• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!
Jag tycker den ser ok ut. Inget toppskick men klart ok. Ligger dollarn under 9 kr nu?
 

lambi

Breitling
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!

Mina 2 cent, om de är till någon hjälp :)
* Länken ser ut att ha rejäl stretch. Kommer det störa dig? Dock gammal klocka, så kanske svårt att hitta något så mycket bättre. Bandstiften går att nypa ihop men ej gjort det själv (gjordes vid service).
* Luggarna ser något tunna/rundade ut. Har inget emot polering så länge det inte börjat påverka boettens form, men det ser ut att ha gjort det här.
* Fantastiskt fin urtavla!
* Priset är rätt högt, övervägt referensen 16234? Där får du efterföljande generations urverk (3135), safirglas och antagligen än 15-20 år nyare klocka.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!

Hade fortsatt leta om jag var du.
Boetten är i riktigt trist skick.
 

kime

Omega
Mina 2 cent, om de är till någon hjälp :)
* Länken ser ut att ha rejäl stretch. Kommer det störa dig? Dock gammal klocka, så kanske svårt att hitta något så mycket bättre. Bandstiften går att nypa ihop men ej gjort det själv (gjordes vid service).
* Luggarna ser något tunna/rundade ut. Har inget emot polering så länge det inte börjat påverka boettens form, men det ser ut att ha gjort det här.
* Fantastiskt fin urtavla!
* Priset är rätt högt, övervägt referensen 16234? Där får du efterföljande generations urverk (3135), safirglas och antagligen än 15-20 år nyare klocka.

Tusen tack! Blir nog att kika vidare. Gällande referensen 16234 har jag funderat kring den. Jag gillar dock vintagekänslan och föredrar plexiglas. Fått möjligheten att prova båda modellerna vid samma tillfälle och tyckte helt klart mer om den äldre.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!
Den ser okej ut IMO, nyservad enligt säljaren och med box är ju ett plus för under 40k. Den är dock ganska polerad vilket syns tydligt på bandhornen, här har vi alla olika preferenser och tycken.

Glappet på endlinksen går att åtgärda eftersom dessa inte är solida. Dessa är ”mjuka” i materialet och du kan böja till dessa med lämpligt verktyg (tänk gummitång som håller emot ovansidan samtidigt som du tillför tryck på baksidan). Då försvinner mellanrummet mot boetten. Färg som lossnar kommer med tiden, trots allt nästan 40 år gammal klocka. :)
 

kime

Omega
Den ser okej ut IMO, nyservad enligt säljaren och med box är ju ett plus för under 40k. Den är dock ganska polerad vilket syns tydligt på bandhornen, här har vi alla olika preferenser och tycken.

Glappet på endlinksen går att åtgärda eftersom dessa inte är solida. Dessa är ”mjuka” i materialet och du kan böja till dessa med lämpligt verktyg (tänk gummitång som håller emot ovansidan samtidigt som du tillför tryck på baksidan). Då försvinner mellanrummet mot boetten. Färg som lossnar kommer med tiden, trots allt nästan 40 år gammal klocka. :)

Det blir att kika vidare för min del. Det faller på boetten. Tycker det är svårt att avgöra huruvida den blivit överpolerad eller inte, men då är det ju tur att man kan få lite hjälp. Box är inget jag är intresserad av egentligen, och med det i åtanke blir priset för högt. Tack så mycket för hjälpen, och bra att veta gällande endlinksen, så det inte nödvändigtvis behöver bli avgörande när man väl slår till.
 

lambi

Breitling
Tusen tack! Blir nog att kika vidare. Gällande referensen 16234 har jag funderat kring den. Jag gillar dock vintagekänslan och föredrar plexiglas. Fått möjligheten att prova båda modellerna vid samma tillfälle och tyckte helt klart mer om den äldre.

Ah, dåså. Köper charmen med en äldre variant, lycka till i den fortsatta jakten! :)
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Det blir att kika vidare för min del. Det faller på boetten. Tycker det är svårt att avgöra huruvida den blivit överpolerad eller inte, men då är det ju tur att man kan få lite hjälp. Box är inget jag är intresserad av egentligen, och med det i åtanke blir priset för högt. Tack så mycket för hjälpen, och bra att veta gällande endlinksen, så det inte nödvändigtvis behöver bli avgörande när man väl slår till.
Det låter klokt, det kommer fler chanser så du kommer lära dig med tiden när du tycker att ett ex är tillräckligt bra eller ”för hårt gången”.
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!

Be om att få veta vad som gjorts på servicen. Tycker dom borde vart bytta om dom va kass.
Om du kollar på lite bilder här i tråden så kommer du se att klockan du tittar på inte har så skarpa kanter längre vilket innebär att den är polerad, antagligen ett par gånger. Länken ser väl ganska slapp ut.
Sitter och kollar på en mobil så svårt att säga så mycket mer.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Korspostar eftersom det är röd dag på rouletten. :)
6BB53744-3B60-4771-A139-EB77DFFEBCEA.jpeg
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.
36mm alla dagar i veckan.
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.
Tycker 36 sitter perfekt på mina 16.5 cm och själv föredrar jag romerska siffror framför diamanter, lite för feminint men vet dock ej något om prisbilden.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.
Mina åsikter:
1. 36, du kommer vänja dig.
2. Re-sell värde sett till procent av inköpspris får du troligen ut som mest om du köper utan diamanter. Köp det du verkligen vill ha direkt, du kommer inte vara nöjd om du känner att du nästan köpt det du vill ha men skippar diamanter enbart pga andrahandsvärde. Köp beggat om du är du orolig över andrahandsvärde, var annars inställd på att du kommer förlora pengar vid nyköp, kortsiktigt i alla fall.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.

Röstar också på 36mm, har 19cm handled och DJ:n känns inte alls för liten.

IMG_20200728_113250.jpg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Ni vet hur man är.. Det svänger fort. Velar om denna läckerbit ska få flippas till fördel för en sub i stål.
C34CDEE6-B11C-418E-B2F3-2CF580A4CA60.jpeg
Baserat på den där bilden tror jag en sub skulle se för stor ut på dig, så behåll din DJ istället. :)

EDIT: glöm vad jag sa, tyckte det såg ut som en 36mm när jag kollade lite snabbt. Sälj den och köp en sub vetja! :D
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Funderar på å kjöpe en Datejust, men har några funderinger. Vil ha jubilee och vitguld ring, osäker på tavla och storlek.

Förste fråga:
36 eller 41mm på 17cm handled?
Har testat båda og båda funker, men 36 känns litt liten och 41 samtidig lite stor.

Fråga nr 2:
Diamanter på tavlan? Snyggt eller inte och hur mycket skiller det i pris vid forsäljning? Differ jo en hel del ved nykjöp, men ser ut som de går for 95ish her på ks även med diamanter.
+1 för 36mm.
Som någon tidigare skrev ska du utgå från vad du tycker är snyggast, tavlan är central för hela utseendet så strössel eller inte vet du bäst själv.
 
Topp