• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Trevlig söndag!
56DA6C6F-E215-4A52-9DBF-F5322B7CFEA7.jpeg
 

D.O

Breitling
Nu jag haft nöjet att bära denna skönhet dagligen i ca 3 månader. Har använts flitigt och känns rätt i alla sammanhang än så länge! Fest, jobb osv. Kan varmt rekommendera silvertavlan:)
 

Bilagor

  • 4FF5EA30-A4BA-4011-8FE1-8589585C495C.jpeg
    4FF5EA30-A4BA-4011-8FE1-8589585C495C.jpeg
    324.5 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:

Man

Rolex
Nu jag haft nöjet att bära denna skönhet dagligen i ca 3 månader. Har använts flitigt och känns rätt i alla sammanhang än så länge! Fest, jobb osv. Kan varmt rekommendera silvertavlan:)
Drömmer om en sån i 41mm. Gissar att din är 36mm. Snygg!!! Handledsstorlek?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpg

10 år sen min senaste DJ och 20 år sen den första. Nu var det dags igen. Efter och under processen att sälja av ”samlingen” landade beslutet i att en DJ är en mycket bra enda klocka. Kanske inte den bästa men väl på pallplats. Så igår mötte jag upp en KS-kollega på Söder och gjorde en trevlig affär. Förutom att min fru genast försökte först stjäla den och sen byta den mot sin gamla rassliga sub så avlöpte allt smärtfritt och jag är nöjd. Så nu börjar op owg….
 

das_heuer

Panerai
2-Faktor
image.jpg

10 år sen min senaste DJ och 20 år sen den första. Nu var det dags igen. Efter och under processen att sälja av ”samlingen” landade beslutet i att en DJ är en mycket bra enda klocka. Kanske inte den bästa men väl på pallplats. Så igår mötte jag upp en KS-kollega på Söder och gjorde en trevlig affär. Förutom att min fru genast försökte först stjäla den och sen byta den mot sin gamla rassliga sub så avlöpte allt smärtfritt och jag är nöjd. Så nu börjar op owg….
Kul läsning! Personligen skulle jag nog också behålla min 16014 vid en operation-owg. Har man några alternativa länkar med t ex oyster, jubilee och läder är DJ (särskilt vintage modeller imo) extremt mångsidig.
 

Putteman

Cartier
image.jpg

10 år sen min senaste DJ och 20 år sen den första. Nu var det dags igen. Efter och under processen att sälja av ”samlingen” landade beslutet i att en DJ är en mycket bra enda klocka. Kanske inte den bästa men väl på pallplats. Så igår mötte jag upp en KS-kollega på Söder och gjorde en trevlig affär. Förutom att min fru genast försökte först stjäla den och sen byta den mot sin gamla rassliga sub så avlöpte allt smärtfritt och jag är nöjd. Så nu börjar op owg….
Kul!

Ett riktigt bra val på klocka.

Kanske lite OT, men det hade varit intressant att höra vad anledningen är till att gå OWG? Vad är resonemanget bakom? Jag går själv också med samma klocka 9 dagar av 10, så tycker inte det är märkligt, men intressant! :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Kul!

Ett riktigt bra val på klocka.

Kanske lite OT, men det hade varit intressant att höra vad anledningen är till att gå OWG? Vad är resonemanget bakom? Jag går själv också med samma klocka 9 dagar av 10, så tycker inte det är märkligt, men intressant! :)
Well, intresset har dalat en smula och lockelsen i enkelheten att endast ha en klocka är stor. Sen ska noteras att denna process har åtminstone tre gånger tidigare genomgåtts av mig men vid de tillfällena har slutklockan varit betydligt dyrare varför känslan förtagits en del. Det finns något renande och befriande i att ha en och endast en samt att inte ha en halv miljon eller mer bundet i en eller några klockor.
 
Senast ändrad:

Gorlami

Omega
image.jpg

10 år sen min senaste DJ och 20 år sen den första. Nu var det dags igen. Efter och under processen att sälja av ”samlingen” landade beslutet i att en DJ är en mycket bra enda klocka. Kanske inte den bästa men väl på pallplats. Så igår mötte jag upp en KS-kollega på Söder och gjorde en trevlig affär. Förutom att min fru genast försökte först stjäla den och sen byta den mot sin gamla rassliga sub så avlöpte allt smärtfritt och jag är nöjd. Så nu börjar op owg….
Redan saknad. Vill tacka min fina och första datejust för tiden jag hade och alla goda minnen, känns bra att veta att den är i goda händer
 

Bilagor

  • 998E4FDC-479D-4282-8519-8E0A616B5394.png
    998E4FDC-479D-4282-8519-8E0A616B5394.png
    702 KB · Visningar: 55

Ardleopard

Omega
2-Faktor
image.jpg

10 år sen min senaste DJ och 20 år sen den första. Nu var det dags igen. Efter och under processen att sälja av ”samlingen” landade beslutet i att en DJ är en mycket bra enda klocka. Kanske inte den bästa men väl på pallplats. Så igår mötte jag upp en KS-kollega på Söder och gjorde en trevlig affär. Förutom att min fru genast försökte först stjäla den och sen byta den mot sin gamla rassliga sub så avlöpte allt smärtfritt och jag är nöjd. Så nu börjar op owg….
Äger en likadan och kan endast rekommendera den.
 

