• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Någon här som har datejusten 126234 med svarta tavlan? Hur upplever ni tavlan? Har bara sett bilder men tycker den ser otroligt stilren och klassisk ut. Hur skiljer den sig från sub? Lite orolig om de blir för lika, men å andra sidan två helt olika klockor. Har fastnat lite för svarta tavlan och var in till AD som ska ta hem en så jag får känna och klämma och sen köpa om allt klickar😊
 

Sweffs

Breitling
Noterade i morse att min 16234 växlade datum helt skevt, typ vid kl 9.
Legat still i några veckor och drog igång och ställde in den snabbt häromdagen.

Något som är lätt att fixa?

xxxx.jpeg
 
Någon här som har datejusten 126234 med svarta tavlan? Hur upplever ni tavlan? Har bara sett bilder men tycker den ser otroligt stilren och klassisk ut. Hur skiljer den sig från sub? Lite orolig om de blir för lika, men å andra sidan två helt olika klockor. Har fastnat lite för svarta tavlan och var in till AD som ska ta hem en så jag får känna och klämma och sen köpa om allt klickar😊
Jag har inte ägt den referensen men fem andra Datejust samt en Sub. Personligen skulle inte jag välja svart tavla om jag köpte en ny från AD om jag redan hade en sub. Har dock både en sub och en DJ med svart tavla men har även andra Datejust samt klockor med färg redan och min DJ med svart tavla köpte jag för ett bra pris. Jag vill slå ett slag för silvrig tavla. Den är rätt trist på bild men helheten med en monokrom klocka är oslagbart och passar till allt. Jag en 116200 med rhodoum och romerska siffror som är långt bättre än jag förväntade mig. Köpte den för att priset var bra men kan inte släppa den för att den är SÅ bra.
61947317-FF38-4116-B3DB-8C7A6FC7E76B.jpeg
B18A715A-7B24-4BE6-B538-4519D5C127CB.jpeg
8C4AF863-A057-4F6C-81EB-0D0E3D46059B.jpeg
 
Noterade i morse att min 16234 växlade datum helt skevt, typ vid kl 9.
Legat still i några veckor och drog igång och ställde in den snabbt häromdagen.

Något som är lätt att fixa?

xxxx.jpeg
Dra upp den ordentligt för hand och testa igen, den hade förmodligen för lite kraft. Är det fortfarande fel så behöver visarna justeras och se över varför de hamnat fel.
 
Senast ändrad:
Ska jag låta den stanna först eller bara dra upp den mer och ställa in igen?
Ibland slår datumet inte över som det ska om den är för lite uppdragen. Var det så att du bara tog på den och den inte var ordentligt uppdragen när den hade svårt att slå över eller slog den över strax innan den stannade? Jag hade provat att dra upp den, ställa klockan till strax innan 12 och se om den slår över med ett klick. Slår den över med ett klick kl 9 är visarna ditsatta i fel läge.
 
Senast ändrad:

Clemons

Rolex
2-Faktor
Jag har inte ägt den referensen men fem andra Datejust samt en Sub. Personligen skulle inte jag välja svart tavla om jag köpte en ny från AD om jag redan hade en sub. Har dock både en sub och en DJ med svart tavla men har även andra Datejust samt klockor med färg redan och min DJ med svart tavla köpte jag för ett bra pris. Jag vill slå ett slag för silvrig tavla. Den är rätt trist på bild men helheten med en monokrom klocka är oslagbart och passar till allt. Jag en 116200 med rhodoum och romerska siffror som är långt bättre än jag förväntade mig. Köpte den för att priset var bra men kan inte släppa den för att den är SÅ bra.
61947317-FF38-4116-B3DB-8C7A6FC7E76B.jpeg
B18A715A-7B24-4BE6-B538-4519D5C127CB.jpeg
8C4AF863-A057-4F6C-81EB-0D0E3D46059B.jpeg

+1 på det. DJ med silvertavla som varvas med sub är en härlig kombination.

1A6A2D66-8A22-4F6B-980F-4F4A8EBC4B39.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Någon här som har datejusten 126234 med svarta tavlan? Hur upplever ni tavlan? Har bara sett bilder men tycker den ser otroligt stilren och klassisk ut. Hur skiljer den sig från sub? Lite orolig om de blir för lika, men å andra sidan två helt olika klockor. Har fastnat lite för svarta tavlan och var in till AD som ska ta hem en så jag får känna och klämma och sen köpa om allt klickar😊

126234 har svart sunburst. 116234 och Submariner har blank svart tavla.
 

