• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Zippan har en poäng. Dock för att han är kunnig. Och det är flera med honom som anser att det inte är en biggie om en klocka är utan tillbehör utan det är skicket som är det väsentliga.

Det går dock inte att bortse från att en fullset kan ge klockan någon till några tusenlappar extra vid försäljning likväl som intresset för föremålet kan förväntas öka då de allra flesta i slutändan tycker det är "roligare" att få en klocka med alla tillbehör cert, box et.c. Allra mest på Blocket exempelvis om en oerfaren ska köpa som första klocka till sig själv eller present till någon annan.
Känns större risk att man köper stöldgods från personrån på en nyare klocla och alla tillbehör saknas.

20200829_125855.jpg

Zippan har en poäng. Dock för att han är kunnig. Och det är flera med honom som anser att det inte är en biggie om en klocka är utan tillbehör utan det är skicket som är det väsentliga.

Det går dock inte att bortse från att en fullset kan ge klockan någon till några tusenlappar extra vid försäljning likväl som intresset för föremålet kan förväntas öka då de allra flesta i slutändan tycker det är "roligare" att få en klocka med alla tillbehör cert, box et.c. Allra mest på Blocket exempelvis om en oerfaren ska köpa som första klocka till sig själv eller present till någon annan.

Kan också tillägga att vissa försäkringsbolag tyvärr kräver cert oavsett ålder på klockan :facepalm:

Tjena!
Är på jakt efter första riktiga klockan, och valet har landat i en vintage datejust. Har kikat runtom, däribland på Tratten, och hittade denna:
https://www.tradera.com/item/414389142
Är själv en novis i allra högsta grad på detta, så input från panelen hade uppskattats enormt. Men vad säger ni om denna? Priset känns överlag jämfört med andra motsvarande DJ’s relativt lågt (?), samt saknas ju det självklara som tillbehör etc. Vad säger ni?

Tjena!
Är på jakt efter första riktiga klockan, och valet har landat i en vintage datejust. Har kikat runtom, däribland på Tratten, och hittade denna:
Är själv en novis i allra högsta grad på detta, så input från panelen hade uppskattats enormt. Men vad säger ni om denna? Priset känns överlag jämfört med andra motsvarande DJ’s relativt lågt (?), samt saknas ju det självklara som tillbehör etc. Vad säger ni?
Den är hårt gången, både polerad och sliten på många sätt. Även länken ser ut att ha polerats hårt (se loggan). Snarare rimligt prissatt än ”billig” tycker jag.

Alright, stort tack för inputen. Då förstår jag prisbilden. Men att rekommendera är att avvakta då? Tänker om jag får ’mer klocka’ för pengarna om jag går upp till 30-35’ nämligen!

Tjena!
Hade varit intressant att se stretch i länken när den säljes i "befintligt skick". Slitet exemplar som även nämnts ovan. Hoppa säger jag, ska du köra vintage finns det roligare exemplar (lägg till några tusenlappar och kör på ett OK exemplar från t.ex 80-talet, håll utkik här på KS).

Alright, stort tack för inputen. Då förstår jag prisbilden. Men att rekommendera är att avvakta då? Tänker om jag får ’mer klocka’ för pengarna om jag går upp till 30-35’ nämligen!
Jag skulle avvakta. Du kan hitta betydligt bättre skick för strax över 30k. Du kan även hitta riktigt fina ex för 27-29k på tex Gripenbro om du kan tänka dig läder. Men såsom tradera annonsen ser ut skulle jag även gissa på starkt service behov vilket förtar lite av känslan. Med andra ord är den till synes lågt prissatt men den blir nog dyrare när man är ”klar” jämfört med en OK modell som från start går för 30-35k.

Tjena!
Det behöver inte betyda något, men annonsen har varit ute mer än en gång förut. Nu står det att den är ute igen på grund av "utebliven betalning", vilket ofta kan förklaras av att en kompis har hjälpt till att trissa upp priset och råkat vinna auktionen. Hypotesen stärks ytterligare av att ingen av "kompisarna" har lämnat omdömen hos varandra efter den avslutade affären.

Du som har koll på grejerna. Jag har fått känslan av att cert höjer värdet ganska mycket.. men hur viktigt är certifikatet? Om man kan intyga äkthet, varför är ändå certifikatet så eftertraktat? Hälsningar en rookie
Det har også en veldig stor betydning da du inte vet når den er kjöpt. Eldre modellen kan du se ca på serienummer, men på t.ex 116610 sub så kan den väre fra 2010 eller 2020 og i värste fall kan du få en klokke som er 10 år gammal og kanskje behöver service når du tror du kjöper en relativt ny klokke.

Bästa klockan att plocka upp en sån här dag, ingen väntelista och legat undanplockad till mig i över en vecka om det skulle komma någon uppdatering idag.
Har varit på väg att köpa en tidigare men inte kunnat bestämma mig vilken jag ska ha. Nu är jag glad att det blev denna
40CBB1F6-321D-4EA4-9C48-80E51A314AD2.jpeg

Bästa klockan att plocka upp en sån här dag, ingen väntelista och legat undanplockad till mig i över en vecka om det skulle komma någon uppdatering idag.
Har varit på väg att köpa en tidigare men inte kunnat bestämma mig vilken jag ska ha. Nu är jag glad att det blev denna
Ett bra val! Dröm-DJn! :) Nån gång innan man trillar av pinn ska jag...:confused: :hungover:

Grattis! Mycket bra val. Är dock förvånad att det inte kom någon ny (grön) tavla till DJ idag, modellen fyller trots allt 75 år i år.

Tillbaka
Topp