• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Har ni mycket hairlines/swirls på era datejust med slät ring?
Tycker min får hairlines/swirls hela tiden. Ser ju trist ut i vissa ljus.

Jag är också manisk, men alla polerade ytor tycks dra till sig massa hairlines typ bandhornen samt ringen. Jätte trist men men haha..

Klassiskt skitväder.

01DC3C00-5997-4445-BF42-525199F995D3.jpeg

6586FA75-5C6D-4C76-9832-37018675D5D1.png
Hej på er!
Jag vet inte om jag är i rätt tråd nu, men jag tänker att det finns flera kunniga här som kanske kan hjälpa mig något :)

Jag har bestämt mig för att köpa en Datejust. Jag har dock några funderingar nu. Jag går i tankar att antingen köpa en helt ny, eller att försöka hitta en beggad. Jag är på jakt efter en som är på bilden här. Har inte bestämt mig om jag vill ha Jubilee eller Osyterlänk ännu dock :)
Mina önskemål om jag köper en beggad är dock:
Fullset.
Ny- eller mycket bra skick.
Om inte ny, ska den vara i bra skick & servad, undantaget om den bara är några år såklart.
Hur hade ni tänkt? Köpa ny? Köpa begagnad? budgetmässigt lägger jag gärna vad en ny kostar, men frågan är om det är smart? Hur ser andrahandsvärdet ut?

Lite flummigt inlägg kanske men tror ni förstår mina tankebanor någorlunda iaf :)

Hoppas på lite hjälp att hitta/tänka rätt!

Om du vill skriva i PM hade jag uppskattat det för vidare bollning! :)

Väl mött!

Hej på er!
Jag vet inte om jag är i rätt tråd nu, men jag tänker att det finns flera kunniga här som kanske kan hjälpa mig något :)

Jag har bestämt mig för att köpa en Datejust. Jag har dock några funderingar nu. Jag går i tankar att antingen köpa en helt ny, eller att försöka hitta en beggad. Jag är på jakt efter en som är på bilden här. Har inte bestämt mig om jag vill ha Jubilee eller Osyterlänk ännu dock :)
Fullset.
Om inte ny, ska den vara i bra skick & servad, undantaget om den bara är några år såklart.
Hur hade ni tänkt? Köpa ny? Köpa begagnad? budgetmässigt lägger jag gärna vad en ny kostar, men frågan är om det är smart? Hur ser andrahandsvärdet ut?

Lite flummigt inlägg kanske men tror ni förstår mina tankebanor någorlunda iaf :)

Väl mött!
Oservad spelar ingen roll om du köper beg för det där är den nya referensen så eventuella beg-objekt lär vara i princip nya. Av samma anledning lär beg-objekt även vara fullset och torde vara i mkt fint skick.

Jag hade satsat på jubilee och hellre den äldre refen 116200/116234 då jag tycker index är snyggare på dem samt att hiddnen clasp är grymt.

Hej på er!

Fullset.

Väl mött!
Den modellen kostar ju fortfarande en bit under listpriset så jag hade försökt hitta en så ny begagnad som möjligt om jag var du. Problemet är dock att modellen du länkar till är den nya modellen och därför finns det säkerligen väldigt få begagnade till salu. Motsvarande modell av förra generation är 116200 som det finns massor av till salu och de kostar väl runt 60k fullset i bra skick. De stora skillnaderna mot den nyare generation som du länkar till är lite nättare bandhorn, längre index, ingen railroad utanför index samt jubilee med stort spänne och microjustering.

(förra generationen dvs 116200 nedan)
Rolex-Datejust-116200-Black-Jubilee-front.jpeg

Tack För svaren! En sak till jag letat till förbannelse över är när började Rolex gravera in serienummer och Rolex loggan inne i klockan, 2006?

Kom 2004 på turn-o-graph.
De flesta andra modeller fick det i samband med M-serien (2007-2008).
Här är lite mer info:

• The Rolex GMT-Master II got engraved rehaut in 2005. This is at the same time as Rolex updated the GMT-Master II model. The new design was initially exclusive to the all-gold version of the watch (ref. 116718); however, the new model featured a number of technical changes. In 2007, the rest of the models got it as well. Sports watches such as the Submariners, Explorer II, Yacht-Master, and Daytona were updated half through the Z serial in 2007.
  • The Daytona in stainless steel got it around 2007 with the Z-series. Same applies to the Explorer II 16750.
  • The GMT-Master II reference 16710 and Rolex Explorer 14270 never got the engraved rehaut.
  • The last of the Explorer 114270 did get the inner engraving. This was near the end of the model run, before Basel when the new one was introduced:
  • Most z serial Rolex watches do not have the inner bezel engraving.
  • D and F serials overlap and either could have it, just as the Z and M overlap with the rehaut on the Stainless steel models.
  • All the 116400 Milgauss have the engraved rehaut.
  • All white gold Daytonas on Oyster bracelet have the engraved rehaut. This particular model was introduced at Basel 2004.

Den modellen kostar ju fortfarande en bit under listpriset så jag hade försökt hitta en så ny begagnad som möjligt om jag var du. Problemet är dock att modellen du länkar till är den nya modellen och därför finns det säkerligen väldigt få begagnade till salu. Motsvarande modell av förra generation är 116200 som det finns massor av till salu och de kostar väl runt 60k fullset i bra skick. De stora skillnaderna mot den nyare generation som du länkar till är lite nättare bandhorn, längre index, ingen railroad utanför index samt jubilee med stort spänne och microjustering.

(förra generationen dvs 116200 nedan)
Rolex-Datejust-116200-Black-Jubilee-front.jpeg
Tusen tack för bra info!
Visste inte att spännet är större på nya modellen!

Microjustering är inte att förringa men jag fattar verkligen inte varför de sätter en klassisk oyster-clasp på jubilee.

Microjustering är inte att förringa men jag fattar verkligen inte varför de sätter en klassisk oyster-clasp på jubilee.
Jag blev grovt besviken när jag provade microjusteringen. Trodde det skulle vara som på Subben att det gick att ställa steglöst mellan olika lägen. Men vad jag klurade ut var det bara två lägen på länken. Gjorde jag fel eller missade något?

Senast ändrad:
Jag blev grovt besviken när jag provade microjusteringen. Trodde det skulle vara som på Subben att det gick att ställa steglöst mellan olika lägen. Men vad jag klurade ut var det bara två lägen på länken. Gjorde jag fel eller missade något?

Tre lägen på microjusteringen, verktyg krävs för att flytta sprinten, ca 3 mm mellan hålen. Utöver det även easy-link som förlänger länken 5 mm.

Tillbaka
Topp