• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jag är onekligen fortfarande nybörjare men vill lära mig:) Vad var det som var galet? (Jag var själv och kikade på den på Kaplans och tror mig ha sett den till salu här på forumet, men det ska jag låta vara osagt).
Jag skrev lite om det där några sidor bakåt, men den där har ju alla klassiska fel: flygande R i loggan, överdrivna fötter/tak på typsnittet samt att stenarna sitter för långt in.
EDIT: såg nu att annonsen var bortplockad?

Jag skrev lite om det där några sidor bakåt, men den där har ju alla klassiska fel: flygande R i loggan, överdrivna fötter/tak på typsnittet samt att stenarna sitter för långt in.
EDIT: såg nu att annonsen var bortplockad?

Ahh, läste nu. Hmm tänkte inte på den när jag var på Kaplans å andra sidan så tar jag för givet att allt är ok när dem säljer ngt. Men ska man kanske inte göra... Undrar alltid om auktionshus är smidig att ha att göra med när ngt blivit galet. (Fel kan ju alltid ske även utan uppsåt men man vill ju gärna att bemötandet efter ska vara vettigt).

Kunde inte heller hitta annonsen varför jag blev osäker att den varit till salu här?

Nyinkommet från Gripenbro. Mycket nöjd. Köpte den huvudsakligen då den är tillverkad under min flickväns födelseår.
B1A42722-447B-4748-B40A-33D674BED7C6.jpeg
76B44DED-D155-4F64-B7B8-1F66B948F402.jpeg

Hej alla, Jag fick en vintage Rolex i present men kände att den var for liten. (Dam 26mm) och tanker att jag vill byta till en storlek 36mm. Jag har fastnat för nedan. 16233.
Det är samma handlare så det är ett relativt enkelt byte, möjligt att jag får betala lite i mellanskillnad men det är ok.
Jag har aldrig köpt vintage klocka och vet inte riktigt vad att fråga efter. Några tips? Försäkringsbrev (Appraisal Certificate) ingår.

Bilagor

• Screen Shot 2020-05-22 at 9.42.59 PM.png
    Screen Shot 2020-05-22 at 9.42.59 PM.png
    150.8 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Hej alla, Jag fick en vintage Rolex i present men kände att den var for liten. (Dam 26) och tanker att jag vill byta till en storlek 31. Jag har fastnat för nedan. 16233.
Det är samma handlare så det är ett relativt enkelt byte, möjligt att jag får betala lite i mellanskillnad men det är ok.
Jag har aldrig köpt vintage klocka och vet inte riktigt vad att fråga efter. Några tips? Försäkringsbrev (Appraisal Certificate) ingår.
Bilden är på en 6-siffrig referens.

Hej! Oklart om detta är rätt del av forumet eller tråd att ställa frågor kring problem med en 1601. Köpte för ett par år sedan en beggad 1601 som var servad 2017-11 på Nymans för 13k, helservice med andra ord. Klockan har fungerat utan problem fram till idag.

När jag skulle skruva ut kronan för att justera tiden klickade den redan när jag vred ur kronan från gängan, dvs motursrotation. Normalt sett klicka inte klockan förrän kronan är urskruvad från gängan. När kronan sedan hoppat ur till sitt läge för att dra upp klockan är det rejält motstånd och låter inte alls som vanligt. Upplever det som att kugghjul inte riktigt lirar.

Tänker givetvis lämna in den, men av nyfikenhet vore det intressant om någon har en idé om vad som kan ha hänt?
Har aldrig tappat eller skadat klockan ska tilläggas.

Hej! Oklart om detta är rätt del av forumet eller tråd att ställa frågor kring problem med en 1601. Köpte för ett par år sedan en beggad 1601 som var servad 2017-11 på Nymans för 13k, helservice med andra ord. Klockan har fungerat utan problem fram till idag.

När jag skulle skruva ut kronan för att justera tiden klickade den redan när jag vred ur kronan från gängan, dvs motursrotation. Normalt sett klicka inte klockan förrän kronan är urskruvad från gängan. När kronan sedan hoppat ur till sitt läge för att dra upp klockan är det rejält motstånd och låter inte alls som vanligt. Upplever det som att kugghjul inte riktigt lirar.

Tänker givetvis lämna in den, men av nyfikenhet vore det intressant om någon har en idé om vad som kan ha hänt?
Har aldrig tappat eller skadat klockan ska tilläggas.
Är den stillastående eller går klockan fortfarande? Är den igång så kan de vara därför.

Är den stillastående eller går klockan fortfarande? Är den igång så kan de vara därför.
Tack för svar, den fungerar fint fortfarande.
Om jag inte använt klockan på en hel dag tidigare brukar jag ofta dra upp den på kvällen så den inte stannar nästa dag, har aldrig varit något problem.
Det är först nu som den beter sig väldigt märkligt.
Får bli en vända förbi Nymans för koll iaf.

Vart i sthlm går man om man vill ha störst chans att kunna kika på en DJ med både Oyster och jubilee? Nytt/begg spelar ingen roll. Vet att chansen är ganska liten då jag bara stött på OPs den senaste tiden.

Tillbaka
Topp