• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Charles_

Rolex
Strap season :)

38591543-8D4D-47A1-B5AA-7AE86A596E75.jpeg
 

sazerac

Breitling
Tjena alla med dagar och datum. Precis köpt min första helt nya Rolex. 126234. Haft vintage-rolexar förut och med det sagt är jag van vid sladdriga jubilee-länkar. Men nu undrar jag hur mycket ”strech” eller wiggleroom det ska vara i en ny jubilee. För den går att vicka lite på. Har nyare oysterlänk och de upplever jag ha nästan noll strech. Olika länkar jag vet. Den är alltså inte köpt hos AD. Men den är så gott som ny. Någon månad. Tack för svar.
 

Saintunion

Breitling
FRÅGA!

Jag har köpt en Datejust 16234 E-serie 1990 med 62510h, 555 B:et bredvid men som claspkoden är L12 (vilket borde vara 1987)
Ägaren säger att klockan och jubileet är original och att det inte är ovanligt med variationer på 2-3 år mellan klockan och jubileet. Stämmer detta?? Annars borde ju clasp koden vara: O vilket daterar 1990.
 
R

Raderad medlem 28470

Guest
FRÅGA!

Jag har köpt en Datejust 16234 E-serie 1990 med 62510h, 555 B:et bredvid men som claspkoden är L12 (vilket borde vara 1987)
Ägaren säger att klockan och jubileet är original och att det inte är ovanligt med variationer på 2-3 år mellan klockan och jubileet. Stämmer detta?? Annars borde ju clasp koden vara: O vilket daterar 1990.

Inte alls ovanligt att länken är äldre eller nyare än klockan, skulle säga att det nästan alltid är så faktiskt, speciellt på de riktigt gamla. Klockorna såldes inte så snabbt förr. Min erfarenhet är att det brukar vara ca 1 år äldre eller 2-3 år nyare än serienumret, men variationer förekommer nog.
 

Weberg

Audemars
FRÅGA!

Jag har köpt en Datejust 16234 E-serie 1990 med 62510h, 555 B:et bredvid men som claspkoden är L12 (vilket borde vara 1987)
Ägaren säger att klockan och jubileet är original och att det inte är ovanligt med variationer på 2-3 år mellan klockan och jubileet. Stämmer detta?? Annars borde ju clasp koden vara: O vilket daterar 1990.
Det stämmer, inga konstigheter således!
 

Weberg

Audemars
Teksten på tavlan ser dock veldig ojämn ut, spesielt ved kl 6. Ser nesten ut som det er skrivit for hand, men har ikke så bra koll på gamle referenser så mulig det er korrekt :)

CD73D1BE-D6A3-4667-843C-D6DE27FDEDED.jpeg
Den är helt korrekt. Texten på DJ-tavlornas nedre del är svår att använda som mall för att påvisa fake eller inte; från den här tiden är det t.o.m. vanligare att bokstäverna skiljer sig från varandra både i höjd och bredd, än att de linjerar korrekt. Vanligt är också att Rolex använder kapitäler i "superlative"-texten, även om det kan skilja lite, beroende på vem som tillverkat tavlan (finns några olika).
Lättast är att titta på kerningen i ordet ROLEX. Särskilt avståndet mellan R och O. Deras typsnitt har rejäla serifer och därför räcker det inte bara att skriva ordet med ett datorprogram och sen vara nöjd, man måste manuellt justera bokstaven R åt höger för att minska avståndet till bokstaven O, väldigt enkelt förklarat. Detta vet inte fuskarna i Kina där majoriteten av fake-tavlor görs.

I exemplet nedan har jag använt mig av en garanterat äkta tavla och zoomat in den.

1. I den ena bilden syns tydligt bokstaven E ser olika ut på alla fyra varianter.

2. I den andra bilden har jag lagt en rät linje under loggan, och man ser tydligt att det ändå blir "luft" mellan linjen och några bokstäver.


