• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

116200
91D2A001-AA85-4096-B036-0B49E5CF611A.jpeg
Den här tavlan, eller den i silver bör vara den absolut bästa, till Dj.
 
  • Like
Reactions: Man

Ukjent

Rolex
2-Faktor
36mm alla dagar i veckan.

Tycker 36 sitter perfekt på mina 16.5 cm och själv föredrar jag romerska siffror framför diamanter, lite för feminint men vet dock ej något om prisbilden.

Mina åsikter:
1. 36, du kommer vänja dig.
2. Re-sell värde sett till procent av inköpspris får du troligen ut som mest om du köper utan diamanter. Köp det du verkligen vill ha direkt, du kommer inte vara nöjd om du känner att du nästan köpt det du vill ha men skippar diamanter enbart pga andrahandsvärde. Köp beggat om du är du orolig över andrahandsvärde, var annars inställd på att du kommer förlora pengar vid nyköp, kortsiktigt i alla fall.

Röstar också på 36mm, har 19cm handled och DJ:n känns inte alls för liten.

IMG_20200728_113250.jpg

+1 för 36mm.
Som någon tidigare skrev ska du utgå från vad du tycker är snyggast, tavlan är central för hela utseendet så strössel eller inte vet du bäst själv.

Takk for svar. Ble en 36mm i dag og är mycket nöjd :)
D7895142-0726-4175-8354-7D909126FE07.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ställer frågan här också.

Jag köpte en Rolex 1500 här på forumet. Klockan hade servicebehov och det var jag fullt medveten om. Gängorna på kronan var också slut och förmodligen kronhalsen också, men eftersom den byts ut vid en service så borde det inte tillkomma något extra där. Fick följande kostnadsförslag från Rob Engström:

Urverket är i behov av service.
Två verkbryggor, datumskiva och verkbotten är skadade.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet
Balansaxeln är sliten.

Pris (inkl. moms)
Service 8 550,00
Krona 600,00
Balansaxel 1 700,00
Verkbotten 3 500,00
Automatbrygga 1 300,00
Fjäderhusbrygga 2 200,00
Datumskiva 600,00
Mellandelsboett (VALFRITT)* 13 900,00
Bakboett (VALFRITT) 1 500,00
lämnad rabatt för ej polering -500,00
Total: 33 350,00

Rent spontant känns det som mycket pengar att kosta på en Date 1500. 17 950 kr totalt. Vet ni något annat ställe som möjligtvis kan göra det till en bättre peng?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ställer frågan här också.

Jag köpte en Rolex 1500 här på forumet. Klockan hade servicebehov och det var jag fullt medveten om. Gängorna på kronan var också slut och förmodligen kronhalsen också, men eftersom den byts ut vid en service så borde det inte tillkomma något extra där. Fick följande kostnadsförslag från Rob Engström:

Urverket är i behov av service.
Två verkbryggor, datumskiva och verkbotten är skadade.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet
Balansaxeln är sliten.

Pris (inkl. moms)
Service 8 550,00
Krona 600,00
Balansaxel 1 700,00
Verkbotten 3 500,00
Automatbrygga 1 300,00
Fjäderhusbrygga 2 200,00
Datumskiva 600,00
Mellandelsboett (VALFRITT)* 13 900,00
Bakboett (VALFRITT) 1 500,00
lämnad rabatt för ej polering -500,00
Total: 33 350,00

Rent spontant känns det som mycket pengar att kosta på en Date 1500. 17 950 kr totalt. Vet ni något annat ställe som möjligtvis kan göra det till en bättre peng?
Det lät ju fruktansvärt! Förvånad att grundservice var så dyr. Skulle kolla med någon annan också, typ Nymans.
 

lambi

Breitling
Sett att Rob E ofta är pigga på att ersätta balansaxeln, råkade ut för samma själv. Är det en del som ofta behöver bytas ut? 1700:- är ju ett litet påslag på servicen som skulle ligga på 7400:-, fast egentligen hamnar på 8000:- då kronan måste bytas för att gå under garantin :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Ställer frågan här också.

