• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Önskar jag kunde rocka det där. Ser rätt kaxigt ut men får spader om den inte sitter så att länken lämnar märken efter sig.
Precis som @Bagarebergstrom så är det en vanesak! Jag bar alltid min SMP så tight att jag fick en sjöhäst på armen när jag tog av mig den, men bestämde mig sedan för att kasta i en halvlänk till. Känndes skumt i början men efter en vecka är man van! :D

Blev till slut silver disk istället för vit. Tycker att rouletten gör sig riktigt bra även på silver-tavla. Riktigt intressanta färger silver tavlan ger ifrån sig i dagsljus!

Precis som @Bagarebergstrom så är det en vanesak! Jag bar alltid min SMP så tight att jag fick en sjöhäst på armen när jag tog av mig den, men bestämde mig sedan för att kasta i en halvlänk till. Känndes skumt i början men efter en vecka är man van! :D
Haha! Sjöhäst på armen. Kan relatera :) jag kanske smyger in en länkbit framåt. Tänker semester är ett ypperligt tillfälle att ta sig an det ;)

Vilken lyxig rackare, fint skick med!

Tack! Den är i väldigt fint skick.

Lite frågor till er kunniga här på forumet.

Det är en ref 16233 som är tillverkad 2000 och såld 2001 av Bucherer i Interlaken. Första frågan är om det är en så kallad servicetavla då det inte står bokstaven T framför och bakom Swiss Made? Sedan undrar jag om boxen som följde med kan vara rätt eller ska det vara den gamla gröna lådan med den bruna duken? Vilket år kom den nyare versionen av lådan?
IMG_20191010_170627.jpg

Det är en ref 16233 som är tillverkad 2000 och såld 2001 av Bucherer i Interlaken. Första frågan är om det är en så kallad servicetavla då det inte står bokstaven T framför och bakom Swiss Made? Sedan undrar jag om boxen som följde med kan vara rätt eller ska det vara den gamla gröna lådan med den bruna duken? Vilket år kom den nyare versionen av lådan?
IMG_20191010_170627.jpg
Mycket fin! Är dessvärre inte till så stor hjälp i fråga om tavlan men ang boxen så är den nog inte korrekt. Dessa kom först runt 05 så det borde varit en tidigare modell.

IMG_20191010_170627.jpg
Tror T. et står för tritium vilket inte användes år 2000. Kan ha fel

Är inte 100 men tror du har rätt. Mitt svar gällde pie-pan tavlan och den gäller enbart 16xx referenserna.
Edit: förstod först nu att du refererade till bilderna och rälsen till tapestry (och inte generellt). Är osäker på vad som är tidsenligt för just denna tavla avseende räls eller ej samt om räls som viker in vid index.

Tjena tråden! Jag kommer högst troligt få möjlighet att slå till på en 16014 med tapestry dial inom kort. Jag har sett att vissa tavlor har en tågräls längst tavlans ytterkant, en del med ett sammanhängande streck och andra har inget av ovan. Kan någon hjälpa mig med vilken tavla som är ”korrekt” och tidsenlig för 16014? Obs! Samtliga bilder lånade från Google. Tack för påhand och trevlig helg på er.

F122DA5C-2D5C-4F82-A7FA-0529E0B56D37.jpeg 53BA9FBD-675B-4DA1-AEA3-FCB01A83AA71.jpeg D5350486-5B91-4ED9-8DF1-B678E81F2DA2.jpeg
Snygga tavlor!
Utefter vad jag har sett så tror jag att den med rälsen hör till de senare 16200-234 och de med enkel rand hör till 16014.

Det är ganska vanligt att man byter tavlor på DJs så det är inte en biggie om tavlan egentligen hör till en annan generation, som det t ex är på sport Rolex.

Lycka till med köpet!

God morgon!
Har köpt hem några band till min 1603 då jag ville testa hur det var att gå ifrån Jubilee, vad tycker ni om resultatet? Hit or miss?

Själv tycker jag det ger en rolig omväxling, speciellt med det orange-/cognacfärgade. Dock är jubileet svårslaget...

IMG_20200125_215737.jpg
IMG_20200125_215159.jpg
IMG_20200125_214540.jpg

God morgon!
Har köpt hem några band till min 1603 då jag ville testa hur det var att gå ifrån Jubilee, vad tycker ni om resultatet? Hit or miss?

Själv tycker jag det ger en rolig omväxling, speciellt med det orange-/cognacfärgade. Dock är jubileet svårslaget...

IMG_20200125_215737.jpg
IMG_20200125_215159.jpg
IMG_20200125_214540.jpg
Tycker det funkar utmärkt med läder till den. När det gäller nyanserna så är de mörkare bättre enligt mig. Tänkte snart försöka få tag på en 1601 eller en 16014 med ljus tavla och köra på läder.

Snygga tavlor!
Utefter vad jag har sett så tror jag att den med rälsen hör till de senare 16200-234 och de med enkel rand hör till 16014.

Det är ganska vanligt att man byter tavlor på DJs så det är inte en biggie om tavlan egentligen hör till en annan generation, som det t ex är på sport Rolex.

Lycka till med köpet!

Tusen tack för hjälpen!

Hallå KS-vänner!

Jag har för knappt en månad sen köpt en DJ 16014 (fr 1987). Denna var i perfekt skick, men idag upptäckte jag att en liten repa redan hunnit blivit på plexiglaset (förmodligen har jag gått kommit emot något).

Hur åtgärdar man sånt? Är det polering som krävs?

Detta är min första Rolex, och jag måste ändå medge att jag är besviken över hur lite glaset tål då jag inte kan minnas någon större smäll mot glaset...:(

/Callansson

Hallå KS-vänner!

