Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Superjubilee är så jäkla snyggt!116234, givet val när det nalkas helg
![]()
![]()
Helt underbartSuperjubilee är så jäkla snyggt!
Håller med, problemet är att man jämför allt annat med super jubilee, alternativen minskar lite då..Superjubilee är så jäkla snyggt!
Haha! Det enda jag inte gillar med superjubilee är avsaknaden av mikrojustering eller easylink.Håller med, problemet är att man jämför allt annat med super jubilee, alternativen minskar lite då..![]()
Ja, sant! Man fick testa sig fram lite för att hitta rätt storlek, annars är det klockrent. Känns också som att det är mer rep-tåligt än oyster..Haha! Det enda jag inte gillar med superjubilee är avsaknaden av mikrojustering eller easylink.
Japp, dessvärre är det så.Håller med, problemet är att man jämför allt annat med super jubilee, alternativen minskar lite då..![]()
Grymma på blå tavla bägge två.Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu..bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
![]()
![]()
Håller med att 12-serien ser väldigt väl avvägd ut, undrar hur mycket de har ändrat proportionerna egentligen eller om det är olika vinklar på bilderna som gör att de ser olika ut.. Den blå tavlan är ocksåRent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu..bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
![]()
![]()
Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu..bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
![]()
![]()
Sant! Kanske mer president och day-date med hidden clasp egentligen. Dock så tycker jag spännet är så stort på nya jubilee, på tidigare reffar var ju spännet mindre iögonfallande, nu ser det så stort ut, särskilt om man inte har en jättestor handled.. Det är ju en smaksak såklart, jag tänker ju inte på spännet när man kör oyster, man kanske vänjer sig..Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.
Vill minnas att bandhornen är lite knubbigare på 11-serien. Alltså att den nya känns lite mer slimmad.Håller med att 12-serien ser väldigt väl avvägd ut, undrar hur mycket de har ändrat proportionerna egentligen eller om det är olika vinklar på bilderna som gör att de ser olika ut.. Den blå tavlan är också![]()
intressant tanke med pie-pan! Det hade varit kul att se på en modern.Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.
Upplever inte spännet som stort alls. Snarare ganska litetSant! Kanske mer president och day-date med hidden clasp egentligen. Dock så tycker jag spännet är så stort på nya jubilee, på tidigare reffar var ju spännet mindre iögonfallande, nu ser det så stort ut, särskilt om man inte har en jättestor handled.. Det är ju en smaksak såklart, jag tänker ju inte på spännet när man kör oyster, man kanske vänjer sig..
Hmm, intressant, ska kolla lite mer på bilderna och se om det är någon skillnad! Gällande storleken på spännet kanske det säger mer om din handled än om spännetVill minnas att bandhornen är lite knubbigare på 11-serien. Alltså att den nya känns lite mer slimmad.
intressant tanke med pie-pan! Det hade varit kul att se på en modern.
Upplever inte spännet som stort alls. Snarare ganska litet![]()
Nä jag har minimala handleder, haha. Jämför väl dock lite med andra klockor kanske.Hmm, intressant, ska kolla lite mer på bilderna och se om det är någon skillnad! Gällande storleken på spännet kanske det säger mer om din handled än om spännetHaha!
Hmm, intressant, ska kolla lite mer på bilderna och se om det är någon skillnad! Gällande storleken på spännet kanske det säger mer om din handled än om spännetHaha!
Vad är det för gravyr på baklocket? Aldrig sett.En fråga: Jag kikar på en 1600 från 1970, men gravyren mellan luggarna säger 1601-0, kan det stämma? Baklocket är graverat 1600.
![]()
På insidan av baklocket kanske jag skulle skrivitVad är det för gravyr på baklocket? Aldrig sett.
Det är glasringen som skiljer, jag gissar att den är slät på ditt exemplar om den marknadsförs som en 1600.. Det som står mellan bandhornen är referensen den föddes som.
Jag kollade på bilden igen. Den där stämpeln har nog inte Rolex gjort. Ser ut som ett barn har utfört det.På insidan av baklocket kanske jag skulle skrivitDen säljs idag som en 1600 med slät ring som du säger, men gravyren mellan luggarna gjorde mig fundersam, plus att den ser rätt ful ut men jag har förstått det som att den kan göra det ibland?
Det du menar är alltså att boetten är utbytt, och att det är ett frankenbygge?
Ja det ser riktigt rövigt ut, men ser samtidigt inte ut som någon polerat bort den gamla referensen och graverat dit en ny sett till slitaget som finns. Men jag får forska vidare lite. Tack!Jag kollade på bilden igen. Den där stämpeln har nog inte Rolex gjort. Ser ut som ett barn har utfört det.
Jag tror att alla baklock är ”nollade”. 1600, 16000 osv. Kolla gärna sålda exemplar på Kaplans. Där brukar det framgå i beskrivningenJa det ser riktigt rövigt ut, men ser samtidigt inte ut som någon polerat bort den gamla referensen och graverat dit en ny sett till slitaget som finns. Men jag får forska vidare lite. Tack!![]()
Fin modell. Dessa är i stål. Det fina med fyrsiffriga referenser är pie-plan tavlan. Annars kan det vara värt att även kika på något senare referenser från ca 80 tal, ex 1601x (vill du ha liknande som du länkade till är 16014 närmast med vitguldsring). Då får du quick-set på datumet som är tacksamt samt lite bättre verk.Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Ps. Den du länkade till är rejält polerad, notera spetsiga bandhornen.Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Skicket.Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK