• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Kloker

Cartier
Räfflad ring på oyster är den ultimata kombon enligt mig. Oyster slät blir för tråkigt och räfflad jubilee för stökigt.

IMG_3500.jpeg
 

Daniel_st

Cartier
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.
 
  • Like
Reactions: Man

Man

Rolex
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.
Jag kan ibland fundera likadant… då jag har samma handledsstorlek. Jag har kommit fram till att jag måste satsa på 41mm. Såg bla en video där det visade sig att 41:an är typ 39mm(ca) på minsta stället tvärs över…
Edit: Det bästa är såklart om man kan prova båda, men jag räknar inte med att få den chansen. För mig skulle 36 bli för litet har jag iaf mätt mig fram till. Kolla på lite youtube-videor där de avslöjar de faktiska måtten.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.

Jag har ibland tänkt på DJ41 men har aldrig ägt någon. Jag har däremot haft ett antal DJ36.
Vad som ytterst passar en bäst måste man själv komma fram till, men en DJ41 lär bäras mindre än en AT41 då den dels är mindre än 40mm i praktiken och dessutom är ca 1,5mm tunnare.

Jag rekommenderar också alltid DJ36 över någon annan storlek, men det är ju inte jag som skall bära klockan. Det är alltid bäst att känna efter själv.
 

Daniel_st

Cartier
Tack för svar, problemet är att jag nog aldrig kommer få chansen att prova varken en 36 eller 41 utan istället möjligtvis få beställa på gissning nångång efterfrågan lugnat ner sig.
 
  • Like
Reactions: Man

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.
Personligt tycke och smak. Hade själv gått på DJ36 i alla lägen. Men jag är ganska konservativ.
 

Daniel_st

Cartier
Förresten, är det större chans att lyckas komma över en 36 än 41 hos ad? Vill såklart ha en stål på jubelee länk och fluted med grön tavla så gissar de är ganska kört ändå.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
36mm på 18.5cm

Jag tycker inte problemet är boetten utan att tavlan blir så stor på DJ41. Det händer något med proportionerna
23E052EE-62B2-4F93-B9A4-9B48E179133D.jpeg


Edit: tog med sista för att poängtera att perspektivet på bilden gör sitt också
Du har jobbat dig genom ett par kombinationer med slät/räfflad/oyster/jubilee/diverse olika tavlor. Vilken har varit mest uppskattad? Om du fick leva med en som owg, vilken hade du landat i som livskamrat?
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.
20200919_154702.jpg

Bidrar med min gamla 36mm på 17,5cm handled. När det kommer till just dj skulle jag aldrig välja 41mm, pga. att proportionerna blir helt off.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Du har jobbat dig genom ett par kombinationer med slät/räfflad/oyster/jubilee/diverse olika tavlor. Vilken har varit mest uppskattad? Om du fick leva med en som owg, vilken hade du landat i som livskamrat?
Personligen tycker jag slät ring hör ihop med oyster och räfflad med jubilee. Trots det är palmen bäst av de jag haft. Tror det hänger på att tavlan är tillräckligt stökig för att väga upp länken (eller tvärtom).

Vilken som skulle vara bäst som OWG är nog högst personligt. Den blåa 126200 är superfin men jag tyckte den blev lite tråkig. 126234 för tvärtom i blingigaste laget för mig så palmen blev en medelväg.

Som OWG skulle jag nog däremot i ärlighetens namn valt en annan 36mm klocka (sorry för OT)
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Även jag har haft en knapp handfull 36mm.
Jag föredrar egentligen oyster, men Jubilee är oslagbart när det är räfflad ring och speciellt när det är TT.
Den blå jag hade med oyster och vitguldsring lyfte aldrig riktigt.

18cm handled, 6cm på bredden.
E9121581-B5CF-4EF1-88A8-BC136720BD7F.jpeg
EF297B32-5131-47D2-84D1-7FAB20EB5C70.jpeg
8D562187-2D0B-46B9-873E-C06AE43A6169.jpeg
2B79641F-EAD7-4531-BB85-F298F4979CC9.jpeg
 

Putteman

Cartier
Vilken storlek på en datejust skulle ni välja till en handled på 17cm? 36 eller 41? Har en aquaterra 41 idag som passar bra och som är ganska snarlik en dj 41 i storlek men lite sugen på något lite nättare men inte få känslan av att klockan är tjejigt liten.
Som "alla andra" så tycker även jag att proportionerna är knas på 41, så den är helt enkelt inte så snygg. 36 kommer vara klockrent till dig.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag slät ring hör ihop med oyster och räfflad med jubilee. Trots det är palmen bäst av de jag haft. Tror det hänger på att tavlan är tillräckligt stökig för att väga upp länken (eller tvärtom).

Vilken som skulle vara bäst som OWG är nog högst personligt. Den blåa 126200 är superfin men jag tyckte den blev lite tråkig. 126234 för tvärtom i blingigaste laget för mig så palmen blev en medelväg.

Som OWG skulle jag nog däremot i ärlighetens namn valt en annan 36mm klocka (sorry för OT)

Tack för att du delar!
Helt enig i oyster/jubilee upplägget på dagsaktuella Datejust. Däremot kan jag tycka 116200 gör sig bättre med slät ring på jubilee än räfflad t.ex.

124270 är för erkänt bra för att locka som owg-material. Behöver vara lite mer utmanande än så😎
 

Lilla_E

Breitling
Jag är ganska övertygad om 36an nu, nu återstår bara att få tag i en hos ad också 😤😬
Lycka till! Jag väntar på min 36a, har gått ganska precis 8 månader nu. Jag hade ingen tidigare köphistorik när jag beställde och vid tidpunkten för beställningen har efterfrågan (pga nya gröna tavlan) precis skjutit i höjden. Personen som beställde sin precis innan mig behövde bara vänta 2 månader 😤
 

RJK

Omega
Lycka till! Jag väntar på min 36a, har gått ganska precis 8 månader nu. Jag hade ingen tidigare köphistorik när jag beställde och vid tidpunkten för beställningen har efterfrågan (pga nya gröna tavlan) precis skjutit i höjden. Personen som beställde sin precis innan mig behövde bara vänta 2 månader 😤
Var skrev du upp dig? Jag var inne i Göteborg några gånger men de ville bara att jag skulle komma tillbaka och fråga om de hade någon inne titt som tätt.
 

Man

Rolex
Lycka till! Jag väntar på min 36a, har gått ganska precis 8 månader nu. Jag hade ingen tidigare köphistorik när jag beställde och vid tidpunkten för beställningen har efterfrågan (pga nya gröna tavlan) precis skjutit i höjden. Personen som beställde sin precis innan mig behövde bara vänta 2 månader 😤
Så segt att du fått vänta så länge.. Då kan man kanske misstänka att väntetiden är än värre för en DJ41..? Den AD jag har tänkt mig har jag iofs lite köphistorik hos, men det kanske inte gör mycket skillnad..
Kan det spela roll att man själv vill ha silvertavla och inte tex nån av de mer populära?
Ska man tro att efterfrågan på DJ lugnar ner sig då priserna på de mest eftertraktade sjunker?
 
Topp