• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

7E7A5141-BBF8-490A-BB30-6A5729D76E7D.jpeg
2D6304CE-0FB1-4D23-A8C1-009E817B5190.jpeg

9B41219C-FB3A-45D5-B22B-201F5AFB6949.jpeg
Min absoluta favorit-kombination just nu bland de moderna Rolexarna. Mycket smaklig och elegant! Gillar den skarpt. Kollade nyss på den själv. Exakt så.

Vad är det som stökat?
Jag lämnade in den i mars för att den inte gick inom spec, 9 sekunder per dag tror jag den drog. Taskig timing med corona så det tog sin tid. Sen när jag fick tillbaka den hade dom lyckats skada urtavlan så den fick åka en vända till. Nu är det dock åtgärdat.
Lite segt att det tog sån tid och lite klantigt av rolex att skada tavlan och inte fånga upp det innan dom skickade tillbaka klockan. Upplever dock att jag har fått bra bemötande från AD. Tur att man inte är OWG.

Jag lämnade in den i mars för att den inte gick inom spec, 9 sekunder per dag tror jag den drog. Taskig timing med corona så det tog sin tid. Sen när jag fick tillbaka den hade dom lyckats skada urtavlan så den fick åka en vända till. Nu är det dock åtgärdat.
Lite segt att det tog sån tid och lite klantigt av rolex att skada tavlan och inte fånga upp det innan dom skickade tillbaka klockan. Upplever dock att jag har fått bra bemötande från AD. Tur att man inte är OWG.
Alltid tråkigt att vara utan sina bebisar. Men härligt att allt gick bra till slut! :)

Det där med att byta balansaxeln är lite lurigt, tycker jag. Om man vill ha bästa möjliga gång så är det vettigt att byta. Men om man kan leva med en viss oregelbundenhet i gången (behöver inte vara så dramatiskt, men helt möjligt utanför COSC), då kan man kanske avstå från det förslaget.

Saken med 1570 och 1520-verken är att de på sin tid hade härdade balansaxlar, dvs mycket hårdare än vad de är numera. Därför höll de mycket bättre. De slits ju när oljan i stenarna tar slut och urmakarna (har pratat med åtminstone två av urisarna på Rob om detta) vill förstås uppnå så nära modern COSC-gång som möjligt. Då vill de byta balansaxel. Så man kan tänka sig att man tackar nej, ser hur väl klockan går efter service (och då får lov att vara medveten om konsekvenserna) och i ett senare skede fattar beslut om man anser att det är värt att byta balansaxel. Å andra sidan, om du väljer att byta balansaxeln så bör du kunna få många år med utmärkt gång framöver.

Rotor-axeln däremot, ska man absolut byta. Men den ingår väl alltid i service. Den är ju (ö-) känd som den svaga delen i Rolexverken (10XX, 15XX, 30XX, 31XX plus damversionerna).
10/10 respons. Där fick jag! Tack för utförligt och utbildande svar :woot:

Känns det helt orimligt att efterfråga någon typ av kompensation eller köper man bara läget?
Tänker om fallet gällde en mobiltelefon eller dylikt hade nog många krävt kompensation från teleoperatören:)

Känns det helt orimligt att efterfråga någon typ av kompensation eller köper man bara läget?
Tänker om fallet gällde en mobiltelefon eller dylikt hade nog många krävt kompensation från teleoperatören:)
Förtur till alla modeller som släpps nästa vecka hade varit rimligt. Får ringa Nymans och fråga men det ska nog inte vara några problem :D

Datejust & Date entusiaster:
Vad är era bästa skötselråd gällande rengöring? Tillhyggen, hur ofta och rutiner uppskattas.

Tack på förhand:)

Du som har koll på grejerna. Jag har fått känslan av att cert höjer värdet ganska mycket.. men hur viktigt är certifikatet? Om man kan intyga äkthet, varför är ändå certifikatet så eftertraktat? Hälsningar en rookie
Nyare klocka absolut viktigt, för garanti. Gammal klocka, snarare "kul" eller att folk gillar att samla, då vill man ha allt som kom med klockan vid köp.

Jag kunde inte bry mig mindre på en klocka som garantin ändå utgått på.

Nyare klocka absolut viktigt, för garanti. Gammal klocka, snarare "kul" eller att folk gillar att samla, då vill man ha allt som kom med klockan vid köp.

Jag kunde inte bry mig mindre på en klocka som garantin ändå utgått på.
Personligen luktar det lite skumt när cert saknas på en nyare klocka och som sagt garantin uteblir... Det är ju även något man aldrig kan lösa i efterhand så tycker definitivt det drar ner värdet avsevärt.

Tack för svar. Bra att veta. Du är snabb att svara.

Zippan har en poäng. Dock för att han är kunnig. Och det är flera med honom som anser att det inte är en biggie om en klocka är utan tillbehör utan det är skicket som är det väsentliga.

Det går dock inte att bortse från att en fullset kan ge klockan någon till några tusenlappar extra vid försäljning likväl som intresset för föremålet kan förväntas öka då de allra flesta i slutändan tycker det är "roligare" att få en klocka med alla tillbehör cert, box et.c. Allra mest på Blocket exempelvis om en oerfaren ska köpa som första klocka till sig själv eller present till någon annan.

Tillbaka
Topp