• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Vardek

Cartier
2-Faktor
Du har helt rätt såklart, har inte känt på några av alternativen med slät bezel heller, de ger ju en helt annan look vilket kan vara kul istället för ytterligare en med vitguldsring! Oyster ger en annan sportighet också vilket är trevligt, även om super jubilee är sjukt snyggt!

Slät och oyster är jättetrevliga. Enda anledning att jag tackade nej till dessa är att jag redan har en Sub som jag anser blir lite samma användningsområde. Blir större skillnad med en fluted/jubilee för mig. Oyster/domed får sin plats framöver men blir efter ett gäng andra saker har inhandlats till samlingen först. :)
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
116234, givet val när det nalkas helg🌟
IMG_1497.jpeg

IMG_1498.jpeg
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Håller med, problemet är att man jämför allt annat med super jubilee, alternativen minskar lite då.. 😅
Japp, dessvärre är det så.
Men jag har uppskattat både 116200 & kanske framförallt 116234 mycket jämfört med 126*-serien.

Var rädd att boetten skulle vara för bred, men 116234 är nog favoriten hittills av alla referenser jag ägt. Kan man få loss en med marginal under 126234, är det en stark rekommendation att pröva🌟
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu.. 😁 bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
IMG_6894.jpeg

IMG_1824.jpeg
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu.. 😁 bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
IMG_6894.jpeg

IMG_1824.jpeg
Grymma på blå tavla bägge två.
126234 på Superjubilee med hidden extension vore något😍
 
Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu.. 😁 bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
IMG_6894.jpeg

IMG_1824.jpeg
Håller med att 12-serien ser väldigt väl avvägd ut, undrar hur mycket de har ändrat proportionerna egentligen eller om det är olika vinklar på bilderna som gör att de ser olika ut.. Den blå tavlan är också 👌
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Rent estetiskt hade jag nog sett nuvarande DJ (126234) med superjubilee samt roulettedatum som en perfekt DJ. Upplever 1162xx som lite för knubbig i sin design. Fortfarande en snygg och bra klocka dock! Blir detaljer nu.. 😁 bifogar bild på min gamla 116234 och min nuvarande 12-serie.
IMG_6894.jpeg

IMG_1824.jpeg
Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.
 
Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.
Sant! Kanske mer president och day-date med hidden clasp egentligen. Dock så tycker jag spännet är så stort på nya jubilee, på tidigare reffar var ju spännet mindre iögonfallande, nu ser det så stort ut, särskilt om man inte har en jättestor handled.. Det är ju en smaksak såklart, jag tänker ju inte på spännet när man kör oyster, man kanske vänjer sig..
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Håller med att 12-serien ser väldigt väl avvägd ut, undrar hur mycket de har ändrat proportionerna egentligen eller om det är olika vinklar på bilderna som gör att de ser olika ut.. Den blå tavlan är också 👌
Vill minnas att bandhornen är lite knubbigare på 11-serien. Alltså att den nya känns lite mer slimmad.
Nuvarande 1262xx med pie-pan tavla, det måste bli den ultimata DJn. Och ja, superjubilee är ju snyggast men tror egentligen att ett riktigt spänne som de har nu är mer i DJns anda.
intressant tanke med pie-pan! Det hade varit kul att se på en modern.
Sant! Kanske mer president och day-date med hidden clasp egentligen. Dock så tycker jag spännet är så stort på nya jubilee, på tidigare reffar var ju spännet mindre iögonfallande, nu ser det så stort ut, särskilt om man inte har en jättestor handled.. Det är ju en smaksak såklart, jag tänker ju inte på spännet när man kör oyster, man kanske vänjer sig..
Upplever inte spännet som stort alls. Snarare ganska litet 😁
 
Vill minnas att bandhornen är lite knubbigare på 11-serien. Alltså att den nya känns lite mer slimmad.

intressant tanke med pie-pan! Det hade varit kul att se på en modern.

Upplever inte spännet som stort alls. Snarare ganska litet 😁
Hmm, intressant, ska kolla lite mer på bilderna och se om det är någon skillnad! Gällande storleken på spännet kanske det säger mer om din handled än om spännet 😏 Haha!
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Hmm, intressant, ska kolla lite mer på bilderna och se om det är någon skillnad! Gällande storleken på spännet kanske det säger mer om din handled än om spännet 😏 Haha!


