• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Ngn som har koll på denna tavlan? Typ @aleks
Har helt missat men gillar som 17.
IMG_8596.PNG
Vad är det för sten?

Lite trist att dom envisas med att besudla de nyare(?) onyx/lapis mfl med dessa index. Även om det inte är superfult föredrar man ju den rena estetiken
De tar bra betalt för två små diamanter (som garanterat inte är av absolut högsta klass). Vanlig onyx till DayDate kostar 16 000kr inklusive visare och arbete. Onyx med diamanter klockan 6 och 9 kostar 29 500kr. Bra påslag, helt klart :)

Ja lite udda, saknar elegans och påminner om de hemska damurtavlorna som finns till DJ? Hur är det att leva med indexen @Charles_ ?
Föredrar som de flesta andra stentavlor utan diamanter men den är inte helt dum på onyx... Enligt min åsikt bättre än de med diamantindex hela vägen runt. På DateJust (till skillnad från DayDate) kan jag också tycka att 6- och 9-indexen tillför en del. Intalar mig själv att de har med symmetri att göra, men den är ändå lite skev..

Försöker självklart försvara det faktum att jag faktiskt äger en :)

Snapseed.jpg

Finns en mycket speciell Day-Date med Red Stella-tavla som kungen av Iran gav i present till Greklands premiärminister 1967. Den auktionerades ut 2016 via Antiquorum för CHF 45.000. Det märkliga är att det har kommit en nästan exakt likadan klocka nu på Chrono24. Båda har samma engraving på baksidan. Enda skillnaden är att den på Chrono24 har diamanter på urtavlan. Hur kan detta vara möjligt?

Från Auktionen:
1.JPG
2.JPG

Från Chrono24:
3.JPG

4.JPG

Finns en mycket speciell Day-Date med Red Stella-tavla som kungen av Iran gav i present till Greklands premiärminister 1967. Den auktionerades ut 2016 via Antiquorum för CHF 45.000. Det märkliga är att det har kommit en nästan exakt likadan klocka nu på Chrono24. Båda har samma engraving på baksidan. Enda skillnaden är att den på Chrono24 har diamanter på urtavlan. Hur kan detta vara möjligt?

Från Auktionen:
1.JPG
2.JPG

Från Chrono24:
3.JPG

4.JPG
-Någon som försöker blåsa någon att det är den klockan, och har gjort en kopia på den?

-det är samma klocka och någon har bytt tavla?

Från Auktionen:
1.JPG
2.JPG

Från Chrono24:
3.JPG

4.JPG

-Någon som försöker blåsa någon att det är den klockan, och har gjort en kopia på den?

-det är samma klocka och någon har bytt tavla?

Om det skulle vara en kopia..... Mycket bra kopierad inskription.......

Jag ska dyka lite i detta, mkt intressant!

Vad tycker ni om att ha andra språk utöver typ Svenska/Engelska på Day-daten? Kul eller går det bort? Skulle ju kunna vara ett bra sätt att lära sig de italienska veckodagarna om inte annat ;)

Om det skulle vara en kopia..... Mycket bra kopierad inskription.......

Jag ska dyka lite i detta, mkt intressant!
Kopiera hantverk i olika former går alldeles utmärkt för den kunnige. Men lite väl mycket effort att göra på ett baklock spontant.

Edit: kollar man närmre är det vissa småsaker som inte riktigt stämmer, men det kan säkert vara pga polering eller användning.

Kopiera hantverk i olika former går alldeles utmärkt för den kunnige. Men lite väl mycket effort att göra på ett baklock spontant.

Edit: kollar man närmre är det vissa småsaker som inte riktigt stämmer, men det kan säkert vara pga polering eller användning.
Även kvaliten på fotografierna spelar roll. Jag har inte hunnit dyka ner i ämnet än så kan ej uttala mig.

Även jag tänkte på det, kan vara fotot eller att bakboetten är blank som sagt! Men kollar man bokstäverna på den s.k.a originalet, så tycker jag ändå att den på c24 ser halvdan utförd ut! Gravyren ser mer ut som någon som inte är stadig på hand utfört den.

Men om man inte har någon att jämföra med så kan man bli lurad alla gånger om man inte kollar upp saken!

Börjar tippa på att det är samma klocka som fått sig en annan tavla? Kanske lyckades någon spräcka förra Stellan och försökte styra fram en ny tex.

Gravyrerna verkar stämma rätt ok, går inte avgöra med bilderna som finns, klockan har oxidering på auktionshusets sida medan det inte direkt syns på c24bilderna. Men det skiljer m år mellan fotona så det är ju svårt att göra en bedömning. Och kolla endlinksen från ena sidan på båda exemplaren:
801F7809-C1B4-4C2B-8EEF-F4169E15463F.png
67F80741-08FD-4A60-A2EF-4BA3FF787823.png

Även jag tänkte på det, kan vara fotot eller att bakboetten är blank som sagt! Men kollar man bokstäverna på den s.k.a originalet, så tycker jag ändå att den på c24 ser halvdan utförd ut! Gravyren ser mer ut som någon som inte är stadig på hand utfört den.

Men om man inte har någon att jämföra med så kan man bli lurad alla gånger om man inte kollar upp saken!
Jag håller med om att den på C24 ser halvdan utfört ut. Handlaren Majid är trusted sedan 2010, vilket iofs inte behöver betyda något. Det står att han äger en fysisk butik, men har bara sålt 10 klockor på trusted checkout. Hans hemsida ser ju onekligen B ut: http://www.majid.it/ men han har ju en hel det intressanta klockor till salu.

Börjar tippa på att det är samma klocka som fått sig en annan tavla? Kanske lyckades någon spräcka förra Stellan och försökte styra fram en ny tex.

Gravyrerna verkar stämma rätt ok, går inte avgöra med bilderna som finns, klockan har oxidering på auktionshusets sida medan det inte direkt syns på c24bilderna. Men det skiljer m år mellan fotona så det är ju svårt att göra en bedömning. Och kolla endlinksen från ena sidan på båda exemplaren:
801F7809-C1B4-4C2B-8EEF-F4169E15463F.png
67F80741-08FD-4A60-A2EF-4BA3FF787823.png
Tråkigt om det skulle vara så att de bytt tavla. vilket iofs kan vara rimligt. Men det måste ju påverka priset negativt att klockan inte längre har originaltavla....

Tråkigt om det skulle vara så att de bytt tavla. vilket iofs kan vara rimligt. Men det måste ju påverka priset negativt att klockan inte längre har originaltavla....
Tavlan är ju det som är solklart fel här, vilket är sjukt konstigt. Stellor är sällan att lita på direkt, så att helt plötsligt ha en annan i känns bara märkligt. Och som du skrev, det rubbar ju orginalvärdet.

Tillbaka
Topp