• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Förre Sovjetledaren Breznev med guld Datejust
1639062746344.png
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)

Jag har personligen hållt mig till kombinationerna Jubilee/Fluted eller Oyster/slät. Har varit mycket nöjd med båda, mycket beroende på vad som funnits att rotera med, men det är i mina ögon två helt olika klockor som utgör en grym kombo om man har möjlighet att äga båda på sikt😊
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag har personligen hållt mig till kombinationerna Jubilee/Fluted eller Oyster/slät. Har varit mycket nöjd med båda, mycket beroende på vad som funnits att rotera med, men det är i mina ögon två helt olika klockor som utgör en grym kombo om man har möjlighet att äga båda på sikt😊
Skulle du (och alla ni andra) säga att fluted bezel + Oysterlänk blir helt malplacerade ihop? Tycker inte det ser så illa ut av de bilder jag sett. :)
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Skulle du (och alla ni andra) säga att fluted bezel + Oysterlänk blir helt malplacerade ihop? Tycker inte det ser så illa ut av de bilder jag sett. :)
Jag är av åsikten att man köper det som man själv trivs bäst med. Men personligen så krockar det lite för mig, tycker att en fluted bezel förtjänar sin jubileelänk 😊
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
Haft flera datejusts med olika komponering. Min favorit är fluted bezel och jubilee då jag tycker det är själva grejen med datejust. Men ja, den är ganska blingig så om du inte skulle trivas med det så är det nog bättre med slät ring. Jag skulle åka till AD och prova lite om jag var du

Tror tyvärr boetten på nyare datejust hyvlar av lädret på bandet så rätt få som gör det
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
Tycker oyster och fluted bezel passar bra. Läderband är inte optimalt till nyare DJ. Tycker personligen att läderband passar bäst till plexiglasmodellerna som har lite lägre bandhorn, så som 16014 t ex.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
Dj 36 är en superfin klocka! Mitt tips är att inte tänka ett dugg på vad folk tycker och tänker är "rätt", det är du som ska bära klockan. Välj den konfigurationen du tycker bäst om efter att ha provat. Du kan inte gå fel med någon. 😊👍
 

Zingo

Rolex
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
Går det inte längre att köpa till den andra länken som inte klockan är köpt med? Om så går blir det i vart fall val av länk ett icke problem. :)
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Går det inte längre att köpa till den andra länken som inte klockan är köpt med? Om så går blir det i vart fall val av länk ett icke problem. :)
Tror det går så länge båda länkarna finnes under modellnumret (vilket DJ gör). De kostar dock en slant. :)

Fördelen med DJ är att den är så mångsidig. Jag började med oyster på min 16014 men suget efter jubilee tog över. Båda fungerade hur bra som helst, oavsett tillfälle.
937BD412-5996-4879-B316-56A79FF2ECDF.jpeg
37DF3A64-75C9-4B3E-98A9-430B34539F89.jpeg
Snyggt! Vad tycker du om vitguldsbezeln? Är klockan trots ringen fortfarande diskret? Vet inte om jag oroar mig i onödan, men all snack om rån på sistone får mig att tänka till lite.
 

BankAnden

Panerai
Skulle du (och alla ni andra) säga att fluted bezel + Oysterlänk blir helt malplacerade ihop? Tycker inte det ser så illa ut av de bilder jag sett. :)
I mina ögon

DJ fluted = absolut jubilee
DJ smooth = absolut oyster

Min favorit är smooth med oyster - den blir elegant och sportig, samt att blanka bandhorn och mittlänk skapar lite lyxigare känsla, även om det inte blir lika mycket bling som fluted och jubilee. Fungerar med alla kläder och alla tillfällen (vilket nog iofs gäller även med fluted 🙂)
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tycker oyster och fluted bezel passar bra. Läderband är inte optimalt till nyare DJ. Tycker personligen att läderband passar bäst till plexiglasmodellerna som har lite lägre bandhorn, så som 16014 t ex.
Missade citera dig i mitt förra inlägg. Fungerar det inte med band om man köper till endlinks? Bandhornen på 36mm är väl inte lika framträdande som 41mm?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Skulle du (och alla ni andra) säga att fluted bezel + Oysterlänk blir helt malplacerade ihop? Tycker inte det ser så illa ut av de bilder jag sett. :)
Imo så är det endast fluted och jubilee som gäller på DJ.
Smooth bezel och jubilee vara helt okej, men inget jag hade köpt själv. Fluted med oyster tycker jag inte om alls och smooth + oyster känns väldigt tråkigt och då hade jag heller köpt en OP.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tror det går så länge båda länkarna finnes under modellnumret (vilket DJ gör). De kostar dock en slant. :)


Snyggt! Vad tycker du om vitguldsbezeln? Är klockan trots ringen fortfarande diskret? Vet inte om jag oroar mig i onödan, men all snack om rån på sistone får mig att tänka till lite.
Jag tycker den är ganska diskret, mycket på grund av att den mäter 36mm och inte tar över hela handleden. Även den släta ringen reflekterar mycket ljus vilket ger ”lite bling” om man ska jämföra, men inte riktigt lika mycket. Har själv båda att jämföra med och skulle säga att slät med oyster ger framförallt sportigare intryck. Båda funkar till allt men den känns mer ”klassisk” DJ med jubilee och vitguldsringen.

