• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Förra sommaren när jag frågade på DJ 41 åt min far hos Krons och Nymans så var listorna stängda i alla fall.
Brukar tyvärr låta så hos dom, kommer ihåg när jag var hos Krons för att fråga om nya Breitling Skyracern. Fick som svar ”det är tyvärr 6 månaders väntetid på dom” men vi hör av oss när den kommer. 2 veckor senare var jag förbi så fanns det en i butik. Samma svar fick jag när jag fråga om BB GMT och nu för någon månad sen närmast fråga nya Royal. Känns som deras standard svar faktiskt. Tror det finns en lista men dom vill att man köper annat först innan man en ska få chansen att bli uppsatt. Jämfört med Bergströms i Uppsala som är super ärliga. Fick som svar där ang subben att ”ja listorna är stängda men det händer att dom öppnar, så mitt tips är att man kollar in då å då”

Hej,

Har en Datejust 116234, svart tavla, oyster, fullset i fint använt skick från 2015. Opolerad, ej servad men visar inga tecken på servicebehov och går bra.

Sökt men hittar mestadels exemplar med jubilee länk och nyare årtal varför jag ställer frågan om vad den är värd cirka?

Tack!

Hej,

Har en Datejust 116234, svart tavla, oyster, fullset i fint använt skick från 2015. Opolerad, ej servad men visar inga tecken på servicebehov och går bra.

Sökt men hittar mestadels exemplar med jubilee länk och nyare årtal varför jag ställer frågan om vad den är värd cirka?

Tack!
65-68k. Oyster är inte lika populärt som jubilee.

Polares datejust med romerska siffror (bilden dessvärre tagen i risigt ljus)
IMG_3191.JPG

Som vi alla vet så har ju Rolex sin ”du kommer aldrig få skriva upp dig på kölistan lista” gäller det även Datejust? Lr är den lite lättare att få tag på Mao finns det en chans?
Nymans hade blå 126234 inne när jag var där senast som torde vara den populäraste. 41mm har jag ej koll på.

Beställa är definitivt inga problem.

Hej!

Vänder mig till detta forumet ihop om lite expertis hjälp. Har varit på jakt efter mitt första Rolex köp ett bra tag. Siktet är inställt på en Rolex datejust med jubilee bracelet.

Har hittat en på uretvintage. Men är lite osäker på skicket och priset?
Den har legat på sidan ett tag ser de ut som. De står också att den felar 9 sek per dygn, är de nåt jag ska oroa mig för?

Länk till klockan: https://www.uretvintage.se/rolex--pv-375347.html

Tack på förhand!

Bilagor

• 09EAFBCF-43BC-43EA-B03E-CD17EEEEF172.png
    09EAFBCF-43BC-43EA-B03E-CD17EEEEF172.png
    153.4 KB · Visningar: 26
Hej!

Vänder mig till detta forumet ihop om lite expertis hjälp. Har varit på jakt efter mitt första Rolex köp ett bra tag. Siktet är inställt på en Rolex datejust med jubilee bracelet.

Har hittat en på uretvintage. Men är lite osäker på skicket och priset?
Den har legat på sidan ett tag ser de ut som. De står också att den felar 9 sek per dygn, är de nåt jag ska oroa mig för?

Länk till klockan: https://www.uretvintage.se/rolex--pv-375347.html

Tack på förhand!
Den ser bra ut - skarpa bandhorn, fin borstning och överlag välbevarad. Däremot premie på priset från uret, å andra sidan ett plus med 6 månaders garanti och säker säljare. Men gillar du utförandet och vill köpa en i bra skick och värderar just skicket är klockan ett bra ex helt klart, men som sagt premie på listpriset. Möjligt att pruta? Har själv ingen erfarenhet av uretvintage mer än kontakt per mejl.

