• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Man

Rolex
Hej,

Första posten i denna tråd och även på KS, so bare with me…

Har efter en tids grunnande bestämt mig för att skaffa en 41mm dj via min lokala AD.

Tänker att den lite senare kommer att kompletteras med någon av Rolex sportklockor, troligtvis en submariner.

Letar efter något klassiskt och tidlöst som samtidigt inte går helt under radarn. Efter en tids research och eftertanke har jag kommit fram till att det står mellan alternativen nedan (lånade bilder). Utan att säga mer om hur mina tankar går vore det intressant att höra vilket alternativ ni skulle gå för och varför? Tack på förhand!


IMG_3014.jpeg


IMG_2972.jpeg
Den övre - precis den konfigurationen - är helt klart en favorit för mig. Det är förstås tycke smak och det gula guldet tilltalar alltså inte mig personligen. Och 41mm tycker jag är helt rätt också, om man inte har ovanligt smala armar. 41mm är inte enormt på nåt vis. Dessutom är diametern i verkligenheten faktiskt 39 komma nånting.
 

Cis-king

Breitling
Tvättade min 41 mm DJ idag för första gången. Tog några droppar Grumme-såpa i en liten skål med varmvatten och doppade en "extra soft" barntandborste för att sedan skrubba lite. Har hört att man även kan lägga hela klockan i skålen och låta såpan gro i en kvart (eller nåt) för att sedan skrubba. Tips?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tvättade min 41 mm DJ idag för första gången. Tog några droppar Grumme-såpa i en liten skål med varmvatten och doppade en "extra soft" barntandborste för att sedan skrubba lite. Har hört att man även kan lägga hela klockan i skålen och låta såpan gro i en kvart (eller nåt) för att sedan skrubba. Tips?
Ultraljudstvätt för länken och exakt så som du beskriver för klocka.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tvättade min 41 mm DJ idag för första gången. Tog några droppar Grumme-såpa i en liten skål med varmvatten och doppade en "extra soft" barntandborste för att sedan skrubba lite. Har hört att man även kan lägga hela klockan i skålen och låta såpan gro i en kvart (eller nåt) för att sedan skrubba. Tips?
Brukar köra diskmedel på klocka + länk så som du beskriver (låter även länken ligga i vatten med diskmedel en stund ibland), sen ultraljudstvättar jag även länken då och då.
 

Wadis

Breitling
Den övre - precis den konfigurationen - är helt klart en favorit för mig. Det är förstås tycke smak och det gula guldet tilltalar alltså inte mig personligen. Och 41mm tycker jag är helt rätt också, om man inte har ovanligt smala armar. 41mm är inte enormt på nåt vis. Dessutom är diametern i verkligenheten faktiskt 39 komma nånting.
Tack för ditt svar 👍
 
  • Like
Reactions: Man

Lilla_E

Breitling
Hej,

Första posten i denna tråd och även på KS, so bare with me…

Har efter en tids grunnande bestämt mig för att skaffa en 41mm dj via min lokala AD.

Tänker att den lite senare kommer att kompletteras med någon av Rolex sportklockor, troligtvis en submariner.

Letar efter något klassiskt och tidlöst som samtidigt inte går helt under radarn. Efter en tids research och eftertanke har jag kommit fram till att det står mellan alternativen nedan (lånade bilder). Utan att säga mer om hur mina tankar går vore det intressant att höra vilket alternativ ni skulle gå för och varför? Tack på förhand!


IMG_3014.jpeg


IMG_2972.jpeg
För några månader sedan hämtade jag själv ut en sådan som du visar på den översta bilden. Jag älskar den verkligen! Stilren och klassisk. TT har ju varit populärt ett tag men hur pass gångbart det är över tid svårt att veta. Personligen är jag inte så förtjust i guld men det är ju en smaksak. Gå på vad du känner är snyggast och strunta i om det är tidlöst. Det spelar ju ingen roll så länge du gillar det 😊 Jag har 36 mm men mina handleder mäter ju blygsamma 15 cm. Min man har provat min och jag tycker 36 mm ser litet ut på honom.
 

Wadis

Breitling
För några månader sedan hämtade jag själv ut en sådan som du visar på den översta bilden. Jag älskar den verkligen! Stilren och klassisk. TT har ju varit populärt ett tag men hur pass gångbart det är över tid svårt att veta. Personligen är jag inte så förtjust i guld men det är ju en smaksak. Gå på vad du känner är snyggast och strunta i om det är tidlöst. Det spelar ju ingen roll så länge du gillar det 😊 Jag har 36 mm men mina handleder mäter ju blygsamma 15 cm. Min man har provat min och jag tycker 36 mm ser litet ut på honom.
Tack för svar! 😊👍
 

vikpet

Omega
2-Faktor
Hej! Jag funderar på att köpa min första rolex. Länge tittat på DJ eller explorer 1. Nu finns en vintage OP Datejust med "T Swiss T" märket på urtavlan. Referensen är 16030 med 3035 cal. På sitter en jubileelänk. Den säljs utan papper och box via Kaplans. Vad skulle ni säga är maxpris för en sådan med tanke på frånvaron av tillbehören?
 

to0b

Omega
2-Faktor
Jag står i valet och kvalet mellan en dj 1505 eller 16013, tvåton.

Har någon en uppfattning gällande pros vs cons utöver kalibern. Vad är rimligt prisskillnad för respektive i likvärdigt skick?

Har svårt att hitta info gällande just 1505, medans det finns i överflöd för 16013.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag står i valet och kvalet mellan en dj 1505 eller 16013, tvåton.

Har någon en uppfattning gällande pros vs cons utöver kalibern. Vad är rimligt prisskillnad för respektive i likvärdigt skick?

Har svårt att hitta info gällande just 1505, medans det finns i överflöd för 16013.

1505 är en Date (dvs 34mm).
 

to0b

Omega
2-Faktor
16013 är ett mycket säkrare kort. Är det jubilee? Vilken länk på 1505? 1505 känns mer som en damklocka om den kommer på jubileet. Svårsåld.
Jag blev osäker på storlek då Kaplans klubbade en 1505 på jubilee i höstas och skrev att den var 36mm. Jag har bra koll på 16013, men 1505 är helt nytt för mig. Den ser dock aningen mindre ut på bild.

Den 1505 jag tittar på nu är på jubilee.
 
Senast ändrad:
Jag läste det här på Quora som svar på ”How tough is a Rolex?”:

”I have worn my Rolex Datejust most
I have worn my Rolex Datejust most every day for the past 47 years. Over that time it has survived 197 combat missions in war, a few hurricanes, a number of earthquakes, a wreck at sea and another in the Russian River, bicycle wrecks, broken bones, contact sports, trips to the Emergency Room, and on and on.

Today my Rolex is in far better shape than I am, even thoughI have been one tough customer.
 
Senast ändrad:
Hej alla!
Behöver hjälp, på en 62510 jubilee länk. Hur kan man se om länkbitarna är äkta Rolex? Ändlänkar och spännet har ju märkningar men hur kan man se det på själva länkarna ? Finns det något sätt eller måste man veta hur dom ska se ut ?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla!
Behöver hjälp, på en 62510 jubilee länk. Hur kan man se om länkbitarna är äkta Rolex? Ändlänkar och spännet har ju märkningar men hur kan man se det på själva länkarna ? Finns det något sätt eller måste man veta hur dom ska se ut ?
Du inser att märkningar finns på folex också va?

Lägg upp bilder så får du garanterat hjälp.
 
Topp