På vilket sätt är 41:ans proportioner inte bra? Om det nu går att förklara med ord..
41:
36:
Frågor på det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På vilket sätt är 41:ans proportioner inte bra? Om det nu går att förklara med ord..
41:
Tycker bezeln är för bred och framförallt är kronan för liten. Den skulle ha samma krona som Milgauss och Explorer 2.På vilket sätt är 41:ans proportioner inte bra? Om det nu går att förklara med ord..
Mvh
Tack! Så slapp jag försöka. Men om jag ändå skulle det så är väl glasringens bredd en sak och att hela klockan blir klossigare och mer fyrkantig i känslan. Om man tycker 36 är för litet vilket jag kan förstå även om jag inte själv gör det....så tycker jag @Airbus borde ta en djup funderare kring OP 39 i svart eller vitt. Dom hänger på ett helt annat sätt och är i mitt tycke extremt lyckade.Jag håller helt med, men kan inte förklara det. Men en bild säger mer än tusen ord.
Oops, tur det finns folk som vet har fått fel info då.Nej, 21mm på DJ41 och 20mm på DJ36.
Låset är ganska centrerat utifrån hur "bygeln" ligger. Om du vill att det ska vara centrerat utifrån var claspen sitter av estetiska skäl så lär det sitta obekvämt. Testa det och fippla med mikrojusteringen men skulle tro att skillnaden blir marginell fast åt andra hållet iställetSå här ser min DJ ut - ska jag justera länken så att låset blir mer centrerat? Flyttar man en länkbit 12-> 6 borde det bli jämnare eller?
Har inte mätt själv men har läst det förr och dubbelkollade på rolexforums och det skall vara rätt .Oops, tur det finns folk som vet har fått fel info då.
Stämmer som du säger men om det blir bekvämt eller inte kan nog variera mellan personer o klockor. På min DJ blir det faktiskt bekvämt för mig när spännet är centrerat men det gäller inte alla klockor.. så man for nog prova sig fram. "6 sidan" skall ju hursomhelst gärna vara lite kortare än motstående.Låset är ganska centrerat utifrån hur "bygeln" ligger. Om du vill att det ska vara centrerat utifrån var claspen sitter av estetiska skäl så lär det sitta obekvämt. Testa det och fippla med mikrojusteringen men skulle tro att skillnaden blir marginell fast åt andra hållet istället
Ja, jag skulle tro att det blir lite jämnare då. Inte 100%-igt jämnt, antagligen en aning ojämnt åt andra hållet, men bättre än nu. Prova!Så här ser min DJ ut - ska jag justera länken så att låset blir mer centrerat? Flyttar man en länkbit 12-> 6 borde det bli jämnare eller?
Pinnen kommer ner i springan, men den kommer inte mellan bandhornet och den där ringen på bandstiftet som man skall "greppa" om.
Jag kan visserligen fila ner stiftet, men det måste finnas något riktigt verktyg som används. Special-stift till 6767?
Du får gå in lite diagonalt med piggen och skjuta den bakåt samtidigt som du pressar ändlänken uppåt.Pinnen kommer ner i springan, men den kommer inte mellan bandhornet och den där ringen på bandstiftet som man skall "greppa" om.
Jag kan visserligen fila ner stiftet, men det måste finnas något riktigt verktyg som används. Special-stift till 6767?
Precis min misstanke... Nu är det bonusfråga så det dånar om det - men vem kan hjälpa till med det om man är i Ängelholm? Måste det vara Rolex-ad? Bergströms i Malmö då förmodar jag...Ja, jag skulle tro att det blir lite jämnare då. Inte 100%-igt jämnt, antagligen en aning ojämnt åt andra hållet, men bättre än nu. Prova!
Hmm.. blir inte mycket då (~56% av diametern 36 vs ~51% av 41). Men är lite beredd att hålla med. Kanske inte om att det är proportionerna på delar av klockan sinsemellan, men snarare att allt som lite större gör att den upplevs annorlunda, framförallt på (min) armNej, 21mm på DJ41 och 20mm på DJ36.
