• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tack för input. Vågar man fråga varför ni anser att DJ är att föredra?
Är det den utökade poleringen, datumet eller flutade ringen? (säger man så?)
Du frågar ju också i datejust tråden så svaren kan ju vara en aning obalanserade :)

Men för att lite ta andra sidan så tror jag att man får ta sig en funderare på hur blankt man vill ha det. Personligen gillar jag klockor som går under radarn, som jag aldrig känner att jag behöver gömma och som inte drar åt sig fel blickar. DJ är inte extremt blingig men jag skulle inte gå med kortärmat i Barcelona med 126234 på armen. 126000 har jag däremot inga problem att göra det med. Kanske bara handlar om min inställning men så känns det.

Samtidigt kan kanske OP kännas lite tråkig ibland iom att de inte direkt poppar (om man inte har pastellfärg). Det är också ganska stor skillnad på "wrist presence" på 126234 och 126200. Och ännu större när man jämför med äldre reffar.

Både OP och DJ är ju lite klocka 1.0 och ingen av dom är någonsin fel

Alltid tyckt att Datejust har blivit mer och mer attraktivt val jämfört med sportmodellerna. Tycker sportmodellerna var bättre förr (5-siffrig) bortsett från förra generationens Submariner medans nu är de bara blaffiga.

Färsk från AD! En 126234 med enligt mig den rätta kombinationen. :)

IMG_2243.jpg
IMG_2246.jpg

Alltid tyckt att Datejust har blivit mer och mer attraktivt val jämfört med sportmodellerna. Tycker sportmodellerna var bättre förr (5-siffrig) bortsett från förra generationens Submariner medans nu är de bara blaffiga.

Färsk från AD! En 126234 med enligt mig den rätta kombinationen. :)

IMG_2243.jpg
IMG_2246.jpg
Ja är väl tom väntetid nu va? Hoppas dom inte går samma väg som SUBarna

Det står säkert någonstans i tråden eller underförstått för alla ni som är experter:

Men är det så att fluted bezel finns bara i vitguld? Och sedan när i så fall?

Och när det står vitguld och stål, vad är vad? Är länken stål och resten vitguld?

Tack på förhand.

IMG_2997.jpeg

Det står säkert någonstans i tråden eller underförstått för alla ni som är experter:

Och när det står vitguld och stål, vad är vad? Är länken stål och resten vitguld?

Tack på förhand.

IMG_2997.jpeg
Ringen och visarna är i guld.

Här får någon komma som faktiskt vet men vill minnas att det är 1603 som är i stål?

Tack på förhand.

IMG_2997.jpeg

Ringen och visarna är i guld.

Här får någon komma som faktiskt vet men vill minnas att det är 1603 som är i stål?

Även timmarkörernas ytterkanter är i vitguld om jag inte missminner mig.

Hej, jag behöver lite goda råd från er andra experter här!
Jag är intresserad av en Lady datejust 26mm och har letat runt och sett att det just nu finns en på auction net där bud just nu är 26 000. Den är lite sliten och behöver nog service + estetisk jobb som byta glas och polera band tex. Finns ju finare klockor där prissättningen är 55+. Jag har försökt hitta lite info kring prissättning för renovering men hittar inte något om mer "totalrenovering" som kanske krävs för denna klocka. Är det någon av er som gjort ett sånt jobb och vet prisbild?
Hade ni köpt den finare dyrare klockan eller den på auktion, Hur hade ni resonerat? Bare in mind att jag är klock-nybörjare :)

Klockan i fråga: https://auctionet.com/en/4024826-a-rolex-watch-datejust-gold-and-steel-1980-s

TACK!!

Jag är intresserad av en Lady datejust 26mm och har letat runt och sett att det just nu finns en på auction net där bud just nu är 26 000. Den är lite sliten och behöver nog service + estetisk jobb som byta glas och polera band tex. Finns ju finare klockor där prissättningen är 55+. Jag har försökt hitta lite info kring prissättning för renovering men hittar inte något om mer "totalrenovering" som kanske krävs för denna klocka. Är det någon av er som gjort ett sånt jobb och vet prisbild?
Hade ni köpt den finare dyrare klockan eller den på auktion, Hur hade ni resonerat? Bare in mind att jag är klock-nybörjare :)

Klockan i fråga: https://auctionet.com/en/4024826-a-rolex-watch-datejust-gold-and-steel-1980-s

TACK!!
Den boetten har blivit rejält polerad. Mycket material är borta och bandhornen har tappat sin originalform. Inte ett bra ex. Även ringen har för mjuka former. Med tanke på skicket på länken där man behöver renovera en hel del pga stretch lär det bli en dyr historia, utan att för den sakens skull ändå se acceptabel ut. Skulle passa på den helt ärligt.

TACK!!
Tillkommer det provis på det priset?

Som vanligt brukar det alltid bli billigare att köpa en så välbevarad klocka som du kan jmfrt med en i sämre skick som skall återställas.
Kan du göra jobbet själv är en sak,men lämna bort brukar kosta.
Basservice på en DJ ligger väl runt en tia minimum.

Tillkommer det provis på det priset?

Som vanligt brukar det alltid bli billigare att köpa en så välbevarad klocka som du kan jmfrt med en i sämre skick som skall återställas.
Kan du göra jobbet själv är en sak,men lämna bort brukar kosta.
Basservice på en DJ ligger väl runt en tia minimum.
Har för mig det är 25% hos dom, men inte säker.

Tillbaka
Topp