• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Weberg

Audemars
Ska jag vara ärlig, jag tycker även tavlan er lite konstig ut. Bara något, men kan inte riktigt sätta fingret på det
Ja, typiskt på de mindre dammodellerna; de ser alla ut som kopior av någon anledning. Antagligen för att de inte kunnat krympa den vanliga designen, utan fått skruva till den istället. Osnyggt är bara förnamnet, IMO.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Hejsan,
Jag och farsan funderar på att köpa morsan en klocka. Hon kommer bli riktigt förbannad men hon är värd det och mycket mer, har iaf kollat på en mindre Datejust finns inte så mycket utbud och har hittat en på blocket som verkar hyfsad och skulle vilja veta era synpunkter på klockan och vad riktigt pris skulle kunna tänkas vara, jag tycker personligen den ligger 3-4k för högt.
Dj 1.jpg Dj 2.jpg Dj 3.jpg Dj 4.jpg
Den ser tyvärr rätt risig ut på bilderna, bandhornen ser ut att ha blivit hårt polerade och överdrivet mycket stretch i länken. :/
 

Sebby

Omega
Kort fråga, påverkar ett byte av urtavla hos AD en klockas värde negativt?
Det gäller en 116234 från en silver till svart. :)
 

Falken

Panerai
Var stålversionerna (1603/16030) lägre prissatta än vitguldsversionerna när det begav sig? Verkar ju ligga väldigt lika prismässigt idag.
 

olofspaak

Breitling
Vad är skillnaden mellan 116200 och 116234 - Är det "bara" vitguldsbezelen? Och om man då byter bezel på sin 116200, blir det en 116234? eller är versionerna "for life"?

(Kanske lite Noobig fråga men håller på att sätta mig in datejust världen ;) )
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan 116200 och 116234 - Är det "bara" vitguldsbezelen? Och om man då byter bezel på sin 116200, blir det en 116234? eller är versionerna "for life"?

(Kanske lite Noobig fråga men håller på att sätta mig in datejust världen ;) )
Ja den blir identisk isåfall som en 116234 men ingen AD kommer hjälpa dig med byte :)
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
Hej,

Har blivit erbjuden en blå tavla med tillhörande roulettehjul till min 116234.
Även om inte bilden är klockrent så undrar jag om det är någon som ser något som uppenbart inte verkar riktigt?
IMG_20200521_191524_01.jpg
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Köpte mig en ny 126200 i förrgår. Har verkligen saknat att bära DJ och nu känner jag mig hel igen. :D Visst kan jag sakna det dolda låset på gamla jubileelänken men känns som att det blir bra med justeringsmöjligheten på den nya :)

IMG_20200521_143604.jpg
IMG_20200520_170938.jpg
IMG_20200520_170918.jpg
 

MIRRE

Omega
Köpte mig en ny 126200 i förrgår. Har verkligen saknat att bära DJ och nu känner jag mig hel igen. :D Visst kan jag sakna det dolda låset på gamla jubileelänken men känns som att det blir bra med justeringsmöjligheten på den nya :)

IMG_20200521_143604.jpg
IMG_20200520_170938.jpg
IMG_20200520_170918.jpg
Riktigt snygg kombination. Det nya låset är riktigt snyggt också. Smidigt att kunna minska/göra större vid behov.
 

MIRRE

Omega
Väldigt få Turn-o-graphs (6-siffriga referenserna) som visas här och säljs. Någon speciell anledning till det? Få ex ute/svåra att få tag på eller är de helt enkelt inte är tillräckligt omtyckta?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Väldigt få Turn-o-graphs (6-siffriga referenserna) som visas här och säljs. Någon speciell anledning till det? Få ex ute/svåra att få tag på eller är de helt enkelt inte är tillräckligt omtyckta?
Dom sålde ganska dåligt när dom fanns, kanske p.g.a att dom var dyrare än vanliga DJ:s. Tror inte det finns så många ex ute.
 

MIRRE

Omega
Dom sålde ganska dåligt när dom fanns, kanske p.g.a att dom var dyrare än vanliga DJ:s. Tror inte det finns så många ex ute.
Väldigt synd! Jag personligen gillar dess historia och framförallt att det, för mig iaf, är en blandning mellan sportig/dress klocka. Håller tummarna för att en prisvärd 116261 dyker upp :)
 

jabres

Omega
Pratade med en kompis i helgen om datejusts - finns det tycker ni någon ref som är liksom urtypen och den som är mest klassisk? Tänker någon ref som är innan steget till 41mm och stål/guld
 
Topp