• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

IMG_9865.jpeg

Bytte ikväll till mig min första DJ, en 116234 med i mitt tycke den snyggaste färgen på tavla. Sjukt nöjd efter bara några timmars ägande🙂

Jag talade med AD i veckan och de kan ej leverera en DJ i stål (i någon konfiguration) under 2025. De får en lägre ”tilldelning”från Rolex 2025 än 2024. Jag har tidigare köphistorik…

Ej i Stockholm men svensk AD.
Alright, det låter konstigt, tycker du ska prova en större AD, typ Nymans. Jag har varit inne hos Bergströms i Uppsala t.ex och dom var rätt så svåra med relativt "enkla" modeller, fick inte ens skriva upp mig på listan för typ OP36, då saknade jag helt köphistorik där, men ändå. Vet inte om det beror på att dom får mycket liten tilldelning eller att många reser till mindre AD:s i tron om att det ska gå snabbare men att det får motsatt effekt.

Jag talade med AD i veckan och de kan ej leverera en DJ i stål (i någon konfiguration) under 2025. De får en lägre ”tilldelning”från Rolex 2025 än 2024. Jag har tidigare köphistorik…
Skumt, vilken storlek? Sett några konfigurationer i skyltfönstret nyligen utan exhibition only skyltar.(vilket sub, gmt etc hade)

Alright, det låter konstigt, tycker du ska prova en större AD, typ Nymans. Jag har varit inne hos Bergströms i Uppsala t.ex och dom var rätt så svåra med relativt "enkla" modeller, fick inte ens skriva upp mig på listan för typ OP36, då saknade jag helt köphistorik där, men ändå. Vet inte om det beror på att dom får mycket liten tilldelning eller att många reser till mindre AD:s i tron om att det ska gå snabbare men att det får motsatt effekt.
Tilldelningen är givetvis större i Sthlm men har valt att gå till mindre AD då jag upplever ett bättre bemötande.
Skumt, vilken storlek? Sett några konfigurationer i skyltfönstret nyligen utan exhibition only skyltar.(vilket sub, gmt etc hade)
https://klocksnack.se/threads/rolex...kning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/

Finns en betydligt mer passande tråd att diskutera väntelistor, tilldelning, dryga/trevliga ADs i...

Tar tacksamt emot tips om var (svenska marknaden) jag kan hitta en Air-King från kanske tidigt 60-tal ungefär - det jag söker är en som har alphavisare!

Exakta referensen på min första datejust, sjukt mångsidig klocka :)
Ja jag är positivt överraskad. Tycker ”rälsen” och de knubbiga luggarna på bild är lite ocharmiga, men inget jag stör mig på vid användning. Rälsen är tvärt om nästan nått jag tycker gör tavlan lite intressantare i verkligheten.

Ang. vilka band som eventuellt passar en DJ kan jag sprida lite ljus i frågan(mina 5 cent). Svaret är INGA! Jag har ett svårt bandmissbruk i bagaget så när jag som alltid efter ett köp av begagnad klocka ultraljudstvättade länken passade jag på att testa lite olika från bandlådan. KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!

Vi börjar lite mjukt; läder och mocka kan jag köpa att folk alternerar med för att tona ner blinget, men då jag aldrig varit speciellt förtjust i den typen av band har jag heller inte köpt nått av dyrare slag. Ett Molequin skulle kanske vara helt ok.
IMG_9878.jpeg
IMG_9876.jpeg

Näst på tur har vi Perlon, här i den minst skitfula kombon av dom som testades.
IMG_9875.jpeg

Följt av ett Canvas.
IMG_9870.jpeg

Nu är vi igång! Vad sägs om ett sailcloth(av något dyrare slag än det som presenterats hittills)?
IMG_9871.jpeg

För hard-core bandnördar som fortfarande inte är övertygade om att Datejust inte är årets bandmonster presenteras nedan ett svinskönt gummi från Horus.
IMG_9877.jpeg

Vi avslutar starkt med triss i natoband. Ett seatbelt, ett våfflat och ett i bomull.
IMG_9872.jpeg
IMG_9873.jpeg
IMG_9874.jpeg

Summa summarum; länken är nu ren och boetten har varsamt borstats med tvål, vatten och en mjuk tandborste, och nått band kommer aldrig mer i min ägo sitta på den här klockan. Jag känner att en DJ kanske va precis vad jag behövde för att hålla mig nykter från att knarka klockband.
IMG_9879.jpeg

Ang. vilka band som eventuellt passar en DJ kan jag sprida lite ljus i frågan(mina 5 cent). Svaret är INGA! Jag har ett svårt bandmissbruk i bagaget så när jag som alltid efter ett köp av begagnad klocka ultraljudstvättade länken passade jag på att testa lite olika från bandlådan. KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!

