Inte köpa löst, men du kan byta urtavla hos AD och behålla den gamla.Någon som vet om man kan köpa lösa urtavlor till DJ 126234?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte köpa löst, men du kan byta urtavla hos AD och behålla den gamla.Någon som vet om man kan köpa lösa urtavlor till DJ 126234?
Det är en väldigt bra nyhet för mig. Kan alltså byta ut min blåa urtavla till den nya "olivgröna" och sedan byta tillbaka om jag vill?Inte köpa löst, men du kan byta urtavla hos AD och behålla den gamla.
Det lär dröja något år innan de nya tavlorna finns att köpa löst.Det är en väldigt bra nyhet för mig. Kan alltså byta ut min blåa urtavla till den nya "olivgröna" och sedan byta tillbaka om jag vill?
Vet du ungefär hur mycket en urtavla och byte kostar hos en AD?Det lär dröja något år innan de nya tavlorna finns att köpa löst.
Senast jag hörde med AD fick jag ett pris på ca 8k, då man väljer behålla sin "gamla" tavla, istället för att byta in den. Rolex trams alltså, man ska ju absolut inte behöva betala extra för att få "behålla" sin tavla, då man har köpt klockan och äger den, men så går det till.Vet du ungefär hur mycket en urtavla och byte kostar hos en AD?
Vet du ungefär hur mycket en urtavla och byte kostar hos en AD?
Har du även koll på ungefärlig kostnad för endast byte av urtavla?Senast jag hörde med AD fick jag ett pris på ca 8k, då man väljer behålla sin "gamla" tavla, istället för att byta in den. Rolex trams alltså, men det priset ungefär.
Fick ett ungefärligt pris på 5500-6000kr, men varierar säkert lite beroende på AD.Har du även koll på ungefärlig kostnaden för endast byte av urtavla?
Alltså endast servicekostnad för bytet av urtavlan?Fick ett ungefärligt pris på 5500-6000kr, men varierar säkert lite beroende på AD.
Sist jag frågade 1.500 kr hos AD. Då hade jag en egen tavla.Alltså endast servicekostnad för bytet av urtavlan?
Ja, mot att din gamla tavla ej följer med dig hem. Men priserna justeras ju med jämna mellanrum, så tips är att du går in till en AD och får ett pris som gäller nu. @Criss Cross har rätt om du nu redan har en tavla som du vill byta emellan.Alltså endast servicekostnad för bytet av urtavlan?
Det vore ju intressant, med tanke på vilket påslag som t ex palmtavlan ger. För att inte tala om färgglada OP!Brukar det inte endast vara ett år efter lansering som nya tavlor kan köpas "lösa", eller är det ännu längre än så?
Så sant, 6000-8000 för att höja värdet markant borde alla gjort detta.Det vore ju intressant, med tanke på vilket påslag som t ex palmtavlan ger. För att inte tala om färgglada OP!
Jag vet som sagt inte helt säkert. Mycket möjligt att jag blandar ihop det med länkbyte. T.ex. att det tog ett år innan man fick köpa till Jubilee till Batman (eller om det var tvärtom med Oyster istället, kommer ej ihåg).Det vore ju intressant, med tanke på vilket påslag som t ex palmtavlan ger. För att inte tala om färgglada OP!
Stort grattis!Idag hämta jag ut min första Rolex (absolut inte den sista). Som ett barn på julafton, så nöjd!
Jag vet som sagt inte helt säkert. Mycket möjligt att jag blandar ihop det med länkbyte. T.ex. att det tog ett år innan man fick köpa till Jubilee till Batman (eller om det var tvärtom med Oyster istället, kommer ej ihåg).
Den är bra, grattis!Igår hämta jag ut min första Rolex (absolut inte den sista). Som ett barn på julafton, så nöjd!
Intressant, har du frågat om tavelbyte för OP-tavlor specifikt?Har förstått det som att det är en generell policy med 1 år lockup på nya modeller/kombinationer. Tex att köpa till oyster till 126710 som du är inne på.