Rovan

Omega
2-Faktor
Det är något speciellt med Wimbledon ändå! Håller på att snegla på DJ och det lutar åt denna tavla, helt klart.
Kul att höra! Jag gillar den skarpt.
Passar bra till dressad outfit men blir även en skön kontrast till tisha & shorts 😎

Stör mig dock något på lume-index vid kl 9
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Exakt så. Behövs inget annat.
Ibland behövs starkare grejer 😅 men fin blev klockan iaf!
 

Stein

Cartier
Ibland behövs starkare grejer 😅 men fin blev klockan iaf!
Haha tänkte inte på det :banghead:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Lets dance på TV, perfekt att starta en tråd...

Det har varit mycket skriverier och hyllningar av Rolex Datejust på sistone. Passar på att starta en tråd där bilder på era DJ, eller bara någon snygg eller ful DJ, är välkomna. Gärna med en liten beskrivning av vad det är för modell. Den coola förfadern Date är också välkommen.

Gubbklocka, snik Rolex, fjollklocka, hipsterklocka eller bara ett medvetet val?

Tyckte själv att DJ var ganska så gubbig, speciellt med jubilee länken. Sedan såg jag några snygga bilder på en DJ med slät ring och tyckte plötsligt att det var en optimal kostymklocka.

(Snodd från Singular straps)
rolexhoneyracing.jpg


Efter att ha sett bilder på Day Date med slät ring och romerska siffror började jag leta efter det utförande på en DJ



Men det var ju inte så lätt att hitta den kombinationen. Talade med Kaplans och Dr Watch om att byta till en slät ring. Dom tyckte att det var synd att byta, eftersom referensen ändras. Nåväl.

Ramlade in på Dubbes tråd och såg hans DJ. Den var ju ball! Säkert ovanlig. Fräscht med arabiska siffror.

(Snodd från Dubbes tråd)



Nu var jag inställd på att jag skulle köpa en klassisk DJ med vit tavla och stavindex. Letade på Chrono 24.





Men... jag hittade istället denna och slog till

2PibwdS.jpg


En 16030 med den digitala jubileumstavlan. Älskad eller hatad. Tror att 16030 är den sista DJn med plexi, vilket jag gillar.

Lika, men ändå så olika

6iF5jVn.jpg



Kombinationerna tavla, index, ring och länk är oändliga. Lägg gärna upp en bild på din egen klocka eller bara en bild på ditt favoritutförande.

Hipp hipp!! Tråden fyller 10 år idag 🌹

Jag firar med en bild tillägnad @acce1999
9014B1B5-E517-4277-8E17-15FD2EC5537A.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hipp hipp!! Tråden fyller 10 år idag 🌹

Jag firar med en bild tillägnad @acce1999
9014B1B5-E517-4277-8E17-15FD2EC5537A.jpeg
Schysst! Den där tavlan är nog den bästa i all sin enkelhet. Boettformen och jubilelänken kan vara de bästa också. Möjligen att förra länken med dolt låst toppar.

Bjuder igen med en av två gamlingar här hemma, med samma typ av tavla. Inte en dagsfärsk bild, men närtid.

6DEFBBBC-DD72-4AD6-8571-56038645A383.jpeg


Hustrun tog givetvis sin 1600 på sig i morse. Som hon alltid gör. Den är 53 år nu och levererar varje dag. Min är bara 31 år och får lustigt nog vilodagar ganska ofta.

Men av alla moderna Rolexar, är det väl din som känns mest attraktiv. Vardaglig kanske, men det är väl styrkan.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Schysst! Den där tavlan är nog den bästa i all sin enkelhet. Boettformen och jubilelänken kan vara de bästa också. Möjligen att förra länken med dolt låst toppar.

Bjuder igen med en av två gamlingar här hemma, med samma typ av tavla. Inte en dagsfärsk bild, men närtid.

6DEFBBBC-DD72-4AD6-8571-56038645A383.jpeg


Hustrun tog givetvis sin 1600 på sig i morse. Som hon alltid gör. Den är 53 år nu och levererar varje dag. Min är bara 31 år och får lustigt nog vilodagar ganska ofta.

Men av alla moderna Rolexar, är det väl din som känns mest attraktiv. Vardaglig kanske, men det är väl styrkan.
Vardaglig är grejen. Eller som @eriksson850 sa häromdan, man behöver ingen annan.

Tänkte du skulle gilla kopplingen till Italien med espresso i Cinelli-kopp :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hur känns livet med DJ efter att tidigare ha tillhört Platinaklubben med din DD? Denna DJ är ju snyggare kan jag tycka.
Faktum är att det runnit så in i helsicke mycket vatten under broarna sen dess att jag glömt av den mer eller mindre. Den var snygg men tung och lite för pricey att köra som enda klocka. DJ är toppen, ffa i detta utförande då den funkar i 99% av alla situationer jag befinner mig i.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Supersnyggt! Nu blir jag ju sugen på ett Oyster till min 16014 som är på väg hem. Vilken referens är det på länk och ändlänkar?
Riktigt bra, måste hem och kolla vilka ändlänkar jag har på min oyster till rolex 16700 om den kan passa på DJ. Hade varit nice att annars ha dubbla par ändlänkar för GMT/DJ så både jubileet och oyster passar på båda klockorna ju.
 
Topp