• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Min DJ 36 Wimbledon och frugans DJ 36 Pink Waves.
IMG_9674.jpg

Frugans DJ 31 roséguld/stål med chokladtavla och dotterns DJ 26 blå grammofontavla.
IMG_9654.jpg
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jaha, det är den tiden på året igen (eller att det gått tillräckligt med tid sen den sista) att jag börjar sukta efter en DJ igen.
Är ganska övertygad om att 116200/116234 inte är för mig då jag tycker de både är för knubbiga och för pråliga för min smak - de växte inte på mig utan snarare tvärtom.. jag tyckte jättemycket om dem i början men så började jag störa mig på saker tills det blev flipp.

Nya 6-siffriga passar mig nog inte bättre utan jag sneglar istället på 16200 eller möjligtvis en 16233 el annan 2-ton ref då jag gillar det på DJ.

Vad säger ni andra 2-tonsbärare, vad är det med Rolesor som ni gillar? Är det värt det extra utlägget?

Annars är just 16200 min favoritref för tillfället. Den känns liksom lagom mycket av allt för mig.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jaha, det är den tiden på året igen (eller att det gått tillräckligt med tid sen den sista) att jag börjar sukta efter en DJ igen.
Är ganska övertygad om att 116200/116234 inte är för mig då jag tycker de både är för knubbiga och för pråliga för min smak - de växte inte på mig utan snarare tvärtom.. jag tyckte jättemycket om dem i början men så började jag störa mig på saker tills det blev flipp.

Nya 6-siffriga passar mig nog inte bättre utan jag sneglar istället på 16200 eller möjligtvis en 16233 el annan 2-ton ref då jag gillar det på DJ.

Vad säger ni andra 2-tonsbärare, vad är det med Rolesor som ni gillar? Är det värt det extra utlägget?

Annars är just 16200 min favoritref för tillfället. Den känns liksom lagom mycket av allt för mig.
Gillar också de fem siffriga referenserna framför den sex siffriga som kom därefter. Borstade bandhorn och något mindre boett gör stor skillnad, imo. Just 16200 är extremt mångsidig, för mig är den som en Explorer i funktion.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jaha, det är den tiden på året igen (eller att det gått tillräckligt med tid sen den sista) att jag börjar sukta efter en DJ igen.
Är ganska övertygad om att 116200/116234 inte är för mig då jag tycker de både är för knubbiga och för pråliga för min smak - de växte inte på mig utan snarare tvärtom.. jag tyckte jättemycket om dem i början men så började jag störa mig på saker tills det blev flipp.

Nya 6-siffriga passar mig nog inte bättre utan jag sneglar istället på 16200 eller möjligtvis en 16233 el annan 2-ton ref då jag gillar det på DJ.

Vad säger ni andra 2-tonsbärare, vad är det med Rolesor som ni gillar? Är det värt det extra utlägget?

Annars är just 16200 min favoritref för tillfället. Den känns liksom lagom mycket av allt för mig.
Ja 16200 är väldigt allround. På gränsen till slätstruken, men aldrig fel.
8835AF2A-6978-4F2C-8FA3-A8CB972213D9.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Gillar också de fem siffriga referenserna framför den sex siffriga som kom därefter. Borstade bandhorn och något mindre boett gör stor skillnad, imo. Just 16200 är extremt mångsidig, för mig är den som en Explorer i funktion.

Ja 16200 är väldigt allround. På gränsen till slätstruken, men aldrig fel.
8835AF2A-6978-4F2C-8FA3-A8CB972213D9.jpeg

Jag håller med om vad ni säger, den drar åt Explorer men för mig som haft både 36 och 39mm Explorer känns den faktiskt bättre. Ingen äventyrarhype eller dylikt men samtidigt ett utförande som kan bära upp några repor utan att det ser risigt ut.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jag håller med om vad ni säger, den drar åt Explorer men för mig som haft både 36 och 39mm Explorer känns den faktiskt bättre. Ingen äventyrarhype eller dylikt men samtidigt ett utförande som kan bära upp några repor utan att det ser risigt ut.
Kul! Håller nog med där, även om Explorern också passar som en vardagsklocka som funkar att använda till det mesta. Personligen saknar jag datumbubblan i samma jämförelse, känns lite naket utan den.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag håller med om vad ni säger, den drar åt Explorer men för mig som haft både 36 och 39mm Explorer känns den faktiskt bättre. Ingen äventyrarhype eller dylikt men samtidigt ett utförande som kan bära upp några repor utan att det ser risigt ut.
Jag hade också en Explorer. Bytte till denna, Har tidvis ångrat det, men tycker det är kul att det går att byta tavla och sedan ger datumbubblan något mer närvaro.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kul! Håller nog med där, även om Explorern också passar som en vardagsklocka som funkar att använda till det mesta. Personligen saknar jag datumbubblan i samma jämförelse, känns lite naket utan den.

Jag hade också en Explorer. Bytte till denna, Har tidvis ångrat det, men tycker det är kul att det går att byta tavla och sedan ger datumbubblan något mer närvaro.

Jag har ju alltid gillat Explorer men mer som koncept än den faktiska klockan. Kanske hade en 1016 funkar bättre för mig, men jag har ett problem med att en i grunden ganska ordinär bruksklocka kostar mer än 150K. Det förhindrar mig från att njuta av dess enkelhet.

Där passar datejust bättre in. Det är en klocka för vardag och fest och med rätt utförande behöver den inte skämmas i skogen eller på fjället heller.

Jag känner lite att detta min senaste fixa idé men samtidigt finns det sämre idéer :)
Tack för er input.
 