Googla lite jämförelse bilder på dj och sub. Nya så ser caset mer slimmat ut pga bandhornen.

Jag upplever dock ingen skillnad på hur klockan känns på handleden mellan 11xxxx vs 12xxxx.

Har själv relativt liten handled, 16.5cm.
 

MKC

Omega
Sjukt specifik fråga, men kikat lite DJs från åren 1997-1999. Noterar att end-links av 555B är det som de flesta har, men de flesta har "555 B" och en del (betydligt färre) "555B". Försökt googla och letat online kring olika bloggar om huruvud man ändrade detta etc. Någon som är bra påläst kring detta?

Gäller för Jubilee
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
En fråga: Jag kikar på en 1600 från 1970, men gravyren mellan luggarna säger 1601-0, kan det stämma? Baklocket är graverat 1600.
Skärmavbild 2024-03-11 kl. 22.26.40.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En fråga: Jag kikar på en 1600 från 1970, men gravyren mellan luggarna säger 1601-0, kan det stämma? Baklocket är graverat 1600.
Skärmavbild 2024-03-11 kl. 22.26.40.png
Vad är det för gravyr på baklocket? Aldrig sett.
Det är glasringen som skiljer, jag gissar att den är slät på ditt exemplar om den marknadsförs som en 1600.. Det som står mellan bandhornen är referensen den föddes som.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Vad är det för gravyr på baklocket? Aldrig sett.
Det är glasringen som skiljer, jag gissar att den är slät på ditt exemplar om den marknadsförs som en 1600.. Det som står mellan bandhornen är referensen den föddes som.
På insidan av baklocket kanske jag skulle skrivit :) Den säljs idag som en 1600 med slät ring som du säger, men gravyren mellan luggarna gjorde mig fundersam, plus att den ser rätt ful ut men jag har förstått det som att den kan göra det ibland?

Det du menar är alltså att boetten är utbytt, och att det är ett frankenbygge?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
På insidan av baklocket kanske jag skulle skrivit :) Den säljs idag som en 1600 med slät ring som du säger, men gravyren mellan luggarna gjorde mig fundersam, plus att den ser rätt ful ut men jag har förstått det som att den kan göra det ibland?

Det du menar är alltså att boetten är utbytt, och att det är ett frankenbygge?
Jag kollade på bilden igen. Den där stämpeln har nog inte Rolex gjort. Ser ut som ett barn har utfört det.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag kollade på bilden igen. Den där stämpeln har nog inte Rolex gjort. Ser ut som ett barn har utfört det.
Ja det ser riktigt rövigt ut, men ser samtidigt inte ut som någon polerat bort den gamla referensen och graverat dit en ny sett till slitaget som finns. Men jag får forska vidare lite. Tack! :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja det ser riktigt rövigt ut, men ser samtidigt inte ut som någon polerat bort den gamla referensen och graverat dit en ny sett till slitaget som finns. Men jag får forska vidare lite. Tack! :)
Jag tror att alla baklock är ”nollade”. 1600, 16000 osv. Kolla gärna sålda exemplar på Kaplans. Där brukar det framgå i beskrivningen
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Fin modell. Dessa är i stål. Det fina med fyrsiffriga referenser är pie-plan tavlan. Annars kan det vara värt att även kika på något senare referenser från ca 80 tal, ex 1601x (vill du ha liknande som du länkade till är 16014 närmast med vitguldsring). Då får du quick-set på datumet som är tacksamt samt lite bättre verk.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Ps. Den du länkade till är rejält polerad, notera spetsiga bandhornen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar starkt på en datejust 1601 som min första Rolex, vad bör man tänka på när man kollar efter dessa? Sett att det står att boetten är i stål på många trots att det ska vara vitguld(vad jag förstått?) Är det endast några som har vitguld och andra stål? Och hur ser denna ut? https://chrono24.app/rolex/rolex-datejust-36--id32585337.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Skicket.
Glasringen om flöjtad är i vitt guld.

Den ser riktigt taskig ut, därav priset.
 
Topp