Sweffs

Breitling
Dra upp den ordentligt för ha d och testa igen, den hade förmodligen för lite kraft. Är det fortfarande fel så behöver visarna justeras och se över varför de hamnat fel.
Ska jag låta den stanna först eller bara dra upp den mer och ställa in igen
Ibland slår datumet inte över som det ska om den är för lite uppdragen. Var det så att du bara tog på den och den inte var ordentligt uppdragen när den hade svårt att slå över eller slog den över strax innan den stannade? Jag hade provat att dra upp den, ställa klockan till strax innan 12 och se om den slår över med ett klick. Slår den över med ett klick kl 9 är visarna ditsatta i fel läge.
Det funkade verkade det som! Snyggt, tack! Får se sen ikväll om den slår om vid 12 igen!
Jag ställde bara om den hastigt och drog upp så den gick sen tog på mig den så blev nog lite klent.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Någon här som har datejusten 126234 med svarta tavlan? Hur upplever ni tavlan? Har bara sett bilder men tycker den ser otroligt stilren och klassisk ut. Hur skiljer den sig från sub? Lite orolig om de blir för lika, men å andra sidan två helt olika klockor. Har fastnat lite för svarta tavlan och var in till AD som ska ta hem en så jag får känna och klämma och sen köpa om allt klickar😊
Jag har just den kombon i lådan. Det är kanske lite tråkigt med svarta tavlor på båda men som nämndes är det sunburst på DJ’n och jag tycker nog den svarta tavlan på 126234 är snyggast. Blev en lång funderare mellan silver och svart dock.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Hämtade ut en 16030 som ska vara från mitt födelseår (1986). Inte ägt en äldre datejust innan men gillar den skarpt.

Nu till mitt dilemma. (Tar tacksamt emot input)

(1) Länken verkar inte vara original till modellen, den är visserligen tillverkad av Rolex men är inte modellen tillhörande en Tudor?

(2) Säljaren hade beskrivit att det fanns ”obetydligt brukslitage”. Eftersom det inte fanns bilder som visade på stretchen i länken så frågade jag även specifikt kring länken. Säljaren meddelade då att länken var i bra skick. Jag tyckte länken var rätt rasslig, men då har jag bara haft en 116200 innan. Tittar jag på nedan video* så tycke rjag den i så fall faller in under 2/5. Vad skulle ni säga? Vidare var det en märke kl 6 som inte känns på glaset. Kan det då vara en spricka?

 

Bilagor

  • 7E72AB3B-0A6B-45D4-B7A4-55E23CAD08F2.jpeg
    7E72AB3B-0A6B-45D4-B7A4-55E23CAD08F2.jpeg
    293.8 KB · Visningar: 27
  • 95828F27-CB70-408A-B206-DD1051529133.jpeg
    95828F27-CB70-408A-B206-DD1051529133.jpeg
    322.7 KB · Visningar: 24
  • 40712318-B4F1-4C02-BCCE-655F604684DC.jpeg
    40712318-B4F1-4C02-BCCE-655F604684DC.jpeg
    339.4 KB · Visningar: 22

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hämtade ut en 16030 som ska vara från mitt födelseår (1986). Inte ägt en äldre datejust innan men gillar den skarpt.

Nu till mitt dilemma. (Tar tacksamt emot input)

(1) Länken verkar inte vara original till modellen, den är visserligen tillverkad av Rolex men är inte modellen tillhörande en Tudor?

(2) Säljaren hade beskrivit att det fanns ”obetydligt brukslitage”. Eftersom det inte fanns bilder som visade på stretchen i länken så frågade jag även specifikt kring länken. Säljaren meddelade då att länken var i bra skick. Jag tyckte länken var rätt rasslig, men då har jag bara haft en 116200 innan. Tittar jag på nedan video* så tycke rjag den i så fall faller in under 2/5. Vad skulle ni säga? Vidare var det en märke kl 6 som inte känns på glaset. Kan det då vara en spricka?

1. Claspen verkar komma från en Tudor från början ja. Är det en Rolexkrona på den?
2. Du ska aldrig lita på en säljare, framförallt inte en på typ Chrono24 när de beskriver skick i text. Det där ser dock ut som normalt slitage på länken när det kommer till stretch.
Är den vikt?
 

Natex

Omega
2-Faktor
1. Claspen verkar komma från en Tudor från början ja. Är det en Rolexkrona på den?
2. Du ska aldrig lita på en säljare, framförallt inte en på typ Chrono24 när de beskriver skick i text. Det där ser dock ut som normalt slitage på länken när det kommer till stretch.
Är den vikt?

Det är en Rolexkrona på spännet. Vänligen se bild. Är länken från Tudor känns det ju sådär om det då är som nu, det vill säga att det inte är samma kvalité på stålet.

Köptes på tradera av en handlare som varit registrerad sen 2012 med över 450 postivia omdöme. Men jag är kanske lite naiv och tror på att folk beskriver sina objekt korrekt.

Skönt att höra med stretchen! Vad menas med vikt? 5552D443-8B46-49DA-AAC6-7E505E329CAE.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det är en Rolexkrona på spännet. Vänligen se bild. Är länken från Tudor känns det ju sådär om det då är som nu, det vill säga att det inte är samma kvalité på stålet.

Köptes på tradera av en handlare som varit registrerad sen 2012 med över 450 postivia omdöme. Men jag är kanske lite naiv och tror på att folk beskriver sina objekt korrekt.

Skönt att höra med stretchen! Vad menas med vikt? 5552D443-8B46-49DA-AAC6-7E505E329CAE.jpeg
Inte samma kvalitet på stålet, what?!
Samma länk och lås, olika referensnummer. Den är Rolexmärkt.

Är det solida länkbitar eller är det vikt stål som bildar länkbitar?

Gör en retur om du inte är nöjd.
 
Topp