• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag gör ett sista försök att placefra den här frågan rätt:

Kan någon utbilda mig om 'Sigma-tavlor'? Användes under vissa år och indikerar att indexen, eller kanske hela tavlan, är av guld om jag förstått det hela rätt?

Påverkar faktumet att det är en sigma-tavla prisbilden?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Utan länk börjar dom på 12.000 kr (äldre fyrsiffrig referens). Se t ex Gripenbro.se
Med länk ligger dom mellan 14-16.000 kr

Dom nyare med quick set datum l(femsiffrig referens) ligger vanligen mellan 17-19.000 kr här på Klocksnack.

Dom flesta DJ's som man ser till salu säljs utan känd servicehistorik eller med det klassiska 'den-är-servad-alldeles-nyss-men-jag-har-inga-papper'-uttalandet.

Hur skulle ni värdera en klocka, i relation till ovanstående, som de facto har full RSC-service utförd och dokumenterad i närtid? Är den värd de ~5' extra som en service faktiskt kostar? Att man alltså börjar prata om kostnader runt 17' och upp istället?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Dom flesta DJ's som man ser till salu säljs utan känd servicehistorik eller med det klassiska 'den-är-servad-alldeles-nyss-men-jag-har-inga-papper'-uttalandet.

Hur skulle ni värdera en klocka, i relation till ovanstående, som de facto har full RSC-service utförd och dokumenterad i närtid? Är den värd de ~5' extra som en service faktiskt kostar? Att man alltså börjar prata om kostnader runt 17' och upp istället?

Nä. Inte 5 upp.
 

jabla

Sarlacc
Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)

Får väl visa hur Cool jag är

Rolex_Date.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ni vet den där känslan av att man blir helt förälskad i det senast inkomna(obs, jag skriver om klockor..;))? Så självklart finns det en risk att jag är tillfälligt förblindad just nu.

Igår anlände min Dj och den följde med under dagen. Och det är total förälskelse direkt. Jag känner att det var helt rätt köp. Jag har nog inte känt så här sedan jag köpte min Speedy och den hade jag suktat efter i mer än 15 år innan jag slog till. På ett objektivt plan uppskattar jag min Explorer 1016 mer. Men känslomässigt satt DJ direkt rakt in i hjärtat. Den är så otroligt fin, elegant och ändå inte för "prålig". Samtidigt är jag glad för att den inte var för dyr. Det gör att utöver att den är fin så blir den väldigt användbar. Självklart är det inte en beater. Men jämfört med min Explorer som är en modell som är gjord/marknadsförd för lite hårdare tag men som är i så fint skick att den begränsar användandet något känns DJ:n mer som var dags klocka.

Jag har en fundering på att byta glasringen till en slät. Men jag vet inte. När jag köpte den var det planen. Men nu har jag blivit osäker. Varför modda den? Jag har ju ändå slät ring på Explorern..? Vad tror ni?

null_zps367d223c.jpg

null_zps02eaae80.jpg


Den kom på en ganska fin men rasslig Jubileelänk. Men jag bytte snabbt om till ett Cordovan. Inga vidare bilder men jag han inte ta några bättre idag. (dubbelpostar bilderna från dagens)
Grymt snygg tavla, speciellt indexen. Har aldrig sett såna förut. Vilket årtal? Tycker absolut du ska behålla den räfflade ringen. På med nytt plexi med bubbla och ett dressat mörkbrunt skinnband så är du hemma. Skulle det inte vara en TT skulle jag säga på med ett oyster :)

Går själv emot allt vad Rolexetikett heter och kör slät ring + jubilee och räfflat + oyster. Bilder kommer då jag fått vettiga ändlänkar till jubileet.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gör ett sista försök att placefra den här frågan rätt:

Kan någon utbilda mig om 'Sigma-tavlor'? Användes under vissa år och indikerar att indexen, eller kanske hela tavlan, är av guld om jag förstått det hela rätt?

