• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Någon som enkelt kan förklara skillnaden på ref.1600 och 16200

Trevlig helg :)

16200 safir och Quick set datum
1600 plexi och inget Quick set

Är de samma boett på dom två?

Visuellt, ungefär så som du skriver, men om man ska se mer på detaljer så hör 1600 sextio- och sjuttiotalet till och 16200 från 1988 och framåt. Mellan dessa finns 16000.

1600 har en bruten tavla som många tycker om, kaliber 1575 och plexiglas. 16200 har safirglas, kaliber 3135 och helt plana tavlor. 16000 har också plana tavlor, kaliber 3035 och plexiglas.

Boetterna på 1600 och 16000 har något flackare bandhorn än på de senare 16200. Det syns nästan bara när man jämför dem bredvid varandra. Kaliber 3135 är fortfarande i produktion, så 16200 är en tämligen modern klocka med ett visuellt beprövat utseende. Den är också lättare att få fatt på än 1600 eller den ganska ovanliga 16000.

Baklockspackningen sitter också bättre på 16200 än 1600 vilket gör att den första tål 100 meters tryck och den andra 50. Så det finns skillnader i boetterrna. Gäller även hur glaset sitter fast i boetten.

Mvh A

Visuellt, ungefär så som du skriver, men om man ska se mer på detaljer så hör 1600 sextio- och sjuttiotalet till och 16200 från 1988 och framåt. Mellan dessa finns 16000.

1600 har en bruten tavla som många tycker om, kaliber 1575 och plexiglas. 16200 har safirglas, kaliber 3135 och helt plana tavlor. 16000 har också plana tavlor, kaliber 3035 och plexiglas.

Boetterna på 1600 och 16000 har något flackare bandhorn än på de senare 16200. Det syns nästan bara när man jämför dem bredvid varandra. Kaliber 3135 är fortfarande i produktion, så 16200 är en tämligen modern klocka med ett visuellt beprövat utseende. Den är också lättare att få fatt på än 1600 eller den ganska ovanliga 16000.

Baklockspackningen sitter också bättre på 16200 än 1600 vilket gör att den första tål 100 meters tryck och den andra 50. Så det finns skillnader i boetterrna. Gäller även hur glaset sitter fast i boetten.

Mvh A
Stort tack för den infon :) uppskattas verkligen. Då är de en 16200 som jag är ute efter i förstahand.

Kör en bild på gammelfavoriten 16233
image.jpeg

... Risk för att tolkas som lite Ot eller alltför nischat;

Hur leker dia-tavlorna bakom safir/plexit?
Nakna och exponerade på ett smycke så leker ju diamanterna på ett sätt unikt. Men hur påverkas det där speciella skimret av att ha ett glas/plexi framför?

Lekte ofta så här! Med andra ord: jag tittade tiden i mobilen förra sommaren.

Jag gillade det. Kunde ofta bara sitta och titta på skimret om jag väntade på bussen eller liknande.

image.jpeg

Fick hem en 16014 idag, mycket nöjd men skulle nog behöva plocka någon fast länkbit för att få till lite bättre passform...har vänt länken och det blev lite bättre men inte helt 100. Samma princip som Oyster med två tänger eller en vass kniv?
Och en bild:
image.jpeg

Tyckte att det var lite ovant med 36mm till en början, men nu känns den helrätt. Det är en 1601 med den lite udda roman/buckley-urtavlan. Tyckte att den var lite tråkig till en början, men då jag använder den mest till kavaj och kostym så känns den lite nedtonade urtavlan riktigt bra.

FullSizeRender.jpg

Håller på att söka efter min första "riktiga" klocka. Datejust verkar vara en grymt snygg klocka. Men rent spontant känns den som en solklar "ha på sig under veckan" när man kör kostym. Men hur bra går den till en piké & shorts på sommaren? Har ni datejustägare en annan klocka för dessa tillfällen? Eller klarar den sådana miljöer med?

