Sen skulle väl inte 1601/3 ha 'swiss made'; eller hur var det nu Per?
Nej, det är sant!
Ommålad servicetavla mao?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sen skulle väl inte 1601/3 ha 'swiss made'; eller hur var det nu Per?
Vet inte, men läste härom veckan detta med 'swiss made'. Så förmodligen fel tavla.Nej, det är sant!
Ommålad servicetavla mao?
Datejust, särskilt de fyrsiffriga referenserna, är en kanonklocka.
Här är två varianter som inte är helt vanliga.. En 1601 med slät ring, samt en 1603 med vit tavla. Båda finns kvar på forumet tror jag.
Har också gjort någon sådan observation. Det "coola" brukar ju vara det som inte är "mainstream", så med tanke på att "oversized" (nu börjar jag låta tjatig med att citera in engelska ord...) är en trend tagit till nästan absurda nivåer, så låter det rimligt att mindre klockor kommer tillbaka. Nu får man inte glömma "hipstermodet" (eller "de där killarna på söder", som en tjej i en klädbutik sa en gång), där liten vintage herrklocka på läderband - eller kanske liten digitalare från sjuttiotalet - tycks vara valet av accessoar.Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)
Vet inte om jag håller med om "ruskigt het", men jag anar den trend du pekar på... får se om den slår igenom.Two-tone må vara gubbig, men den har blivit ruskigt het bara det senaste året. Skulle nog inte tveka om jag hittade rätt kombination. Tror jag...
Så vitt jag vet finns inga släta glasringar i vitguld till Datejusts, men du tänkte kanske gult guld? Då behöver du en krona också för att konvertera hela vägen till tvåton. Och tavla/visare med gulguld.Om man skulle råka inhandla en Dj... Kan det vara värt att köpa en slät glasring i vitguld om den har stål? Gör det någon visuell skillnad?
Okey, jag har sett vitguldsringar som uppges vara äkta. Men de kanske är fejk? Det har inte funnits alltså? Vore bra, för då slipper jag fundera på det.. De brukar kosta(jag har sett två/tre st under åren. Har ju inte direkt letat) ca 200 dollar.Så vitt jag vet finns inga släta glasringar i vitguld till Datejusts, men du tänkte kanske gult guld? Då behöver du en krona också för att konvertera hela vägen till tvåton. Och tavla/visare med gulguld.
Finns ju släta vitguldsringar till Day-Date. Kanske sådana?Okey, jag har sett vitguldsringar som uppges vara äkta. Men de kanske är fejk? Det har inte funnits alltså? Vore bra, för då slipper jag fundera på det.. De brukar kosta(jag har sett två/tre st under åren. Har ju inte direkt letat) ca 200 dollar.
Så kanske det kan vara. Och någon vitgulds Datejust har aldrig funnits va? Nu när jag tänker efter tror jag mig veta att det är sp.Finns ju släta vitguldsringar till Day-Date. Kanske sådana?
Ok, jagVet inte om jag håller med om "ruskigt het", men jag anar den trend du pekar på... får se om den slår igenom.
Ska man gå på två-ton och Date eller Datejust så blir det väl till att antingen gå "gubb-klassiskt", med jubilelänk - eller att gå så okomplicerat som möjligt med en ref 15003, med plexi, slät guldring och på enkelt tvåtons Oyster - och självklart med en stavindextavla, svart eller silver. Väl ingången, förstås. Har en kompis som har en sådan... men jag skulle knappast använda ordet "ruskigt het" eller "cool" om just honom...
Ju mer jag tänker på det... Kanske googla lite tvåton i kväll efter jobbet...
A
Jag har lite svårt att se DJ som en raket. Det finns för många av dem. Däremot kan vissa kombinationer och de som är lite äldre säkert stiga i värde.Ok, jag
kanske uttryckte mig lite pubertalt, men orden är faktiskt inte mina (så jag skyller ifrån mig!). Jag pratade med en herre förra veckan som köpt och sålt Rolex i många år, och han var själv förvånad över den plötsliga efterfrågan. "Så fort jag får in en DJ så ryker den direkt, en del köper två stycken". Jag undrade vad han trodde det berodde på och han menade att det är en av de
modeller som har den kraftigaste värdeökningen just nu. Han sa också att många av hans trogna kunder (läs: samlare) är så övertygade om detta att de lägger dem direkt i kassaskåpet i väntan på framtiden och (eventuell) avkastning. Tro't den som vill ...
Minns inte om vi pratade om two tone i synnerhet, men det var åtminstone DJ i allmänhet.
Jo, så kan det nog vara. Möjligtvis har en ny grupp köpare fått upp ögonen för dessa och gillar att de för en liten penning kan köpa en alldeles äkta guld-Rolex. Läs: en från 70-talet med läderarmband och tveksam servicehistorik (not that there's anything wrong with it!) Det som är spännande med just DJ är, som du säger, att det finns så många kombinationer; en del riktigt najs och andra ... not so najs.Jag har lite svårt att se DJ som en raket. Det finns för många av dem. Däremot kan vissa kombinationer och de som är lite äldre säkert stiga i värde.
Jag är helt enig med dig i alla superlativ kring DJ. Men ändå, utbudet är för stort för en generell prisjustering uppåt annat än på mycket speciella varianter. Helguld skulle kunna vara en sådan iofs.Jo, så kan det nog vara. Möjligtvis har en ny grupp köpare fått upp ögonen för dessa och gillar att de för en liten penning kan köpa en alldeles äkta guld-Rolex. Läs: en från 70-talet med läderarmband och tveksam servicehistorik (not that there's anything wrong with it!) Det som är spännande med just DJ är, som du säger, att det finns så många kombinationer; en del riktigt najs och andra ... not so najs.
Fasiken vad jag håller med!Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)
...min hockey Date...:
Snygga visare.. och snygg klocka!Fasiken vad jag håller med!
Bara måste posta en bild på min hockey Date efter du skrivit något sådant :
Även fjärilar diggar Rolex Date
Den ombyggda 1603an är fan den snyggaste jag sett!!!!Tvingas oxå genomlida Lets Dance, så jag deltar gärna i tråden!
Skulle nog säga att DJ är en perfekt inkörsport till Rolex, finns många beggade, flertalet olika kombinationer av tavlor/ringar/länkar/glas samt så är prisbilden attraktiv.
Min ombyggda 1603 från ca 1974, nu med slät ring:
Innan byte av glasring:
Som den såg ut den dagen jag adopterade den:
Den är såld två gånger sedan dess. Ägs nu av Roc n Ron och är tillbaka på jubile och och har räfflad ring.Den ombyggda 1603an är fan den snyggaste jag sett!!!!
Den skulle passa på min handled
När du tröttnat och vill flippa så...
Och vad ligger en ok klocka på?Ringen går att byta. Med fördel hos urmakare. Tror du kan hitta ringar för 1-2 tusen, men dom släta är ovanliga. Tavlan i detta fall verkade inte vara original. Så, köp en med blå tavla och leta sedan efter en ring.
Och vad ligger en ok klocka på?