Efe

Omega
2-Faktor
Jaha, det är den tiden på året igen (eller att det gått tillräckligt med tid sen den sista) att jag börjar sukta efter en DJ igen.
Är ganska övertygad om att 116200/116234 inte är för mig då jag tycker de både är för knubbiga och för pråliga för min smak - de växte inte på mig utan snarare tvärtom.. jag tyckte jättemycket om dem i början men så började jag störa mig på saker tills det blev flipp.

Nya 6-siffriga passar mig nog inte bättre utan jag sneglar istället på 16200 eller möjligtvis en 16233 el annan 2-ton ref då jag gillar det på DJ.

Vad säger ni andra 2-tonsbärare, vad är det med Rolesor som ni gillar? Är det värt det extra utlägget?

Annars är just 16200 min favoritref för tillfället. Den känns liksom lagom mycket av allt för mig.
Har personligen lite svårt för de stora, tjocka timmarkörerna fyllda med lume på de moderna 6-siffriga, i alla fall när man pratar two-tone. Känns betydligt mycket mer stilrent med smala, tunna markörer och tritium ’prickarna’ (även om de har slocknat sen länge).
Sen är jag ett fan av den äldre länken. Riktig vintage feel när det är lite rassligt och slappt.
16233:an är riktigt fin i mitt tycke.
60016212-3D24-4138-98EF-89650DA4A292.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har personligen lite svårt för de stora, tjocka timmarkörerna fyllda med lume på de moderna 6-siffriga, i alla fall när man pratar two-tone. Känns betydligt mycket mer stilrent med smala, tunna markörer och tritium ’prickarna’ (även om de har slocknat sen länge).
Sen är jag ett fan av den äldre länken. Riktig vintage feel när det är lite rassligt och slappt.
16233:an är riktigt fin i mitt tycke.
60016212-3D24-4138-98EF-89650DA4A292.jpeg

Bra poänger. Feta index hör bättre hemma på tool-watches, dykare och sånt. Sen är det ju inte fel om klockan är lite mångsidig, men jag tänker att en DJ skall dra mer åt det dressiga hållet och då behöver man inte så mycket lume. Det finns ju ett gäng dressiga GS som helt saknar lume t.ex. Det måste inte vara så jäkla allround jämt tänker jag, iaf om man har fler än en klocka.

16233 är väldigt trevlig. Just nu velar jag mellan en 16200 (kanske för toolig), 16233 (osäker på om det är min grej) eller 126200.. av dessa så är väl den sistnämnda den som dragit minst i pris. När jag sist kollade på 16200 t.ex så kostade den runt 45-50K med fullset. Nu finns det knappt någon under 50, och vill man ha fullset är det 60 och uppåt.. som vanligt med Rolex.
 
  • Like
Reactions: Efe

Rearden

Cartier
Frun köpte sin andra DJ häromveckan, hon har en 116233 sen tidigare men blev en 126200 nu. Vi bor lite meckigt till (mellan lägenheter, får den nya om några veckor) så inte blivit att vi hämtat den än (Jag vill såklart med..). Men känns inte som varianten är så vanlig än, nån som har den och känt in den?

1637522136872.png
 

SkrivbordsdykarEric

Cartier
2-Faktor
Frun köpte sin andra DJ häromveckan, hon har en 116233 sen tidigare men blev en 126200 nu. Vi bor lite meckigt till (mellan lägenheter, får den nya om några veckor) så inte blivit att vi hämtat den än (Jag vill såklart med..). Men känns inte som varianten är så vanlig än, nån som har den och känt in den?

1637522136872.png

Just denna konfiguration är klockren och ursnygg :)
 

DukeNukem

Omega
Frun köpte sin andra DJ häromveckan, hon har en 116233 sen tidigare men blev en 126200 nu. Vi bor lite meckigt till (mellan lägenheter, får den nya om några veckor) så inte blivit att vi hämtat den än (Jag vill såklart med..). Men känns inte som varianten är så vanlig än, nån som har den och känt in den?

1637522136872.png
Just denna konfiguration är klockren och ursnygg :)
Kan bara hålla med, den är mycket snygg. Frågade AD om det var möjligt att byta till denna urtavla men fick nej då det är en nyhet. De kunde göra det vid service. Blir många års väntan då klockan knappt är ett år. Som sagt, lyckad kombo det där!
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Inväntar nu en 126234 med svart tavla! DJ-suget knackade på rejält och jag tänkte testa annat än blått nu.. fick 1-4 månader som estimerad leveranstid. Får hoppas det håller!
 

DrDre

Patek
Frun köpte sin andra DJ häromveckan, hon har en 116233 sen tidigare men blev en 126200 nu. Vi bor lite meckigt till (mellan lägenheter, får den nya om några veckor) så inte blivit att vi hämtat den än (Jag vill såklart med..). Men känns inte som varianten är så vanlig än, nån som har den och känt in den?

1637522136872.png
Internet har döpt den till Weed-master. 😀
 
  • Like
Reactions: FZA

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Frun köpte sin andra DJ häromveckan, hon har en 116233 sen tidigare men blev en 126200 nu. Vi bor lite meckigt till (mellan lägenheter, får den nya om några veckor) så inte blivit att vi hämtat den än (Jag vill såklart med..). Men känns inte som varianten är så vanlig än, nån som har den och känt in den?

1637522136872.png
Kollade på den för någon vecka sen. Då hade dom både den och en TT med palm motif till salu. Båda var fina 🙂
EC0681E6-4743-42D8-A2D2-1970120650BF.jpeg
689FC354-B27E-42E0-BDD3-206426D6C2F4.jpeg
 
Topp