• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

image.jpeg
 
Snygga klockor!

Börjar bli sugen på min första rolex. Funderar mellan datejust och en exp1 men lutar åt en datejust med blå tavla.

Dock undrar jag över storleken. Har inte provat datejust i butik ännu, men många verka föredra 36mm framför datejust 2 på 41mm?

vad föredrar ni och upplevs 36mm som litet ?
 
Snygga klockor!

Börjar bli sugen på min första rolex. Funderar mellan datejust och en exp1 men lutar åt en datejust med blå tavla.

Dock undrar jag över storleken. Har inte provat datejust i butik ännu, men många verka föredra 36mm framför datejust 2 på 41mm?

vad föredrar ni och upplevs 36mm som litet ?

Om du inte har jättegrova armar så skulle jag definitivt satsa på 36 mm. Den klassiska storleken. Helt perfekt storlek skulle jag säga. Många tycker nog att det är i minsta laget men det är bara en vanesak.
 
Snygga klockor!

Börjar bli sugen på min första rolex. Funderar mellan datejust och en exp1 men lutar åt en datejust med blå tavla.

Dock undrar jag över storleken. Har inte provat datejust i butik ännu, men många verka föredra 36mm framför datejust 2 på 41mm?

vad föredrar ni och upplevs 36mm som litet ?
Jag föredrar 36 mm DJ men tycker att DJ2 med räfflad ring är en riktigt maffig klocka. För stor för mig dock. Prova vad som känns rätt på dig.
 
Suget efter en 116200 med blå tavla börjar krypa sig tillbaka... Var aldrig riktigt nöjd med min 1601 pga upplevdes liten samt rasslig länk men den nya är ju så fin :( ska man flippa subben kanske...
 
Hur upplevs skillnaden mellan fem och sexsiffriga DJ:s?

Jag var inne och klämde på en ny 116234 (alltså en vanlig DJ med vitguldsring, tror jag?) med jubilee och blev helt kär i det dolda låset.

Sedan dess drömmer jag om en yngre DJ med jubilee, men är det värt merkostnaden i övrigt?

Hur upplevs storleken på de två?
Oväntat stor skillnad enligt mig, givet att de visuellt är väldigt lika. De sexsiffriga är massiva, solida. Och blänkande. De femsiffriga är lättare, rassligare länkar, men också härligare då de boetterna knyter an så väl till de fyrsiffriga och den långa historik som modellen har.

Om du "blev kär" i nya tunga jubilelänken, finns det risk att du upplever den gamla som lätt, föråldrad och rasslig.

För egen del tycker jag om båda, men föredrar de äldre modellerna.
 
Explorer 1 eller DJ, vilken tycker ni är finast?
explorern har lite historia bakom sig, finns det något kul o veta om DJ'n?
Har båda och har burit en etta i tjugo års tid. Bär också DJ regelbundet, av många ansedd som mesta allroundklockan. Idag lika tåliga modeller. Under den fyrsiffriga perioden var Explorern tåligare, med tjockare glas och bättre packningar. Det hela handlar om smak och stil. Den ena mer sportig och den andra mer elegant. Båda modellerna framstår för övrigt som ganska "leisure", särskilt på oysterlänk.

"Alla" kan tänka sig en DJ, men inte "alla" som väljer en Explorer. En Explorer är cool. En Datejust är fin.
 
Har båda och har burit en etta i tjugo års tid. Bär också DJ regelbundet, av många ansedd som mesta allroundklockan. Idag lika tåliga modeller. Under den fyrsiffriga perioden var Explorern tåligare, med tjockare glas och bättre packningar. Det hela handlar om smak och stil. Den ena mer sportig och den andra mer elegant. Båda modellerna framstår för övrigt som ganska "leisure", särskilt på oysterlänk.

"Alla" kan tänka sig en DJ, men inte "alla" som väljer en Explorer. En Explorer är cool. En Datejust är fin.
Håller med ovan, har också haft bägge.
Explorer 36 an är helt underbar med sin tavla och visare men det som är på plussidan för DJ är datumet och en något större approach (sexsiffrig). Hade exp 36an haft samma case som 1162xx hade den varit helt perfekt.
 
Snygga klockor!

Börjar bli sugen på min första rolex. Funderar mellan datejust och en exp1 men lutar åt en datejust med blå tavla.

Dock undrar jag över storleken. Har inte provat datejust i butik ännu, men många verka föredra 36mm framför datejust 2 på 41mm?

vad föredrar ni och upplevs 36mm som litet ?
Bra val! Är väl mest en fråga om personlig smak. Upplever dock inte 36 som liten, även om jag ibland är sugen på större. Tycker även att det är svårt att jämföra DJ med DJ2, som i mina ögon blir en helt annan klocka med i mitt tycke sämre proportioner
 
Tack för svaret! Japp jag får prova de olika storlekarna helt enkelt. Är det något annat som skiljer DJ 1 mot DJ 2 eller endast storlek ? Mvh

Det är samma urverk. Endast proportionerna på boetten som skiljer.

Ja, men utöver Datejust på 36 mm och DJ 2 på 41 mm så finns ju även den nya Datejust 41, som kom i år. Den har ett annat verk (3235) med bättre prestanda, bl a mindre tillåten gångavvikelse.
 
Har båda och har burit en etta i tjugo års tid. Bär också DJ regelbundet, av många ansedd som mesta allroundklockan. Idag lika tåliga modeller. Under den fyrsiffriga perioden var Explorern tåligare, med tjockare glas och bättre packningar. Det hela handlar om smak och stil. Den ena mer sportig och den andra mer elegant. Båda modellerna framstår för övrigt som ganska "leisure", särskilt på oysterlänk.

"Alla" kan tänka sig en DJ, men inte "alla" som väljer en Explorer. En Explorer är cool. En Datejust är fin.
En skillnad är att Explorer har stötdämpare (Paraflex shock absorbers).
 
Fint val med en 116234.

Jag älskar verkligen min. Gick från en IWC 3717 på rejäla 42mm till denna. 36 mm kändes smått första 10 sekunderna men efter det tycker jag den sitter helt perfekt.

Ibland får jag lust att sälja den pga flipparsjukan, men jag tror den kommer få stanna för alltid. ( förutsatt att man inte springer över sin graal som kräver exceptionella åtgärder )

Den blå sunbursttavlan kan verkligen te sig på olika sätt, och med jubileelänken kan jag inte komma på någon annan klocka i samma priskategori som kan mäta sig faktiskt.

Mina två funderingar just nu.
1 - Ska jag komplettera med Roulettedatum?
2 - Pga saknad av microjusteringsmöjligheter så sitter den ibland lite för tight ( varma eftermiddagar ) och med fler länkbitar blir den för lös. Hur ska man ha den? Bilhandlarhäng är extremt obehagligt.

20160809_163326.jpg
 
Tillbaka
Topp