Här en bild på 16200, simpel men elegant och väldigt mångsidig.
E2EC8FA3-515A-4FFD-8406-40B61FB3C86F.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag tycker den är ganska diskret, mycket på grund av att den mäter 36mm och inte tar över hela handleden. Även den släta ringen reflekterar mycket ljus vilket ger ”lite bling” om man ska jämföra, men inte riktigt lika mycket. Har själv båda att jämföra med och skulle säga att slät med oyster ger framförallt sportigare intryck. Båda funkar till allt men den känns mer ”klassisk” DJ med jubilee och vitguldsringen.

Här en bild på 16200, simpel men elegant och väldigt mångsidig.
E2EC8FA3-515A-4FFD-8406-40B61FB3C86F.jpeg

Otroligt fin! :) Har du borstat mittlänkarna? Känner du att ringen drar åt sig massor med repor? :)

Jag har funderat på en DJ sen långt tillbaka och då var det just slät ring + Oyster som jag hade i åtanke. Det är på sistone - i samband med att jag funderat på att realisera planen - som jag börjat tänka på just fluted bezel.

Har en Sub som kryssar i de flesta tillfällen, men vill ha något som fungerar bättre till t.ex. kostym (självklart ska den bäras utöver det också). En slätringad fungerar väl fortfarande, även om fluted kanske ger ett snäppet formellare touch.

Just det, vad sägs om tavlan? Sunburst blåa funderade jag på, men vet ej om den mörkare färgen kommer ge en känsla av att den är mindre. Svart är jag inte sugen på.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Otroligt fin! :) Har du borstat mittlänkarna? Känner du att ringen drar åt sig massor med repor? :)

Jag har funderat på en DJ sen långt tillbaka och då var det just slät ring + Oyster som jag hade i åtanke. Det är på sistone - i samband med att jag funderat på att realisera planen - som jag börjat tänka på just fluted bezel.

Har en Sub som kryssar i de flesta tillfällen, men vill ha något som fungerar bättre till t.ex. kostym (självklart ska den bäras utöver det också). En slätringad fungerar väl fortfarande, även om fluted kanske ger ett snäppet formellare touch.

Just det, vad sägs om tavlan? Sunburst blåa funderade jag på, men vet ej om den mörkare färgen kommer ge en känsla av att den är mindre. Svart är jag inte sugen på.
Tidigare Datejust har inte PCL på oysterlänk. Det kom på 6-siffriga.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Otroligt fin! :) Har du borstat mittlänkarna? Känner du att ringen drar åt sig massor med repor? :)

Jag har funderat på en DJ sen långt tillbaka och då var det just slät ring + Oyster som jag hade i åtanke. Det är på sistone - i samband med att jag funderat på att realisera planen - som jag börjat tänka på just fluted bezel.

Har en Sub som kryssar i de flesta tillfällen, men vill ha något som fungerar bättre till t.ex. kostym (självklart ska den bäras utöver det också). En slätringad fungerar väl fortfarande, även om fluted kanske ger ett snäppet formellare touch.

Just det, vad sägs om tavlan? Sunburst blåa funderade jag på, men vet ej om den mörkare färgen kommer ge en känsla av att den är mindre. Svart är jag inte sugen på.
Tack! Som @zippan svarade är det 6 siffriga referenser som har polerade mittdelar. Denna har både borstade bandhorn och länk, vilket jag föredrar. Det är nog länken som tar mest stryk vid vardagligt bruk, ringen klarar sig bra om man inte använder klockan som beater.

Allt det andra gällande utförande och färg på tavla är väldigt personligt men helt klart att en DJ är ett bra komplement till Sub.
 

Kloker

Cartier
Funderar på en 36mm DJ. Kan dock ej bestämma mig kring konfigurationen. Är sugen på en blå urtavla, men vet ej om den blir mångsidig nog. Fluted eller smooth bezel - vitguldsringen är otroligt vacker, men blir den ej för "blingig"? Den släta ringen verkar å andra sidan vara en repmagnet av det jag hört. Sen återstår länken, jag gillar verkligen Oyster, men verkar som att de flesta säger att vtiguldsring går ihop med Jubilee.

Min primära tanke var blå urtavla (ej fluted, tror det blir för mycket med en fluted dial och vitguldsring), vitguldsring samt Oyster. Blir dock så himla osäker desto mer jag tänker på det.

Förresten, är det några här som brukar bära sin DJ på läderband? :)
Kombinationen fluted bezel och oyster ger den perfekta kombinationen av sportighet och bling tycker jag. Jag hade först fluted + jubilee, men bytte sen. Jubilee blev för dressigt för min smak.
 
Topp