• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Benimbenim

Breitling
Tack. Jag tycker nog att pie-pan tavlan är så pass snygg att 1601 känns som ett mer värt köp ändå. Vad jag förstått det som så ska båda vara väldigt pålitliga urverk? Undrar även hur ni tror dessa kommer hålla sitt värde över åren om man skulle få för sig att sälja.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tack. Jag tycker nog att pie-pan tavlan är så pass snygg att 1601 känns som ett mer värt köp ändå. Vad jag förstått det som så ska båda vara väldigt pålitliga urverk? Undrar även hur ni tror dessa kommer hålla sitt värde över åren om man skulle få för sig att sälja.
Korta svaret på sista frågan: lär fortsätta stiga över tid. Hur mycket osv blir bara spekulativt att gissa om. 1601/1601x är båda arbetshästar. Googla på bägge verken så får du en känsla för skillnaderna, väldigt bra instegsmodeller bägge två.
 

Benimbenim

Breitling
Stort tack, slutligen, vart köper en sådan här klocka? Är det helt säkert att köpa av handlare på chrono24? Är det det som gäller eller kan du rekommendera andra sidor/källor? Hur ska man resonera kring privata säljare på t.ex chrono24?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Stort tack, slutligen, vart köper en sådan här klocka? Är det helt säkert att köpa av handlare på chrono24? Är det det som gäller eller kan du rekommendera andra sidor/källor? Hur ska man resonera kring privata säljare på t.ex chrono24?
Köp ingenting du inte vet vad det är. Så bara att läsa på, eller köpa i en renomerad butik och betala premium.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Stort tack, slutligen, vart köper en sådan här klocka? Är det helt säkert att köpa av handlare på chrono24? Är det det som gäller eller kan du rekommendera andra sidor/källor? Hur ska man resonera kring privata säljare på t.ex chrono24?

Köp ingenting du inte vet vad det är. Så bara att läsa på, eller köpa i en renomerad butik och betala premium.
Viktig poäng från @zippan, gör en noggrann research särskilt på chrono, tradera, blocket och den typen av sidor. KS är bäst och det kommer relativt ofta femsiffriga till salu, fyrsiffriga mindre frekvent. Kaplans brukar ha många DJ modeller löpande oavsett auktionsklass, Bukowskis också.
 

Brimi

Cartier
Ha en bra dag!

IMG_0465.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Kolla hur poleringen ser ut. Kika vad som är utbytt och vad som är original. När den är servad etc.
 
Jo, jag ser också att det står det i titeln. Men nu har ju jag mailat med dom och dom känner inte till servicehsitoriken av klockan och den har inte genomgått någon fullservice nu. Utan mer en servicekontroll.
Då bör du nog räkna in att det kan komma en rätt rejäl kostnad. Även om ngn anser att den går bra behöver det räknas med
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Hej, Funderar också på att köpa min första Rolex. Har fått ett pris på denna till 5500 Euro. Handlaren lämnar ett års garanti. Okänd servicehistorik, men den har nyss genomgått service kontroll och skall vara i väldigt bra skicka enligt säljaren. Vad tänker ni om pris mm ?? https://www.chrono24.se/rolex/rolex...on-polished-serviced-with-box--id33212886.htm
Tack/
Ganska dyr imo. Den är polerad men OK. Är du ute efter specifikt tvåton? Annars finns stålvarianter för betydligt lägre pris inrikes.
 

Benimbenim

Breitling
Hur ser skicket på denna ut kontra den andra? Tycker det är svårt att se på bilder huruvida dem är sönderpolerade eller bara normalt använda/polerade

Nyservad till ett pris av 4150euro inkl frakt, 2 års garanti. känns som ett klipp?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hur ser skicket på denna ut kontra den andra? Tycker det är svårt att se på bilder huruvida dem är sönderpolerade eller bara normalt använda/polerade

Nyservad till ett pris av 4150euro inkl frakt, 2 års garanti. känns som ett klipp?
Du får vad du betalar för. De där bandhornen, kronan på claspen och länken har sett bättre
dagar.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hur ser skicket på denna ut kontra den andra? Tycker det är svårt att se på bilder huruvida dem är sönderpolerade eller bara normalt använda/polerade

Nyservad till ett pris av 4150euro inkl frakt, 2 års garanti. känns som ett klipp?
Nä. Inte ett klipp. Men du får nog inte bättre från handlare, på Chrono24 för de pengarna.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Hur ser skicket på denna ut kontra den andra? Tycker det är svårt att se på bilder huruvida dem är sönderpolerade eller bara normalt använda/polerade

Nyservad till ett pris av 4150euro inkl frakt, 2 års garanti. känns som ett klipp?
Katastrofal och allt annat än klipp. När bandhornen är så misshandlade att formen försvinner, då är all charm borta.