Vi börjar lite mjukt; läder och mocka kan jag köpa att folk alternerar med för att tona ner blinget, men då jag aldrig varit speciellt förtjust i den typen av band har jag heller inte köpt nått av dyrare slag. Ett Molequin skulle kanske vara helt ok.
IMG_9878.jpeg
IMG_9876.jpeg

IMG_9875.jpeg

Följt av ett Canvas.
IMG_9870.jpeg

Nu är vi igång! Vad sägs om ett sailcloth(av något dyrare slag än det som presenterats hittills)?
IMG_9871.jpeg

För hard-core bandnördar som fortfarande inte är övertygade om att Datejust inte är årets bandmonster presenteras nedan ett svinskönt gummi från Horus.
IMG_9877.jpeg

Vi avslutar starkt med triss i natoband. Ett seatbelt, ett våfflat och ett i bomull.
IMG_9872.jpeg
IMG_9873.jpeg
IMG_9874.jpeg

Summa summarum; länken är nu ren och boetten har varsamt borstats med tvål, vatten och en mjuk tandborste, och nått band kommer aldrig mer i min ägo sitta på den här klockan. Jag känner att en DJ kanske va precis vad jag behövde för att hålla mig nykter från att knarka klockband.
IMG_9879.jpeg
Tycker du kan komma undan med alligtorbandet. Dock skulle det behöva vara fräschare för att matcha klockan skick.
Helt klart lättare på vintage DJ med läder.

Senast ändrad:

IMG_9878.jpeg
IMG_9876.jpeg

IMG_9875.jpeg

Följt av ett Canvas.
IMG_9870.jpeg

IMG_9871.jpeg

IMG_9877.jpeg

IMG_9872.jpeg
IMG_9873.jpeg
IMG_9874.jpeg

IMG_9879.jpeg
Tycker moderna 6-siffriga datejust-referenser endast passar på länk. Vintage 5- och 4-siffriga funkar på läder. Så tycker du gör helt rätt. Less is more, Rolex gör dom bästa länkarna i branschen, och det är därför man köper klockan enligt mig. Plus att inpassningen där länken går in mot boetten ser awkward när man har ett band som lämnar en liten glipa, pga hur klockan är byggd.

IMG_9889.jpeg

Tre dagar efter att klockan ställdes går den på sekunden +/-0 enligt högst amatörmässig mätning mot frokenur.com. Oservad och uttagen 2017. Det må vara ett ”sämre” verk, cal 3135 än det nyare 3235 i senaste referensen DJ, men historiskt är det no date versionen 3130 (i min gamla 114060) som hållit tiden överlägset bäst bland alla klockor jag ägt, med ett tapp på 13 sekunder på tre månader. Min 126710blnr med senaste generationens urverk fick som jämförelse lämnas in för ruckning redan två år gammal.

I London kunde jag ha gått ur butiken med en 36mm DJ i stål, jubilee, domed bezel både med grön och blå tavla. Antingen arbetar AD i Sverige på ett HELT annat sätt, får alldeles för lite tilldelning som de påstår , eller så är de extremt mån om exklusiviteten och vill inte sälja helt enkelt.

I London kunde jag ha gått ur butiken med en 36mm DJ i stål, jubilee, domed bezel både med grön och blå tavla. Antingen arbetar AD i Sverige på ett HELT annat sätt, får alldeles för lite tilldelning som de påstår , eller så är de extremt mån om exklusiviteten och vill inte sälja helt enkelt.
Är inte kombinationen jubilee och domed bezel den minst populära? 🤔

Tillbaka
Topp