• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Fortfarande inplastad med det åker rätt som det är. Jag fick vänta på den, men dan före dan före dopparedagen hämtades den hem. Det är alltid en känsla att vara först på en klocka.
IMG_4669.JPG
Fin! Ref på den?

Kan någon kunnig redogöra på skillnaden mellan 116200 och 16200? Förutom det uppenbara = årsmodell.
Letar efter en silvertavla slät ring med Oysterlänk.

Kan någon kunnig redogöra på skillnaden mellan 116200 och 16200? Förutom det uppenbara = årsmodell.
Letar efter en silvertavla slät ring med Oysterlänk.
Bägge är 36mm fast 116200s boett är fläskigare och många säger att den upplevs större än föregående modell. Vidare är bandhornen polerade på den nyare samt den har index fyllda med superluminova. Den äldre har bara en plupp lume utanför varje index. Lär finnas fler skillnader men dessa är de lätta estetiska.

Infogar bild nedan, 116200 till vänster, 16200 till höger.

maxresdefault.jpg

Tack. Samma urverk?
Bägge är 36mm fast 116200s boett är fläskigare och många säger att den upplevs större än föregående modell. Vidare är bandhornen polerade på den nyare samt den har index fyllda med superluminova. Den äldre har bara en plupp lume utanför varje index. Lär finnas fler skillnader men dessa är de lätta estetiska.

Infogar bild nedan, 116200 till vänster, 16200 till höger.

maxresdefault.jpg

Den här tråden får mig att dregla lite. Datejust är rolex finaste modell på långa vägar!
Rolex datejust må vara en av Rolex billigare (minst dyra) modeller, men det är en fantastisk klocka. Designmässigt är det en fullträff i sin enkelhet och den passar i precis alla sammanhang. Jag tycker att datejusten förtjänat större respekt än vad den har. Det kan låta: det är instegsmodellen, sen går man vidare till andra rolex osv.
Jag är helnöjd med min Datejust. Jag vill inte ha ngn annan Rolex, ingen submariner, ingen Daytona, ingen Explorer 1. Möjligen en Explorer 2 som komplement.

Rolex datejust må vara en av Rolex billigare (minst dyra) modeller, men det är en fantastisk klocka. Designmässigt är det en fullträff i sin enkelhet och den passar i precis alla sammanhang. Jag tycker att datejusten förtjänat större respekt än vad den har. Det kan låta: det är instegsmodellen, sen går man vidare till andra rolex osv.
Jag är helnöjd med min Datejust. Jag vill inte ha ngn annan Rolex, ingen submariner, ingen Daytona, ingen Explorer 1. Möjligen en Explorer 2 som komplement.
Jag håller fullständigt med. Den är så extremt mångsidig och väl avvägd i sin design(116234).

Jag började med en sub 16610, mellanlandade med en 116000 och känner mig nu mer hemma än någonsin med 116234.

Jag håller fullständigt med. Den är så extremt mångsidig och väl avvägd i sin design(116234).

Jag började med en sub 16610, mellanlandade med en 116000 och känner mig nu mer hemma än någonsin med 116234.
Jag köpte först en 1603 från tidigt 70tal. Var nöjd med den men bytte senare till en datejust 16200 med safirglas och grå urtavla. Tycker den är så himla bra! Helnöjd. Vintage Datejust är helt ok men nyare datejusts är helt andra klockor.
10576238_155068438195752_930458595_n.jpg

• Like
Reactions: Man

"Sen går man vidare till andra Rolex" - jag gjorde det. Köpte en blå Milgauss och en Hulk. Båda sprillans från Nymans Ur för att jag verkligen trodde att jag skulle behålla. "De är ju fetare, ett steg upp" tänkte jag. Det är inte alltid som gräset är grönare på andra sidan...

Jag sålde de och köpte bland annat en likadan Tuxedo som jag köpte förra januari. Känner mig harmonisk. Nöjd.

image.jpeg

Det är inte alltid som det "fetaste" inom budget är det bästa för en själv. För mig krävdes det en försäljning av min förra Tuxedo för att förstå att jag inte skulle sålt den.

Kanske var det ödet? Keepern som såldes, som kom tillbaka i ny skepnad med fem års garanti.

Ni som har koll, vilka datejust-modeller ar cal 3135 ? Den verkar vara vettig!
Många som lovprisar den.
Är den tidigaste 3135 samt safirglas 16200?

Om man ska köpa sig en äldre datejust vilket årsmodell rekommenderar ni? Vad brukar en lite äldre datejust med svart tavla och räfflad ring gå på?

Om man ska köpa sig en äldre datejust vilket årsmodell rekommenderar ni? Vad brukar en lite äldre datejust med svart tavla och räfflad ring gå på?
Ref 16200 har allt tycker jag. Näst nyaste. 1988+
Safirglas etc. Quick set datum osv. Kolla på chrono24. Den räfflade heter inte lika utan 16234 eller dylikt Du kan nog hitta en där
Pris 20-35k beroende på!

Det går ju givetvis satsa på en 1603 (ej quickset) eller 1603x (quickset) men då blir det vintage. Klockorna må se likadana ut, men jag upplever stor skillnad mellan en 16200 och 1603. Må så vara att den ena har räfflad betsel medan den andra har slät,(finns ju som sagts även 16234 osv med räfflad men det har jag ingen erfarenhet av live) det gör kanske sitt till, men överlag är det en annan känsla. Safirglaset gör mycket för känslan av en modernare klocka. Urtavlan kommer mer till sin rätt. Allt är givetvis min egen upplevelse...subjektivt.
Så om du frågar mig, satsa på en datejust tidigt 90-tal iaf. En polare sa till mig när jag köpte min (nyservad) för 25k att han aldrig skulle lägga de pengarna på en DJ. Jag är av en helt annan åsikt. Det är mycket klocka för pengarna!

Jag gillar de äldre ref 1601 och 1603 från ca 1970. Tycker att tavlorna är finare med s k Pie pan och finare index, t ex s k Sigma index i vitguld, doorstep dial som @Gummo har, mm. Bilden har jag visat tidigare. En vit 1603 och blå 1601 (räfflad vitguldsring). Prisläge 20-25 för ett normalex.

image.jpg

Jag gillar de äldre ref 1601 och 1603 från ca 1970. Tycker att tavlorna är finare med s k Pie pan och finare index, t ex s k Sigma index i vitguld, doorstep dial som @Gummo har, mm. Bilden har jag visat tidigare. En vit 1603 och blå 1601 (räfflad vitguldsring). Prisläge 20-25 för ett normalex.

image.jpg
Visarna på de gamla (tom 1964) är ju lite vassare än de senare med matchstickvisare:)

image.png

Tillbaka
Topp