• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hej. Ska köpa min min första Datejust. Står och väger mellan en 16200 och 116200 beggad från C24. Oyster länk, silver index dial 2002-2008) allt annat lika skulle ni lägga 8.000 SEK mer för 116200? Kommer använda den som min primära klocka.
Jag gillar båda. Värt att tänka på är att 116200 har en polerad länk vilket gör den betydligt blingigare och känsligare för repor.

image.jpeg

Jag får ju posta här igen, helt glömt bort.

Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle ha gjort mig av med min Sub jag smilat snett.
Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle köpa en Datejust istället, hade jag skrattat till litet.
Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle köpa en Datejust med romerska siffror… på en vit tavla, hade jag garvat mig harmynt.
Ack, du underbara och föränderliga värld!
image.jpeg

Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle ha gjort mig av med min Sub jag smilat snett.
Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle köpa en Datejust istället, hade jag skrattat till litet.
Om någon, för två år sedan, hade sagt att jag skulle köpa en Datejust med romerska siffror… på en vit tavla, hade jag garvat mig harmynt.
Ack, du underbara och föränderliga värld!
image.jpeg
Samma sak här avskydde Jubilee och fluted besel. Nu känns det mer som ett måste!!

Börjar bli mer och mer sugen på en Datejust, ganska klar med att det är vit-gulds ringen som är intressant och den mörkblå tavlan med stav-index.
dvs. 116234 alt 116334 om jag inte är helt ute och cyklar. Skillnaden mellan dessa är alltså att förstnämnda mäter 36mm och -334an 41mm?

Ni som har/ har haft någon av dessa - vad är era rekar ang. dessa klockor? posta gärna bilder där man kan uppskatta storlek i förhållande till handled.
Har relativt smala handleder och rädd att 41mm kan bli stort..

tanken är att klockan skall vara relativt diskret och inte så "flashig" vilket jag tycker den uppnår.
Vad är bäst att satsa på? Nytt/beg.?

Tack på förhand

Jag tänkte först köpa en 16200 med silver index, oyster länk. Tycker det är den snyggaste modellen och lagom stor. Sen var jag och kände på 116200 och blev mycket förtjust i tyngden och kvaliteten på länken. Dock gillar jag inte den nya designen och jag tycker den ser för stor och "blaffig" ut
Börjar fundera på en kompromiss: en 115200 istället. Min uppfattning (rätta mig gärna om jag har fel) är att den borde kännas ungefär som 16200 i storlek? Jag har inte fått och kommer inte få någon chans att känna på 115200 men vad tror ni? Stämmer min teori?

Börjar bli mer och mer sugen på en Datejust, ganska klar med att det är vit-gulds ringen som är intressant och den mörkblå tavlan med stav-index.
dvs. 116234 alt 116334 om jag inte är helt ute och cyklar. Skillnaden mellan dessa är alltså att förstnämnda mäter 36mm och -334an 41mm?

Ni som har/ har haft någon av dessa - vad är era rekar ang. dessa klockor? posta gärna bilder där man kan uppskatta storlek i förhållande till handled.
Har relativt smala handleder och rädd att 41mm kan bli stort..

tanken är att klockan skall vara relativt diskret och inte så "flashig" vilket jag tycker den uppnår.
Vad är bäst att satsa på? Nytt/beg.?

Tack på förhand
Jag tycker att dj ii inte riktigt gör sig alls. Den är för stor och tjock. Som jag uppfattat det är den numera tagen ur produktion för nya dj2 på 40mm. Den ser mer propotionerlig ut, har dock inte sett den irl. Tyvärr saknar jubilee hiden clasp.

Jag tycker att 36mm dj är en mycket trevlig storlek. Kör på det.

Nytt eller beg är väl en kostnads och känslofråga. Det är ngt visst stt plasta av samtidigt som man kan spara ett par tusenlappar på att låta någon annan göra det.

Tillbaka
Topp