Summa summarum: att avslöja en tavla är inte helt enkelt, utan beror på flera detaljer. Här har jag bara kladdat ihop lite snabbt, men det går att nörda ner sig betydligt djupare. Får ta det någon gång längre fram :D

Screenshot_20201103_003253.jpg
Screenshot_20201103_004330.jpg
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Den är helt korrekt. Texten på DJ-tavlornas nedre del är svår att använda som mall för att påvisa fake eller inte; från den här tiden är det t.o.m. vanligare att bokstäverna skiljer sig från varandra både i höjd och bredd, än att de linjerar korrekt. Vanligt är också att Rolex använder kapitäler i "superlative"-texten, även om det kan skilja lite, beroende på vem som tillverkat tavlan (finns några olika).
Lättast är att titta på kerningen i ordet ROLEX. Särskilt avståndet mellan R och O. Deras typsnitt har rejäla serifer och därför räcker det inte bara att skriva ordet med ett datorprogram och sen vara nöjd, man måste manuellt justera bokstaven R åt höger för att minska avståndet till bokstaven O, väldigt enkelt förklarat. Detta vet inte fuskarna i Kina där majoriteten av fake-tavlor görs.

I exemplet nedan har jag använt mig av en garanterat äkta tavla och zoomat in den.

1. I den ena bilden syns tydligt bokstaven E ser olika ut på alla fyra varianter.

2. I den andra bilden har jag lagt en rät linje under loggan, och man ser tydligt att det ändå blir "luft" mellan linjen och några bokstäver.


Summa summarum: att avslöja en tavla är inte helt enkelt, utan beror på flera detaljer. Här har jag bara kladdat ihop lite snabbt, men det går att nörda ner sig betydligt djupare. Får ta det någon gång längre fram :D

Screenshot_20201103_003253.jpg
Screenshot_20201103_004330.jpg
Takk! Mycket bra info :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Är det någon som fått till det riktigt bra, alltså så bra så att man skulle kunna köra på det över tid, med läder på en modern DJ?
Tänker att blått alligator på blåtavlad eller svart på svart möjligen skulle kunna funka men jag har hittills inte sett någon "pull it off".

Kan man inte uppnå något åt 118138-hållet med en DJ? Ändlänkar? Eller är det dött lopp, if it ain't broke dont fix it osv? Någon som ens sett det på bild?

1604400943887.png
 

MIRRE

Omega
Är det någon som fått till det riktigt bra, alltså så bra så att man skulle kunna köra på det över tid, med läder på en modern DJ?
Tänker att blått alligator på blåtavlad eller svart på svart möjligen skulle kunna funka men jag har hittills inte sett någon "pull it off".

Kan man inte uppnå något åt 118138-hållet med en DJ? Ändlänkar? Eller är det dött lopp, if it ain't broke dont fix it osv? Någon som ens sett det på bild?

1604400943887.png
Gladdar ditt inlägg men fyfan vilken snygg kombination!
 

PJZ

Cartier
Är det någon som fått till det riktigt bra, alltså så bra så att man skulle kunna köra på det över tid, med läder på en modern DJ?
Tänker att blått alligator på blåtavlad eller svart på svart möjligen skulle kunna funka men jag har hittills inte sett någon "pull it off".

Kan man inte uppnå något åt 118138-hållet med en DJ? Ändlänkar? Eller är det dött lopp, if it ain't broke dont fix it osv? Någon som ens sett det på bild?

1604400943887.png
Löjligt snyggt!!!
 
Är det någon som fått till det riktigt bra, alltså så bra så att man skulle kunna köra på det över tid, med läder på en modern DJ?
Tänker att blått alligator på blåtavlad eller svart på svart möjligen skulle kunna funka men jag har hittills inte sett någon "pull it off".

Kan man inte uppnå något åt 118138-hållet med en DJ? Ändlänkar? Eller är det dött lopp, if it ain't broke dont fix it osv? Någon som ens sett det på bild?

1604400943887.png
Vilken mumsig combo!
 

Weberg

Audemars
En 6694 mäter 34 mm på bredden, men nån som vet höjden? Får lite olika siffror där... Vill jämföra hur den bärs mot min Omega Constellation från 60-talet. (ej min klocka på bilden)

2712611a.jpg
 

mfriede

Omega
Hur och när ställer ni om datumet på era 116234? Eller kommer det alltid att slå om kl 12? Tyckte jag stälde in den igårkväll men idag slog den över mitt på dagen
 
Topp