Tycker 41:an gör sig bättre i verkligheten än på bild. En kompis har en 41:a som enda klocka och den ser väldigt bra ut på han.Hmm.. blir inte mycket då (~56% av diametern 36 vs ~51% av 41). Men är lite beredd att hålla med. Kanske inte om att det är proportionerna på delar av klockan sinsemellan, men snarare att allt som lite större gör att den upplevs annorlunda, framförallt på (min) arm
Har också en vän med 41an och proportionerna ser väldigt bra ut i verkligheten. Kamerans objektiv får ofta inte till perspektivet. Min 36a ser väldigt mycket större ut genom min mobilkamera än i verkligheten exempelvisTycker 41:an gör sig bättre i verkligheten än på bild. En kompis har en 41:a som enda klocka och den ser väldigt bra ut på han.
Hehe... De som kör IWC big pilot eller Panerai då?41 vs 36 är lite som att ha en tjock flickvän. Du tycker säkert det ser ok ut eftersom du vant dig och att det bara är mer att tycka om. Någon annan föredrar en mindre storlek. En smaksak med andra ord.
Ser symmetriskt o bra ut. Ja, av med plasten! Det är väl lite som att gå runt med prislappen kvar på tröjan eller pappret i skorna... Väldigt snygg DJ, den där.Bergströms skiftade länken - mycket bättre nu. Denna seglar upp som en favorit - snart kanske jag tom tar bort plasten...
Tack! Ja precis, eller som farsan som åker runt med plast kvar i baksätet på sin nya bil. Gillar den skarpt. Hade en blå 36 av förgående modell innan. Den kändes mindre av någon konstig anledning. Gillar 36 mer och mer.Ser symmetriskt o bra ut. Ja, av med plasten! Det är väl lite som att gå runt med prislappen kvar på tröjan eller pappret i skorna... Väldigt snygg DJ, den där.
Gillar 36 mer o mer, eller menar du att du gillar 41 mer o mer? Kanske mycket en vanesak. Jag skulle nog verkligen hamna i valet o kvalet storleksmässigt om/när jag ska välja DJ... En DJ på 38 kanske hade varit grejen (om det hade funnits), eller så löser det sig när jag provar. Kan vara så att jag önskar jag kunde ha 41, men kommer till slutsatsen att min arm är för liten och att endast 36 återstår.Tack! Ja precis, eller som farsan som åker runt med plast kvar i baksätet på sin nya bil. Gillar den skarpt. Hade en blå 36 av förgående modell innan. Den kändes mindre av någon konstig anledning. Gillar 36 mer och mer.
36 mer och mer...Gillar 36 mer o mer, eller menar du att du gillar 41 mer o mer? Kanske mycket en vanesak. Jag skulle nog verkligen hamna i valet o kvalet storleksmässigt om/när jag ska välja DJ... En DJ på 38 kanske hade varit grejen (om det hade funnits), eller så löser det sig när jag provar. Kan vara så att jag önskar jag kunde ha 41, men kommer till slutsatsen att min arm är för liten och att endast 36 återstår.
Jag håller helt med. Datejust (och Daydate) "ska" vara 36mm, de större modellerna är inte lika fina proportionerligt.Jag håller helt med, men kan inte förklara det. Men en bild säger mer än tusen ord.
Det sägs ju att DJ41 har en diameter på 39 mm. Lustigt nog.Gillar 36 mer o mer, eller menar du att du gillar 41 mer o mer? Kanske mycket en vanesak. Jag skulle nog verkligen hamna i valet o kvalet storleksmässigt om/när jag ska välja DJ... En DJ på 38 kanske hade varit grejen (om det hade funnits), eller så löser det sig när jag provar. Kan vara så att jag önskar jag kunde ha 41, men kommer till slutsatsen att min arm är för liten och att endast 36 återstår.
Det fungerar, men det känns inte rätt. RSC etc måste ha något annat verktyg, typ Bergeon 6825 fast med extra smala stift.Du får gå in lite diagonalt med piggen och skjuta den bakåt samtidigt som du pressar ändlänken uppåt.
Ja det är inte optimalt tyvärr men funkar ändå hyfsat ja deras verktyg lär ju ha lite bättre precision. Gött att det löste sigDet fungerar, men det känns inte rätt. RSC etc måste ha något annat verktyg, typ Bergeon 6825 fast med extra smala stift.
Nåväl, dax för sommartvätt.