• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Helt galet! Var förbi ad på vägen hem från jobbet idag för att fråga om status på min klocka. Har väntat drygt ett år sedan beställningen gjordes. Det visade sig att min klocka kom IGÅR, och de hade fel mailadress till mig och hade tänkt ringa - men jag hann alltså före. Vilken sjukt sammanträffande! Gick alltså därifrån med sprillans nya klockan på armen 🤩😍👏🏼
B2D44339-E01B-4D5E-993A-D8DB160ED631.jpeg
28B6718B-8E48-4130-B1E4-F15710AA161A.jpeg
Lite sent kanske, men grattis!
Jag sålde min DJ och även min explorer och har legat lågt sen dess men jag minns att du väntade på din - kul att den till slut kom. Är du fortfarande nöjd?

Jag konstaterade att 36mm är precis för litet för min handled.. 38mm hade förmodligen varit perfekt, men efter fyra DJ och två Explorer har jag till slut gett upp om 36 mm.
Jag tycker fortfarande inte att det är fel storlek för 18cm handled - tycker det är en bra storlek. Men inte för mig.
Det blir nog en 126300 för mig, för jag har inte gett upp om DJ :)
 
Lite sent kanske, men grattis!
Jag sålde min DJ och även min explorer och har legat lågt sen dess men jag minns att du väntade på din - kul att den till slut kom. Är du fortfarande nöjd?

Jag konstaterade att 36mm är precis för litet för min handled.. 38mm hade förmodligen varit perfekt, men efter fyra DJ och två Explorer har jag till slut gett upp om 36 mm.
Jag tycker fortfarande inte att det är fel storlek för 18cm handled - tycker det är en bra storlek. Men inte för mig.
Det blir nog en 126300 för mig, för jag har inte gett upp om DJ :)
Tack! Jag är otroligt nöjd! Väl värd den långa väntan 😊 Länken är dessutom väldigt skön att bära.

Det är klurigt det där med storlekar. Min man provade min 36a och den kändes alldeles för liten för honom så jag förstår vad du menar. Jag hade nog kunnat ha 34, om det fortfarande hade funnits. Men 36 sitter bra, och blir inte för stor trots min ganska blygsamma handledsomkrets.
 
Hallå tråden! Jag brukar alltid vilja ha mina fina klockor genomgångna/servade när jag införskaffar dem, och det gäller även min senaste datejust tt 16013. Denna gång var de (krons/nymans) tvungna att skicka klockan till schweiz pga serienumret fanns inte i deras databas. Jag ville även ha nytt lås då det befintliga var dåligt samt rolex kronan bortpolerad/sliten. NU till frågan, är helt säker på att stämpeln/numret i det befintliga låset slutade med H-14 och av vad jag kan läsa mig till handlar detta om guldkoncentrationen i armbandet? Det nya låset slutar på H-18 och det känns konstigt då jag är hyfsat säker på att guldet i klockan är 14 karat, mest pga att jag köpte en extra länk 18k från Tyskland och den var lite djupare/mörkare i färgen än mina länkar, det var så jag började kika på det där med 14/18k, innan trodde jag allt var 18k 🤷 nymans servicepersonal menar att de inte har en aning om vad stämpeln betyder men skulle kolla med kollegor, tyckte jag var märkligt. Jag bad de höra med rolex, eller skicka en kontakt på rolex jag kan prata med. Vill att det ska bli rätt när man ändå betalar premium för dessa delar. /T
 
Hallå tråden! Jag brukar alltid vilja ha mina fina klockor genomgångna/servade när jag införskaffar dem, och det gäller även min senaste datejust tt 16013. Denna gång var de (krons/nymans) tvungna att skicka klockan till schweiz pga serienumret fanns inte i deras databas. Jag ville även ha nytt lås då det befintliga var dåligt samt rolex kronan bortpolerad/sliten. NU till frågan, är helt säker på att stämpeln/numret i det befintliga låset slutade med H-14 och av vad jag kan läsa mig till handlar detta om guldkoncentrationen i armbandet? Det nya låset slutar på H-18 och det känns konstigt då jag är hyfsat säker på att guldet i klockan är 14 karat, mest pga att jag köpte en extra länk 18k från Tyskland och den var lite djupare/mörkare i färgen än mina länkar, det var så jag började kika på det där med 14/18k, innan trodde jag allt var 18k 🤷 nymans servicepersonal menar att de inte har en aning om vad stämpeln betyder men skulle kolla med kollegor, tyckte jag var märkligt. Jag bad de höra med rolex, eller skicka en kontakt på rolex jag kan prata med. Vill att det ska bli rätt när man ändå betalar premium för dessa delar. /T
Vilken kod? Ta en bild.

Mig veterligen står det referensnummer och tillverkningsår i låset.
 
62523 = referensen, alltså modellnummer.
H = "män" alltså inte en mindre dammodell.
18 = till en tvåtonslänk. Alltså till 18k guld och stål.
CP = tillverkat 2011.
12 = tillverkat December.
Ok det var som fan 🤔 vet du månne vad 14 istället för 18 skulle kunna betyda då? (Som mitt gamla lås hette)
 
Ja det är ju det hela mitt inlägg handlade om, det hette 14 innan servicen. Är klockan med 14k eller 18k guld, hur ska man veta? Eller menar du att 14 var fel och det är 18k och numer rätt lås?
16013 tillverkades med 14k guld för att sedan gå över till 18k.
Nästa referenser 16233 tillverkades bara med 18k.

Det är samma reservdelslås till samtliga länkar, exakt likadan förutom 14 vs 18 stämplat i låset.
 
16013 tillverkades med 14k guld för att sedan gå över till 18k.
Nästa referenser 16233 tillverkades bara med 18k.

Det är samma reservdelslås till samtliga länkar, exakt likadan förutom 14 vs 18 stämplat i låset.
Okej ja men då klarnar det ju om det bara finns en sorts reservdelslås. Även om det blir lite missvisande på min klocka. Men tack för infon @zippan, om detta stämmer (vilket jag inte tvivlar på) så vet du mer än nymans service i huvudstaden.
 
Är det verkligen så illa?
Skarpa kanter, bandhornen ser jämna ut, kronan på låset är i gott skick etc.
Vad är det jag missar?
Jag tycker inte heller den ser dålig ut. Däremot hade jag gärna sett bilder från boettens sidor också.
Men kanterna ser skarpa ut vilket en hårt polerad klocka brukar sakna och bandhornen ser också långa och fina ut.

Jag är väl ingen expert, men jag har spanat en del själv. Fråga om lite bilder från sidan @Pontus.L

914960DF-D937-4678-9E05-5E4B0310BBD2.png
04C6A749-E920-4A2D-A160-BCD9286D97D9.png
0F93256D-DAC4-4575-82C3-C94020C2E7B8.png
 
Tack för varningen. Något speciellt man kan titta efter för att se om klockan är polerad?

Jag tycker att den var fin! Vad är det du tycker är så dåligt på den?

Är det verkligen så illa?
Skarpa kanter, bandhornen ser jämna ut, kronan på låset är i gott skick etc.
Vad är det jag missar?
Jag kanske är extremt petig. Men tycker att det är fel finish på borstningen. Bifogar länk till en fin att jämföra med.
 
Tillbaka
Topp