Jag har för knappt en månad sen köpt en DJ 16014 (fr 1987). Denna var i perfekt skick, men idag upptäckte jag att en liten repa redan hunnit blivit på plexiglaset (förmodligen har jag gått kommit emot något).

Detta är min första Rolex, och jag måste ändå medge att jag är besviken över hur lite glaset tål då jag inte kan minnas någon större smäll mot glaset...:(

/Callansson

Man kan polera bort repor. Snart kommer någon att skriva vad de använder för dukar och produkter.

För egen del låter jag små repor vara. Det där hör till ägandet av en klocka med plexi. Ett pris man får betala för patina.

Hallå KS-vänner!

/Callansson

Snackar vi en ytlig lite repa kan du själv polera bort den. Är den djupare blir det värre.

Man kan polera bort repor. Snart kommer någon att skriva vad de använder för dukar och produkter.

För egen del låter jag små repor vara. Det där hör till ägandet av en klocka med plexi. Ett pris man får betala för patina.
Snackar vi en ytlig lite repa kan du själv polera bort den. Är den djupare blir det värre.

Tack för extremt snabba svaren!
Jag har inte möjlighet att visa repan just nu, men jag skulle inte anse den som djup, men tror ni det är möjligt att få detta gjort hos en AD? Orolig att göra fel såklart iom första ”riktiga” klockan.

Hallå KS-vänner!

/Callansson
Med tanke på att det är en plexi alltså plast så är det inte speciellt stryktåliga. Men som sagt, polywatch om du stör dig på det men jag skulle nog låta det vara då det är lite charmen med det hela och jag vågar nästan garantera att det kommer bli fler :)

Hallå KS-vänner!

/Callansson

Plexit är känsligt, men ofta räcker det att polera med tandkräm för att få bort.

Tjena! Relativt ny till klockvärlden och undrar om någon har tips på folk som har egna hemsidor som säljer Rolex för rimliga priser? Blev t ex tipsad om Gripenbro i denna tråden och den hemsidan verkar otroligt bra och trygg. Någon som känner till några liknande? Letar inte efter nypriser utan tänker mer i linje med andrahandsmarknaden.

Letar främst efter datejust (därav posten i denna tråd) men OP verkar också finnas för rätt bra priser så om en sida specifikt säljer OP får ni gärna ta med den också. Har en budget på ca 40k men de är alltid kul att kolla runt så om ni har sidor som är lite dyrare och vill dela med er är de bara att köra :)

Tack på förhand!

Mvh, Benjamin

Tjena! Relativt ny till klockvärlden och undrar om någon har tips på folk som har egna hemsidor som säljer Rolex för rimliga priser? Blev t ex tipsad om Gripenbro i denna tråden och den hemsidan verkar otroligt bra och trygg. Någon som känner till några liknande? Letar inte efter nypriser utan tänker mer i linje med andrahandsmarknaden.

Letar främst efter datejust (därav posten i denna tråd) men OP verkar också finnas för rätt bra priser så om en sida specifikt säljer OP får ni gärna ta med den också. Har en budget på ca 40k men de är alltid kul att kolla runt så om ni har sidor som är lite dyrare och vill dela med er är de bara att köra :)

Tack på förhand!

Mvh, Benjamin
Är många fina DJs som publiceras här på KS, annars C24 är generellt väldigt säkert

Är många fina DJs som publiceras här på KS, annars C24 är generellt väldigt säkert
Tack så mycket, antar att du menar "Chrono 24" och den sidan känner jag till. Har aldrig handlat därifrån men skönt att veta att den är trygg. I första hand letar jag här på KS såklart men blev väldigt positivt överraskad av Gripenbro så tänkte slänga ut lite frågor. De har dessutom höjt gränsen för annonser så måste upp i 50 inlägg -.-'

Tack så mycket, antar att du menar "Chrono 24" och den sidan känner jag till. Har aldrig handlat därifrån men skönt att veta att den är trygg. I första hand letar jag här på KS såklart men blev väldigt positivt överraskad av Gripenbro så tänkte slänga ut lite frågor. De har dessutom höjt gränsen för annonser så måste upp i 50 inlägg -.-'

Jag har handlat av Gripenbro, väldigt smidigt och säker hantering, rekommenderar!
Annars är KS såklart det ultimata om du kan tänka dig att köpa av privatpersoner. Hoppas du hittar någon pärla!

Ja precis, kör trusted checkout så håller Chrono 24 i pengarna tills klockan har anlänt och skicket är bekräftat. Jag skulle rekommendera dig att gå igenom säljes annonserna här på KS då du sedan kan skicka ett privat meddelande till den som säljer. Annars finns ju klock auktioner så som Kaplans. De kan ha en hel del fina

Jag har handlat av Gripenbro, väldigt smidigt och säker hantering, rekommenderar!
Annars är KS såklart det ultimata om du kan tänka dig att köpa av privatpersoner. Hoppas du hittar någon pärla!

Ja precis, kör trusted checkout så håller Chrono 24 i pengarna tills klockan har anlänt och skicket är bekräftat. Jag skulle rekommendera dig att gå igenom säljes annonserna här på KS då du sedan kan skicka ett privat meddelande till den som säljer. Annars finns ju klock auktioner så som Kaplans. De kan ha en hel del fina

Tack så mycket för era snabba svar! Håller helt med om att KS är drömmen och där ligger min första prio. Ska avlasta ett par klockor till så budgeten finns men kollar runt redan nu. Är det för övrigt någon i tråden som har en DJ de tänker sälja under 40k får ni såklart höra av er. Tänkte nog slänga upp en köpes när jag fått in pengarna men kan inte skada att lämna en liten invit här i tråden ;)

Anledningen till att det blivit 50 är för att det varit ett gäng blåsare det senaste året, men du är snart vid 50! ;)

Tillbaka
Topp