Håller på att söka efter min första "riktiga" klocka. Datejust verkar vara en grymt snygg klocka. Men rent spontant känns den som en solklar "ha på sig under veckan" när man kör kostym. Men hur bra går den till en piké & shorts på sommaren? Har ni datejustägare en annan klocka för dessa tillfällen? Eller klarar den sådana miljöer med?
Klockan klarar ett åretruntliv. Det är ett sportur. Svaret på din fråga har ligger hos dig. Klarar du av att vara utan klocka helt så klarar du allt, men visst är det kul att ha något att byta med och eftersom olika design på klockor kommunicerar olika. Frågan är vem klockan ska kommunicera med, dig eller andra. Har du en datejust kan du exempelvis ha en vit tavla på sommaren och en svart när det är som mörkast och kanske en blå däremellan utan att det svider alltför hårt i plånboken. Känn efter och följ känslan, din känsla.

hur svårt är de att hitta en svart tavla till en 1601?
Kollade på eBay fanns väl några stycken där 1200-1500kr vågar man lita på att dom är äkta?
Finns de några bra svenska sidor som säljer?

Mvh jonas

hur svårt är de att hitta en svart tavla till en 1601?
Kollade på eBay fanns väl några stycken där 1200-1500kr vågar man lita på att dom är äkta?
Finns de några bra svenska sidor som säljer?

Mvh jonas

Kaplans brukar ha en del tavlor, dock har jag ingen aning om hur deras utbud ser ut för tillfället. Håll utkik här på forumet, kan säkert dyka upp en tavla när du minst anar det. Jag har aldrig bytt tavla på en vintageklocka men kolla med AD om de har möjlighet att beställa en till dig, annars så kan du ju testa att kontakta någon som handlar med begagnade Rolex och se om de kan hjälpa dig hitta en tavla.

Allt gott!
/Johan

Kaplans brukar ha en del tavlor, dock har jag ingen aning om hur deras utbud ser ut för tillfället. Håll utkik här på forumet, kan säkert dyka upp en tavla när du minst anar det. Jag har aldrig bytt tavla på en vintageklocka men kolla med AD om de har möjlighet att beställa en till dig, annars så kan du ju testa att kontakta någon som handlar med begagnade Rolex och se om de kan hjälpa dig hitta en tavla.

Allt gott!
/Johan

Jag skulle tro att det är störst chans att hitta på Kaplans. Tyvärr är det mest tavlor till damklockor, men går att med lite tur hitta godbitar! Annars är det väl eBay som gäller!

IMG_2376.JPG

Förra veckan köpte jag min första Rolex, en Datejust 16220 med vit urtavla.:) Tanken var att köpa en ny med roulette datum, men eftersom jag ena dagen vill ha vit urtavla och andra dagen en blå, så fick det bli begagnad tillsvidare. Dessutom har Sub eller Gmt lockat i perioder. Ja ni vet hur det kan vara innan man bestämmer sig. :banghead:

IMG_2376.JPG

Förra veckan köpte jag min första Rolex, en Datejust 16220 med vit urtavla.:) Tanken var att köpa en ny med roulette datum, men eftersom jag ena dagen vill ha vit urtavla och andra dagen en blå, så fick det bli begagnad tillsvidare. Dessutom har Sub eller Gmt lockat i perioder. Ja ni vet hur det kan vara innan man bestämmer sig. :banghead:
Riktigt bra val tycker jag! Den där är ruggigt fin.

IMG_2376.JPG

Riktigt snygg! Bra val.

IMG_2376.JPG

snyggt! välkommen till Rolex-världen

IMG_2376.JPG

Grattis :) Du kan komplettera med en blå vid ett senare tillfälle, min säger Hej :)

image.jpeg

En fråga som väl inte är längre än en googling bort, men det är inte så att det nya superjubileet passar 5-siffriga datejusts?

Å andra sidan kan man köra m läderstrap på 5-siffriga. Det är svårare på 6-siffriga. Stiften sitter för nära boetten.
Tycker boetten på de äldre är trevligare och gillar kunna variera på läderstrap. Den nya jubileelänken känns ju dock grym och gillar det dolda spännet. Antar man inte kan få allt. :)

Får först ursäkta mig för min okunnighet!
Jag undrar vad som är skillnaden mellan en 16014 som ex till en 116234. Vet att 116234 har ett nyare urverk än 16014 men undrar i praktiken om det skiljer stort och vilken man borde satsa på som sin första klocka. Tack i förhand för den enorma kunskapen som finns på ks!

Senast ändrad:
Får först ursäkta mig för min okunnighet!
Jag undrar vad som är skillnaden mellan en 16014 som ex till en 116234. Vet att 116234 har ett nyare urverk än 16014 men undrar i praktiken om det skiljer stort och vilken man borde satsa på som sin första klocka. Tack i förhand för den enorma kunskapen som finns på ks!
Två helt olika klockor. Vintage vs modern. Urverk, och glas, länk, urtavla.

Tillbaka
Topp