Påverkar faktumet att det är en sigma-tavla prisbilden?
Jag har också försökt hitta mer info om sigmatavlorna utan att lyckas speciellt bra. Har förstått det som att det är endast indexen som är guld, inte hela tavlan. Detta påverkar troligen inte prisbilden alls, inte på den jag köpte nyligen iallafall, den var prissatt ungefär som de flesta andra DJs man ser här.
 

Sond

Patek
Grymt snygg tavla, speciellt indexen. Har aldrig sett såna förut. Vilket årtal? Tycker absolut du ska behålla den räfflade ringen. På med nytt plexi med bubbla och ett dressat mörkbrunt skinnband så är du hemma. Skulle det inte vara en TT skulle jag säga på med ett oyster :)

Går själv emot allt vad Rolexetikett heter och kör slät ring + jubilee och räfflat + oyster. Bilder kommer då jag fått vettiga ändlänkar till jubileet.
Jag gillar också tavlan. Jag jagade visarna och hittade tavlan..:) Seriöst så hade jag 3-4 att välja på när jag slog till. Det viktigaste som ledde till just denna var priset och sedan kom tavlan. Och tavlan är såklart ännu mer fantastisk i verkligheten.

Däremot så är det inte en TT. Det är en 1601 från tidigt 60-tal. Troligen från 1960-63. Planen är att skaffa ett mörkare brunt läder, kanske även det ett Cordovan, alt ett Croco(säger man så? står still nu), ödla eller stingrocka typ. Sedan ska ett Croco i svart. Jag har ju en Explorer också så det blir perfekt att rulla på olika band..:)

Problemet nu är att den är borta i upp mot 8 veckor...
https://klocksnack.se/threads/dj-n-kräver-service.12356/#post-220677
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar också tavlan. Jag jagade visarna och hittade tavlan..:) Seriöst så hade jag 3-4 att välja på när jag slog till. Det viktigaste som ledde till just denna var priset och sedan kom tavlan. Och tavlan är såklart ännu mer fantastisk i verkligheten.

Däremot så är det inte en TT. Det är en 1601 från tidigt 60-tal. Troligen från 1960-63. Planen är att skaffa ett mörkare brunt läder, kanske även det ett Cordovan, alt ett Croco(säger man så? står still nu), ödla eller stingrocka typ. Sedan ska ett Croco i svart. Jag har ju en Explorer också så det blir perfekt att rulla på olika band..:)

Problemet nu är att den är borta i upp mot 8 veckor...
https://klocksnack.se/threads/dj-n-kräver-service.12356/#post-220677
Såg din andra tråd, tråkigt :( men dubbelt så kul sen när du får tillbaks den. Julklapp!

Var faktiskt osäker om det var en TT eller inte. Svårt att se på bilderna. Eftersom tavlan såg ut att vara champagne så gissade jag på TT.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har sett några fina Date 1500 och 15000 här på sistone! Kul! Otroligt vackra klockor i sin enkelhet, men är lite kluven till storleken. Det är precis på håret vad jag tycker börjar bli litet... Jo, jag inser att det förmodligen är lite larvigt resonemang, men min "sweet spot" tycks ligga i intervallet 35-40 mm... Ändå återkommer jag gång, på gång, till Rolex 34mm-modeller... Särskilt de enklare, som 6694, 5500, 14000, 1500, 15000... Ofta väldigt prisvärda och fina.

Grattis till er som har dem!

A
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Äntligen har jag lyckats få de nya aftermarket ändlänkarna på plats på min gamla jubileelänk och tagit ett par foton. Ändlänkarna har bra passform och känns stabila vilket är positivt för under 30$.

Jubileet är jag lite nyfiken att få reda mer om. Har försökt googla och kommit fram till att modellen kallas "oval jubilee" (länkarna har inte platt insida som de moderna jubilee) men har inte koll på mellan vilka år de tillverkades och på vilka ur de satt.

Jag tycker slät ring och jubilee flyger även om rolexanhängare ofta tycker att slät ring passar bäst med oyster.
6U1jQs3.jpg

ItX9YbL.jpg
 
Topp