Jag köpte en Rolex 1500 här på forumet. Klockan hade servicebehov och det var jag fullt medveten om. Gängorna på kronan var också slut och förmodligen kronhalsen också, men eftersom den byts ut vid en service så borde det inte tillkomma något extra där. Fick följande kostnadsförslag från Rob Engström:

Urverket är i behov av service.
Två verkbryggor, datumskiva och verkbotten är skadade.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet
Balansaxeln är sliten.

Pris (inkl. moms)
Service 8 550,00
Krona 600,00
Balansaxel 1 700,00
Verkbotten 3 500,00
Automatbrygga 1 300,00
Fjäderhusbrygga 2 200,00
Datumskiva 600,00
Mellandelsboett (VALFRITT)* 13 900,00
Bakboett (VALFRITT) 1 500,00
lämnad rabatt för ej polering -500,00
Total: 33 350,00

Rent spontant känns det som mycket pengar att kosta på en Date 1500. 17 950 kr totalt. Vet ni något annat ställe som möjligtvis kan göra det till en bättre peng?
Oj, inte mycket av originalklockan kvar efter en sådan genomgång.
Hämtade precis ut min 1601 på service från Bergströms i Uppsala. Inte alls samma omfattande service/reparation som på din men som referens betalade jag följande:
Översyn och service 9100:- (-800 kr utan polering)
Krona 1060:- (inkl ny kronhals)
Fjäderhusbrygga 2300:-

Ingen 1500 men misstänker att dom ligger ganska snarlikt i pris gällande reservdelar.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det lät ju fruktansvärt! Förvånad att grundservice var så dyr. Skulle kolla med någon annan också, typ Nymans.

Oj, inte mycket av originalklockan kvar efter en sådan genomgång.
Hämtade precis ut min 1601 på service från Bergströms i Uppsala. Inte alls samma omfattande service/reparation som på din men som referens betalade jag följande:
Översyn och service 9100:- (-800 kr utan polering)
Krona 1060:- (inkl ny kronhals)
Fjäderhusbrygga 2300:-

Ingen 1500 men misstänker att dom ligger ganska snarlikt i pris gällande reservdelar.
Tack. Får kolla med Nymans och Bergströms. :)
 

Stein

Cartier
Någon som ägt både svart och blå diatavla och har några åsikter om vilken som var bäst?
Har inte sett med diamanttavla men personligen på 1162XX så blå alla dagar i veckan. Den blå har ju sunburst vilket ger så mycket mer liv till tavlan. Den andra känns lite väl plain i min smak. Däremot nya modellen har ju sunburst på svart urtavla så antar att det är jämnare lopp där.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sett att Rob E ofta är pigga på att ersätta balansaxeln, råkade ut för samma själv. Är det en del som ofta behöver bytas ut? 1700:- är ju ett litet påslag på servicen som skulle ligga på 7400:-, fast egentligen hamnar på 8000:- då kronan måste bytas för att gå under garantin :rolleyes:
Det där med att byta balansaxeln är lite lurigt, tycker jag. Om man vill ha bästa möjliga gång så är det vettigt att byta. Men om man kan leva med en viss oregelbundenhet i gången (behöver inte vara så dramatiskt, men helt möjligt utanför COSC), då kan man kanske avstå från det förslaget.

Saken med 1570 och 1520-verken är att de på sin tid hade härdade balansaxlar, dvs mycket hårdare än vad de är numera. Därför höll de mycket bättre. De slits ju när oljan i stenarna tar slut och urmakarna (har pratat med åtminstone två av urisarna på Rob om detta) vill förstås uppnå så nära modern COSC-gång som möjligt. Då vill de byta balansaxel. Så man kan tänka sig att man tackar nej, ser hur väl klockan går efter service (och då får lov att vara medveten om konsekvenserna) och i ett senare skede fattar beslut om man anser att det är värt att byta balansaxel. Å andra sidan, om du väljer att byta balansaxeln så bör du kunna få många år med utmärkt gång framöver.

Rotor-axeln däremot, ska man absolut byta. Men den ingår väl alltid i service. Den är ju (ö-) känd som den svaga delen i Rolexverken (10XX, 15XX, 30XX, 31XX plus damversionerna).
 
Topp