• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Mitt otränade öga har svårt att se om denna är överpolerad eller ej, någon som kan tänka sig slänga ett öga på den? Några varningsklockor i övrigt? :)

Skulle säga att den är ganska hårt polerad. Den är inte misshandlad så till vida att bandhornen ”försvunnit” eller blivit spetsiga men den har ganska rundande kanter på boetten. Även länken ser väldigt hårt polerad ut (loggan på spännet är i princip helt borta). Om det är originallänken kan det avslöja en del om hur boetten behandlats över tid.

Det är lätt att ryckas med när man ser nyborstade bandhorn ovanifrån, en jubileelänk med tydlig kontrast mellan borstade ytterdelar/blankpolerad mittdel. Men den är ganska hårt gången under slipen tyvärr.
 
Skulle säga att den är ganska hårt polerad. Den är inte misshandlad så till vida att bandhornen ”försvunnit” eller blivit spetsiga men den har ganska rundande kanter på boetten. Även länken ser väldigt hårt polerad ut (loggan på spännet är i princip helt borta). Om det är originallänken kan det avslöja en del om hur boetten behandlats över tid.

Det är lätt att ryckas med när man ser nyborstade bandhorn ovanifrån, en jubileelänk med tydlig kontrast mellan borstade ytterdelar/blankpolerad mittdel. Men den är ganska hårt gången under slipen tyvärr.
Tack! Just loggan på spännet väckte misstankar hos mig så bad om fler bilder igår. Fick då ett gäng bilder och ett videoklipp, den ser värre ut i annonsbilden än vad den är. Men ja, lite nedpolerad är den allt.

Lite synd då den checkar de flesta övriga boxarna. Är ute efter en födelseårs-klocka (89) 16234, tanken är att den ska gå i arv till grabben senare så bryr mig egentligen inte om återförsäljningsvärdet. Är det främst personlig preferens då angående poleringen eller hade du undvikit ändå?
 
Tack! Just loggan på spännet väckte misstankar hos mig så bad om fler bilder igår. Fick då ett gäng bilder och ett videoklipp, den ser värre ut i annonsbilden än vad den är. Men ja, lite nedpolerad är den allt.

Lite synd då den checkar de flesta övriga boxarna. Är ute efter en födelseårs-klocka (89) 16234, tanken är att den ska gå i arv till grabben senare så bryr mig egentligen inte om återförsäljningsvärdet. Är det främst personlig preferens då angående poleringen eller hade du undvikit ändå?
Tycker du resonerar helt rätt. Om det är en referens du gillar och skicket inte nödvändigtvis är prio 1 så behöver det inte vara en dealbreaker. Särskilt om du fick nya bilder som visar på bättre skick än annonsen. Jag själv är allergisk mot modeller som polerats så hårt att boettformen inte längre påminner om original. Det syns ofta vid bandhornen som kan bli spetsiga, smala, typ ”rundade” vid slutet så till den grad att den inte ser reko ut där boett möter länk. Så illa var det inte med detta ex, lite rundad boett men inte mer än vad man brukar se emellanåt.
 
Tack! Just loggan på spännet väckte misstankar hos mig så bad om fler bilder igår. Fick då ett gäng bilder och ett videoklipp, den ser värre ut i annonsbilden än vad den är. Men ja, lite nedpolerad är den allt.

Lite synd då den checkar de flesta övriga boxarna. Är ute efter en födelseårs-klocka (89) 16234, tanken är att den ska gå i arv till grabben senare så bryr mig egentligen inte om återförsäljningsvärdet. Är det främst personlig preferens då angående poleringen eller hade du undvikit ändå?
Som referens kan du kika på denna som inte är särskilt kul, se bild 1 och 3.
 
Som referens kan du kika på denna som inte är särskilt kul, se bild 1 och 3.
Stort tack för din input! Nu känner jag mig lite klokare. Bra exempel också, där tycker jag mig verkligen se hur boetten har ändrat form.
 
Höstsol på blått.
4121A163-D035-4B0B-9DA9-B8D9E58D7F30.jpeg
 
Mitt otränade öga har svårt att se om denna är överpolerad eller ej, någon som kan tänka sig slänga ett öga på den? Några varningsklockor
Ja, köpte den för några veckor sedan och klockan är magisk men jag har för mycket guld. Av någon anledning tror jag alltid att jag behöver fler guldklockor haha. Till salu nu här på KS.
Grym kombo! Kan man ha för mycket av guld hehe?Min nästa blir en DD 1803 eller som din. Nyligen köpt en klocka så jag kommer hoppa. Hoppas försäljningen går bra 😊
 
Fick precis svar av AD angående min 126234 som jag beställde i mitten av maj att det troligtvis kommer ta minst ett par månader till innan leverans. Inte ens en DJ går att få tag i smidigt längre...
 
Fick precis svar av AD angående min 126234 som jag beställde i mitten av maj att det troligtvis kommer ta minst ett par månader till innan leverans. Inte ens en DJ går att få tag i smidigt längre...
Vilken utveckling! Fick vänta 1 månad på min i början av året.
Kan det vara samma materialbrist som alla andra branscher nu kämpar med eller är det så att populariteten på DJ ökat så pass mycket på senaste tiden?
 
Kan det vara samma materialbrist som alla andra branscher nu kämpar med eller är det så att populariteten på DJ ökat så pass mycket på senaste tiden?
Spontant så känns ju inte materialåtgången så värst stor att bygga en klocka, men det är mest en gissning. När det inte går att få tag i dom hypade sportstålisarna så kanske folk ”investerar” i det som går att få tag på istället, så länge det står Rolex på tavlan liksom 😄
 
Vilken utveckling! Fick vänta 1 månad på min i början av året.

Ja jag fick en uppskattad leveranstid på 1-4 månader vid beställning så det kändes ändå rimligt…

Jag fick också 1-4 mnd i mai och det är som jag förstår det, det dom alltid säger om dom inte har någon inne och det inte är kö.
Då kommer du troligen få den så fort dom får en från Rolex, men dom får bara leverans 1 gang per månad och vet inte exakt vad dom kommer få så dom har 1-4 leveranser på sig att leverera.
Nu förra veckan var det 6-9 mnd på en 126234 med silver tavla från samma butik.
 
Jag fick också 1-4 mnd i mai och det är som jag förstår det, det dom alltid säger om dom inte har någon inne och det inte är kö.
Då kommer du troligen få den så fort dom får en från Rolex, men dom får bara leverans 1 gang per månad och vet inte exakt vad dom kommer få så dom har 1-4 leveranser på sig att leverera.
Nu förra veckan var det 6-9 mnd på en 126234 med silver tavla från samma butik.
Ja förmodligen, det hade tydligen varit extremt dåligt med leveranser över lag den senaste tiden...
 
Tillbaka
Topp