktion (quickset med fem siffriga ref, ruckad, servad osv) och håll sen ögonen öppna. Både på KS och Gripen kommer du hitta mycket fina exemplar om budgeten är nära 40k.

För egen del letade jag många månader innan Gripen hade den perfekta modellen. Då blir box/cert lite sekundärt, som någon tidigare skrev, eftersom klockan trots allt är viktigast (och övriga tillbehör går att köpa i efterhand).

Hej igen! Vad tror ni experter om denna vintage datejust? https://www.tradera.com/item/379937492

Ä
r sugen på en gammal rackare som inte kostar skjortan just nu :) verkar det som en OK deal eller?
Tack på förhand ks vänner!
Hade en vän som köpte en datejust för runt 18k. När den väl skulle in på service då servicehistorik var okänd sen tidigare, landade notan hos nymans för 12k. Så se till att det inte är några fel som kommer behövas åtgärdas inom en snar framtid.

Tillbaka
Topp