• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

16014 från ca 1986

FC506CA5-42F4-47AD-9868-227F65CFC3EA.jpeg

Jag är så fruktansvärt kluven till den tavlan. I vissa ljus är den magisk i sin enkelhet med sina guldindex för att några sekunder vara ganska livlös i ett annat ljus.

Ja du har väl den tavlan på din 116200? Jag funderar på att köpa en på Rob Engström så snart som möjligt, de kan tydligen fortfarande sälja tavla (ca 5000 kr) och sedan göra bytet för några hundralappar. På Nymans måste man sedan årsskiftet skicka klockan till Rolex, och om man vill behålla sin gamla tavla måste man betala extra.. Lär bli likadant hos samtliga AD snart.

Jag funderar på att köpa en på Rob Engström så snart som möjligt, de kan tydligen fortfarande sälja tavla (ca 5000 kr) och sedan göra bytet för några hundralappar. På Nymans måste man sedan årsskiftet skicka klockan till Rolex, och om man vill behålla sin gamla tavla måste man betala extra.. Lär bli likadant hos samtliga AD snart.
Ska du ha Roman så måste du byta visarna också, så något dyrare än bara tavelbytet :)

Läcker! Har själv börjat snegla lite åt 16014 alt 16013. Hur bra håller den tiden? Förstår att det lär skilja från ex till ex efter >30 år, men är ändå nyfiken hur dessa vintage (får man väl säga vid det här laget) står sig prestandamässigt :)

Tack! Gillar grå tavla och WG.
Ang tiden så är det som du säger. Det lär skilja en del. Men en duktig urmakare borde få den att gå fin fint!
Jag är nöjd med tid hållningen på min 16014.
Skickar med en bild när jag kika hemma:)
F0F729C9-250F-4C7F-8E55-06B2D5721222.jpeg

Är sugen på att testa ljus tavla. Om ett halvår eller så. Tänker att det blir som en ny klocka. Vad hade ni valt som komplement till blå? Vit med romerska siffror, eller silver med sticks? Tänker mig att jag kan köra 1-2 år med den ena, sedan byta.
Sunburst är ju aldrig fel! Jag har en 1603 med grå tavla som jag är riktigt förtjust i, relativt ljusgrå.

Hallå igen datejust tråden. Har en fråga gällande jubilee länken och tänkte börja här. Finns det en "maxgräns" för hur mycket man kan ta av på ett jubilee braclet? Jag har nämligen väldigt smala handleder och i jakten på min första DJ vill jag gärna ha en på jubilee. Det är då såklart väldigt vanligt att vissa länkar har en del strech i sig. Jag blev då lite nervös eftersom en av mina klockor från 70 talet har en länk som när jag lämnade in den för att få den kortad fick kommentaren "nu hade du tur för det går inte att ta av fler bitar från denna länk" (den passade alltså precis, något mindre och jag skulle inte ha något val än att köpa nytt band till klockan).

Finns det alltså någon risk för att en jubilee med strech inte kommer passa mig? Finns det en gräns för hur många bitar en kan ta av på klassiska rolex jubilee?

Hallå igen datejust tråden. Har en fråga gällande jubilee länken och tänkte börja här. Finns det en "maxgräns" för hur mycket man kan ta av på ett jubilee braclet? Jag har nämligen väldigt smala handleder och i jakten på min första DJ vill jag gärna ha en på jubilee. Det är då såklart väldigt vanligt att vissa länkar har en del strech i sig. Jag blev då lite nervös eftersom en av mina klockor från 70 talet har en länk som när jag lämnade in den för att få den kortad fick kommentaren "nu hade du tur för det går inte att ta av fler bitar från denna länk" (den passade alltså precis, något mindre och jag skulle inte ha något val än att köpa nytt band till klockan).

Finns det alltså någon risk för att en jubilee med strech inte kommer passa mig? Finns det en gräns för hur många bitar en kan ta av på klassiska rolex jubilee?
Ja, det finns en maxgräns. Men även jag har väldigt små handleder med en omkrets på 15cm +/- men har inte träffat på en jubilee länk ännu som inte passat. Så jag skulle tro att det är lugnt, men ett tips kan vara att köra 5 siffrig så den går att korta mer :)

Ja, det finns en maxgräns. Men även jag har väldigt små handleder med en omkrets på 15cm +/- men har inte träffat på en jubilee länk ännu som inte passat. Så jag skulle tro att det är lugnt, men ett tips kan vara att köra 5 siffrig så den går att korta mer :)
Tack så mycket för ditt snabba svar! Har ännu inte bestämt mig för vilken klocka det blir med en 16014 vore fantastiskt. Har handleder krin 16cm (lite mindre kanske, inte mätt ordentligt på ett tag) så om 15cm inte ställer till problem har jag inget att oroa mig för! :D

Tack så mycket för ditt snabba svar! Har ännu inte bestämt mig för vilken klocka det blir med en 16014 vore fantastiskt. Har handleder krin 16cm (lite mindre kanske, inte mätt ordentligt på ett tag) så om 15cm inte ställer till problem har jag inget att oroa mig för! :D
Nejdå! 16014 är en riktigt schysst klocka! Lycka till med letandet! :D

En datejust ska hänga lite så ett glapp skadar inte.
jan+g.jpg
image.jpg

Tjena tråden! Jag kommer högst troligt få möjlighet att slå till på en 16014 med tapestry dial inom kort. Jag har sett att vissa tavlor har en tågräls längst tavlans ytterkant, en del med ett sammanhängande streck och andra har inget av ovan. Kan någon hjälpa mig med vilken tavla som är ”korrekt” och tidsenlig för 16014? Obs! Samtliga bilder lånade från Google. Tack för påhand och trevlig helg på er.

F122DA5C-2D5C-4F82-A7FA-0529E0B56D37.jpeg 53BA9FBD-675B-4DA1-AEA3-FCB01A83AA71.jpeg D5350486-5B91-4ED9-8DF1-B678E81F2DA2.jpeg

Senast ändrad:
Det är föregående modell till 16014 med fyrsiffrig referens (16xx) som har ”tågrälsen” (pie-pan tavla). Så denna är inte tidsenlig med 160xx (femsiffrig referens). Personligen är femsiffriga referenser med tapestry en favorit :)

Det är föregående modell till 16014 med fyrsiffrig referens (16xx) som har ”tågrälsen” (pie-pan tavla). Så denna är inte tidsenlig med 160xx (femsiffrig referens). Personligen är femsiffriga referenser med tapestry en favorit :)
hmm, är inte riktigt med på vad du menar. Tycker mig ha sett ”tågrälsen” snarare på de senare modellerna, som 16234. Vet du om båda de andra är tidsenliga?

Tillbaka
Topp