Den ser bra ut - skarpa bandhorn, fin borstning och överlag välbevarad. Däremot premie på priset från uret, å andra sidan ett plus med 6 månaders garanti och säker säljare. Men gillar du utförandet och vill köpa en i bra skick och värderar just skicket är klockan ett bra ex helt klart, men som sagt premie på listpriset. Möjligt att pruta? Har själv ingen erfarenhet av uretvintage mer än kontakt per mejl.
Tidshållningen lät också bra för en klocka som ändå är 16-18 år gammal.

Tidshållningen lät också bra för en klocka som ändå är 16-18 år gammal.
Tack för svaren :) Kollade lite om man kunde göra något med priset men de verkade inte så. Frågan är om den är väldigt övervärderad eller om de ändå är ett ok pris? Gått och letat och väntat länge nu så börjar bli sugen att slå till på min första Rolex, men man vill ju samtidigt inte ge ett överpris.

Tack för svaren :) Kollade lite om man kunde göra något med priset men de verkade inte så. Frågan är om den är väldigt övervärderad eller om de ändå är ett ok pris? Gått och letat och väntat länge nu så börjar bli sugen att slå till på min första Rolex, men man vill ju samtidigt inte ge ett överpris.
Förstår precis, min första Rolex var också en vintage DJ för några år sedan. Men avseende priset är det subjektivt utifrån hur gärna du vill ha denna DJ med dess specs. Är du ute efter just detta utförande med romerska siffror, engifte bezel och jubilee är premien mindre eftersom den verkar vara i bra skick och säljs från känd handlare inkl garanti, vilket i min bok är värt en del. Så nånstans landar det i hur gärna du vill ha just denna och hur länge till du vill leta. Hade den sålts för 40k i det skicket skulle jag säga att det är bra pris men svårt att värdera några tusenlappar plus eller minus om man verkligen gillar utförandet.

Finns väll 14 dagars ångerrätt eftersom köp från nätet? Isf kanske köpa och bekosta retur känns värt för att se den live.

Är det specifikt den modellen du är ute efter? Eller varför har du just spanat in dig på den? Personligen så tycker jag att det är för högt pris för en klocka som är lite mellan nytt och vintage. Lite tråkig "mellan-ålder" enligt mig. Bezeln är i stål så att du inte blandar ihop en med vitguldsvarianten eftersom båda är räfflade. Hade antingen spanat efter en nyare variant (116200) eller tittat på lite äldre. Men som sagt har ingen aning om pris. Jämför bara att du för 10 k kan få ett betydligt nyare ur.

Är det specifikt den modellen du är ute efter? Eller varför har du just spanat in dig på den? Personligen så tycker jag att det är för högt pris för en klocka som är lite mellan nytt och vintage. Lite tråkig "mellan-ålder" enligt mig. Bezeln är i stål så att du inte blandar ihop en med vitguldsvarianten eftersom båda är räfflade. Hade antingen spanat efter en nyare variant (116200) eller tittat på lite äldre. Men som sagt har ingen aning om pris. Jämför bara att du för 10 k kan få ett betydligt nyare ur.
Okej, tack för infon! Har egentligen ingen speciell referens jag är ute efter. Har länge velat ha en vintage DJ och spanat in mig på en 36a med vit/ silvrig urtavla. Har kollat här en del och auktionshusen också. Vill väl egentligen bara ha en klocka i skapligt skick och pris. Sedan är jag lite rädd för stora affärer med privatpersoner :).

Har kollat denna på kaplans med. Är den mer prisvärd tex :)?

Bilagor

• E5559530-2703-45C6-8CDF-643DF3105C7A.png
    E5559530-2703-45C6-8CDF-643DF3105C7A.png
    232.3 KB · Visningar: 22
  • DF33204C-C802-4A9D-819C-D9049BE009C9.png
    DF33204C-C802-4A9D-819C-D9049BE009C9.png
    108 KB · Visningar: 18
Okej, tack för infon! Har egentligen ingen speciell referens jag är ute efter. Har länge velat ha en vintage DJ och spanat in mig på en 36a med vit/ silvrig urtavla. Har kollat här en del och auktionshusen också. Vill väl egentligen bara ha en klocka i skapligt skick och pris. Sedan är jag lite rädd för stora affärer med privatpersoner :).