I övrigt är ju principen att man får byta/köpa till så länge det följer samma ref. Tex oyster/jubilee till DJ. Däremot verkar det finnas vissa varianter som är undantag och som alltså ligger utanför, tex vissa färger på OP och vissa tavlor till DJ. Om det bara är snicksnack från AD jag talat med låter jag vara osagt.
Ja precis. Det sprang ur en konversation om olika hype på olika färger på OP.Intressant, har du frågat om tavelbyte för OP-tavlor specifikt?
Aha, jag har också haft extremt svårt att tro att de skulle tillåta tavelbyten, men intressant att det verkar som att detta kanske har varit en strategi redan från början med andra ord.. Det känns verkligen som Rolex att göra så, det bygger hype ännu mer (typiskt Rolex), snarare än att "ok vi har några hypade tavelfärger, vi tillgängliggör dem för alla" för då försvinner hypen.Ja precis. Det sprang ur en konversation om olika hype på olika färger på OP.
För att göra en kort historia lång: tidigare har mig veterligen den enda begränsningen varit att vad du nu vill byta till eller eller addera är ok så länge det stämmer med ref. Dvs om du köpt en 116200 på oyster med blå tavla så kan du byta tavlan till svart och/eller länken till jubilee utan problem då det är samma ref. Däremot kan du t.ex. inte ändra ringen till vitguld då den detaljen tillhör en annan ref - 116234.
När hypen på nya OP blev ett faktum så pratade jag med AD om att olika hype på olika (standard) tavlor verkar helt orimligt eftersom de är samma ref och alltså kommer kunna bytas när 1yr lockup är förbi. Då fick jag svaret att vissa tavlor är undantagna regeln och att det "antagligen" skulle inkludera färgglada OP.
Side note är att samma AD gissade strax efter släppet att flera av pastellfärgerna skulle ha ultrakort produktionstid och försvinna efter något år
Håller med om att det var ett roligt släpp. Oavsett hype så tycker jag det är kul att de börjat göra mer och mer grejer som inte har samma mass-appeal com en svart sub, både OP, konstiga tavlor till DJ och nu destro GMT. För mig känns det lite mer som Rolex var förr där man var lite mer vågad i släppen. I bästa fall kanske det kommer några helt andra OP tavlor om något år iställetAha, jag har också haft extremt svårt att tro att de skulle tillåta tavelbyten, men intressant att det verkar som att detta kanske har varit en strategi redan från början med andra ord.. Det känns verkligen som Rolex att göra så, det bygger hype ännu mer (typiskt Rolex), snarare än att "ok vi har några hypade tavelfärger, vi tillgängliggör dem för alla" för då försvinner hypen.
Tråkigt och ledsamt att flera färger försvinner så fort tycker jag det var ett jäkligt roligt släpp av Rolex, men på något sätt fascinerande tanke att Rolex eventuellt haft det i åtanke hela tiden. De vet hur de bygger ett varumärke där känslan på något sätt är ouppnåelig, och därav också att Rolex nog har många haters..
Härlig känsla! Njut av den & grattis till utmärkt valIgår hämta jag ut min första Rolex (absolut inte den sista). Som ett barn på julafton, så nöjd!
Tänk om man gick in till en bilhandlare och köpte en bil… ”Men du får bara behålla din gamla om du betalar ytterligare 30%…”Jag frågade AD om jag kunde köpa ny blåtavla till min nya datejust 36mm med svartrocks med diamanter.
Fick till svar att det gick att köpa alla tavlor som Rolex har till den reffen
Men jag skulle behöva betala 30% av priset vad min tavla kostar, för att behålla den.
Precis så! Helt oacceptabelt egentligen. Men Rolex kan ju köra sina fasoner så länge kunder accepterar det.. Det är ju ett så pass starkt varumärke med hög efterfrågan, så dem ser ju tillfälle att göra pengar. Jag är inte bitter, säger bara sanningen.Tänk om man gick in till en bilhandlare och köpte en bil… ”Men du får bara behålla din gamla om du betalar ytterligare 30%…”
Jag frågade AD om jag kunde köpa ny blåtavla till min nya datejust 36mm med svartrocks med diamanter.
Fick till svar att det gick att köpa alla tavlor som Rolex har till den reffen
Men jag skulle behöva betala 30% av priset vad min tavla kostar, för att behålla den.