IMG_2576.png
 

Hammars

Omega
Många säger till mig att dem äldre datejust från 80-talet är omoderna och tråkiga. Men en bekvämare klocka att bära på armen är nära nog omöjligt att finna. Sedan tycker jag kvaliten lyser igenom. Det är en väldigt välgjord klocka.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Många säger till mig att dem äldre datejust från 80-talet är omoderna och tråkiga. Men en bekvämare klocka att bära på armen är nära nog omöjligt att finna. Sedan tycker jag kvaliten lyser igenom. Det är en väldigt välgjord klocka.
Många val är tuffa i livet. Ibland måste man bara klippa banden med sådana människor som har dålig känsla.

Faktum är att många föredrar 80-tals boetterna framför de som kom senare. Helt annan klocka med större boetter och blankpolerade bandhorn från 2010 och senare.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Många val är tuffa i livet. Ibland måste man bara klippa banden med sådana människor som har dålig känsla.

Faktum är att många föredrar 80-tals boetterna framför de som kom senare. Helt annan klocka med större boetter och blankpolerade bandhorn från 2010 och senare.
Kanske missförstår dig, ber om ursäkt i så fall. Men visst är boetterna oförändrade från 80 och fram till ca 2010-talet?
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Kanske missförstår dig, ber om ursäkt i så fall. Men visst är boetterna oförändrade från 80 och fram till ca 2010-talet?
Från sent 70 tal kom 160xx referenserna, en av de mest välbalanserade. Borstade boetter med polerade sidor och bygger inte för mycket på höjden. 162xx har samma och kom senare kring sent 80 tal.

Sen kom sexsiffriga referenser kring mitten av 2000. För gemene man är det ”också en 36mm datejust” men det är andra proportioner på dessa. Boetterna skiljer sig inte mycket men några mm här och där samt polerade bandhorn och ibland något större bezel ger helt annan närvaro än 4-5 siffriga ref.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Från sent 70 tal kom 160xx referenserna, en av de mest välbalanserade. Borstade boetter med polerade sidor och bygger inte för mycket på höjden. 162xx har samma och kom senare kring sent 80 tal.

Sen kom sexsiffriga referenser kring mitten av 2000. För gemene man är det ”också en 36mm datejust” men det är andra proportioner på dessa. Boetterna skiljer sig inte mycket men några mm här och där samt polerade bandhorn och ibland något större bezel ger helt annan närvaro än 4-5 siffriga ref.
Sen skiljer sig ju faktiskt 162xx mot 160xx. 162xx har högre bandhorn.
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Från sent 70 tal kom 160xx referenserna, en av de mest välbalanserade. Borstade boetter med polerade sidor och bygger inte för mycket på höjden. 162xx har samma och kom senare kring sent 80 tal.

Sen kom sexsiffriga referenser kring mitten av 2000. För gemene man är det ”också en 36mm datejust” men det är andra proportioner på dessa. Boetterna skiljer sig inte mycket men några mm här och där samt polerade bandhorn och ibland något större bezel ger helt annan närvaro än 4-5 siffriga ref.
Är ju en ganska tydlig skillnad mellan 1162xx och 1262xx också. Även om båda är mer polerade så upplevs 12-serien lite nättare tycker jag. Aldrig haft en femsiffrig men måste erkänna att dom borstade bandhornen ger ett väldigt bra intryck. Kanske måste våga lämna den moderna världen och testa lite äldre referenser någon gång 😁
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Är ju en ganska tydlig skillnad mellan 1162xx och 1262xx också. Även om båda är mer polerade så upplevs 12-serien lite nättare tycker jag. Aldrig haft en femsiffrig men måste erkänna att dom borstade bandhornen ger ett väldigt bra intryck. Kanske måste våga lämna den moderna världen och testa lite äldre referenser någon gång 😁
Gör det! Äldre klockor har klart mer charm.
 
Topp