Fundera lite på vilket utseende du är ute efter. Uret.se har en modernare semi vintage modell där du t ex kan ställa in datumet separat, quick set. Den har också safirglas vilket gör att du kan bada med den. De äldre är väldigt charmiga med sina pie pan tavlor, men inte lika användbara som vardagsklocka.

Då kan vi konstatera att priset är något högt utifrån vad du beskriver. Hade du däremot gillat engine ringen, jubilee, tavlan i silver och romerska index samt viktigt med ett bra skick så skulle jag säga att priser ändå är okej för att få ”det du vill ha”.

Som övriga skrivit är det alltid bra att bestämma vilka eller vilket utförande du är ute efter och då lättare kunna avgöra om det är bra läge att slå till eller buda. 👍

Angående klockan från kaplans beror det väldigt mycket på. Den klockan är äldre, har ett svagare urverk och med den får du nästan räkna med en service i närtid (ca 6-7k). Se @Criss Cross inlägg med bra förklaring om skillnaderna mellan dessa - den ena mer vintage med allt vad det innebär medan den första du skickade blir mer up-to-date med safirglas ist för plexi, starkare urverk och förmodligen bättre skick. Kaplans listpris får du addera 20% klubbavgit på.

Fundera lite på vilket utseende du är ute efter. Uret.se har en modernare semi vintage modell där du t ex kan ställa in datumet separat, quick set. Den har också safirglas vilket gör att du kan bada med den. De äldre är väldigt charmiga med sina pie pan tavlor, men inte lika användbara som vardagsklocka.
Tycker de är svårt att veta exakt vad jag vill ha. Jag gillar ju 36an med jubilee bracelet och med ring runt urtavlan.
Sen vet jag inte riktigt vilken referens man ska gå efter. Tar gärna emot tips vilka modeller som är populära.

Har tidigare haft en budget på 30-40. Men känner väl nånstans om man hittar rätt så kan de vara värt de lilla extra.

Tack för svaren i övrigt :)

Angående klockan från kaplans beror det väldigt mycket på. Den klockan är äldre, har ett svagare urverk och med den får du nästan räkna med en service i närtid (ca 6-7k). Se @Criss Cross inlägg med bra förklaring om skillnaderna mellan dessa - den ena mer vintage med allt vad det innebär medan den första du skickade blir mer up-to-date med safirglas ist för plexi, starkare urverk och förmodligen bättre skick. Kaplans listpris får du addera 20% klubbavgit på.
Ah men precis! Känns kanske som jag ska gå för nån lite modernare klocka och där skicket är bra och man kanske slipper service första tiden :)

Ah men precis! Känns kanske som jag ska gå för nån lite modernare klocka och där skicket är bra och man kanske slipper service första tiden :)
Tycker de är svårt att veta exakt vad jag vill ha. Jag gillar ju 36an med jubilee bracelet och med ring runt urtavlan.
Sen vet jag inte riktigt vilken referens man ska gå efter. Tar gärna emot tips vilka modeller som är populära.

Har tidigare haft en budget på 30-40. Men känner väl nånstans om man hittar rätt så kan de vara värt de lilla extra.

Tack för svaren i övrigt :)
Skulle säga att 36an med jubilee och räfflad bezel (vitguld) är en klassiker - oavsett färg på tavla. Med den budgeten kommer du helt klart hitta något. Bara att ha tålamod så kommer du hitta rätt. Kan tipsa om Gripenbro som relativt ofta har fina DJ modeller om du vill ha tips på bra handlare med garanti.

Skulle säga att 36an med jubilee och räfflad bezel (vitguld) är en klassiker - oavsett färg på tavla. Med den budgeten kommer du helt klart hitta något. Bara att ha tålamod så kommer du hitta rätt. Kan tipsa om Gripenbro som relativt ofta har fina DJ modeller om du vill ha tips på bra handlare med garanti.
Ofta är väl att ta i. Den i stål han har listad nu är ju såld sedan länge men verkar vägra ta bort.

Tillbaka
Topp