• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kolla lite referens ex på vitguld 1803 innan ni skriker dålig polering. Vid en polering försvinner ju gods från boetten, denna har mer gods än andra ex mellan krona och bezel. Dessutom liknar den många andra case från samma tidsperiod 1972 för vitguld 1803.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum Jag är lite nyfiken på vitgulds "hatet", hur kommer det sig?
Säger väl sig självt? Belagda metaller är inget kul att äga. Varför göra boetten i guld när det är rhodiumbeläggningen man ser?
Kolla lite referens ex på vitguld 1803 innan ni skriker dålig polering. Vid en polering försvinner ju gods från boetten, denna har mer gods än andra ex mellan krona och bezel. Dessutom liknar den många andra case från samma tidsperiod 1972 för vitguld 1803.
Bra du gillar din? klocka, jag hade polerat om den vid kronan.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
35CE3172-3AC7-4586-9943-5A2F771FF2D1.jpeg
5AA65A93-8221-4B6F-8D4B-F0E42C71FFBD.jpeg

7B1B0BD6-096E-43E8-87FA-57F903412A00.jpeg

C02CC612-DE89-4E20-BF05-710A6438D991.jpeg

E134B806-9568-498E-98D9-2C3A5B9ACE4C.jpeg

3B32A166-6BEB-4C82-B04E-3D077AECCA72.jpeg

E5A6F987-1FBB-461B-BB4B-138D8E64537D.jpeg

8DC6BA15-60C5-4EBC-BF5A-D71A7C38C11B.jpeg
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Säger väl sig självt? Belagda metaller är inget kul att äga. Varför göra boetten i guld när det är rhodiumbeläggningen man ser?
Men om man skippar rhodiumbeläggningen och har en vit/väldigt ljus metall då?
Då har man en metall som är bättre än både gulguld och platina.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men om man skippar rhodiumbeläggningen och har en vit/väldigt ljus metall då?
Då har man en metall som är bättre än både gulguld och platina.
Varför bättre? Guld är naturligt gult så hela grejen är lite obegriplig för mig. Då tar jag hellre stål, platina, palladium, rhodium osv.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Varför bättre? Guld är naturligt gult så hela grejen är lite obegriplig för mig. Då tar jag hellre stål, platina, palladium, rhodium osv.
Kanske jag som tänker fel.
Är inte guld naturligt rött. Sen är gulguld och vitguld båda en blandning?

Med bättre menade jag hårdare än både gulguld och platinum-blandningar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske jag som tänker fel.
Är inte guld naturligt rött. Sen är gulguld och vitguld båda en blandning?

Med bättre menade jag hårdare än både gulguld och platinum-blandningar.
Rent guld brukar vara väldigt gult? Spelar iofs mindre roll då det är små skillnader.

Angående hårdhet måste skillnaden vara marginell beroende på färg? Platina är hårdare i vilket fall?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Rent guld brukar vara väldigt gult? Spelar iofs mindre roll då det är små skillnader.

Angående hårdhet måste skillnaden vara marginell beroende på färg? Platina är hårdare i vilket fall?
Ja efter lite googlande så verkar guld bara vara lite rödaktigt i ren form.
I ren form är platina hårdast men har för mig att efter vitguldsmixen så är det hårdare. (Nu kanske jag använder ordet hårt på fel vis, menar mindre repkänsligt).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja efter lite googlande så verkar guld bara vara lite rödaktigt i ren form.
I ren form är platina hårdast men har för mig att efter vitguldsmixen så är det hårdare. (Nu kanske jag använder ordet hårt på fel vis, menar mindre repkänsligt).
Beror på vilket guld du jämför med. Tror alla skulle kalla det gult guld. När du hittar guld i marken är det oxid och andra ämnen i ytan.

Skulle inte tro att vitguldet är hårdare än platina, verkar inte så. Det som tydligen gör vitt guld hårt är zink och nickel, inte jättepopulära material idag. Rolex ska väl ha mycket platina i sitt vitguld nu? I vilket fall är inte hårdheten något som talar för det vita guldet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Beror på vilket guld du jämför med. Tror alla skulle kalla det gult guld. När du hittar guld i marken är det oxid och andra ämnen i ytan.

Skulle inte tro att vitguldet är hårdare än platina, verkar inte så. Det som tydligen gör vitt guld hårt är zink och nickel, inte jättepopulära material idag. Rolex ska väl ha mycket platina i sitt vitguld nu? I vilket fall är inte hårdheten något som talar för det vita guldet.
Nej håller med, skulle kalla det gult. Förstår även vad du menar när du tycker att vitguld är onödigt när det finns stål,platina.

Men 18k vitguld är hårdare än platina med sina 25% "hårda" metaller jämfört med platinas 10%.
Då guld är dyrare samt vitguld hårdare vinner inte vitguld över platina då? :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Nej håller med, skulle kalla det gult. Förstår även vad du menar när du tycker att vitguld är onödigt när det finns stål,platina.

Men 18k vitguld är hårdare än platina med sina 25% "hårda" metaller jämfört med platinas 10%.
Då guld är dyrare samt vitguld hårdare vinner inte vitguld över platina då? :)
Du snurrar till det nu tror jag?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej håller med, skulle kalla det gult. Förstår även vad du menar när du tycker att vitguld är onödigt när det finns stål,platina.

Men 18k vitguld är hårdare än platina med sina 25% "hårda" metaller jämfört med platinas 10%.
Då guld är dyrare samt vitguld hårdare vinner inte vitguld över platina då? :)
Beror på var du kollar. De flesta skriver 2,5 - 3 mohs för 18k vitguld medan ren platina är 4-4,5. Tror faktiskt detta är rätt, iaf åt detta hållet. Du kan ju använda vickers också och vet faktiskt inte vilken som är mest relevant här. 5% andra metaller i platina och de är oftast i platinagruppen av ämnen. Beror lite på vad du är ute efter för egenskaper.

Angående priset guld vs platina?
pt.JPG
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bad @DonDraper om kommentarer på sin boett?
Antar inte. Menade inte att kommentera hans boett. Jag försöker lära mig DD och uttryckte att jag tyckte den så märklig ut, utan att veta att det var hans klocka, och utan att mena det som ett sätt att säga ngt negativt om hans klocka. Ber om ursäkt om det uppfattades så...
Jag verkar ha svårt att röra mig i moderna delen av forumet då det blev likadant nyligen utan att jag hade några onda avsikter...

Sedan kan jag tycka det borde vara ok att fråga om huruvida en boett ser märklig ut eller ej i ett diskussionsforum för klockor. Jag sade aldrig att boetten var dålig (vilket du dock sagt om en av mina boetter, helt utan att jag bad om åsikter...)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Beror på var du kollar. De flesta skriver 2,5 - 3 mohs för 18k vitguld medan ren platina är 4-4,5. Tror faktiskt detta är rätt, iaf åt detta hållet. Du kan ju använda vickers också och vet faktiskt inte vilken som är mest relevant här. 5% andra metaller i platina och de är oftast i platinagruppen av ämnen. Beror lite på vad du är ute efter för egenskaper.

Angående priset guld vs platina?
pt.JPG
Fast 2,5-3 är ju 18k gulguld. Vitguld är närmare 4.
20181217_193224.jpg
20181217_193147.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vet man hur mycket rolex spär sina metaller?
Men oavsett insåg jag att jag nog har fel när man räknar på det, beroende på hur man blandar. Vitguld är kanske hårdare än platina. Men det är ju tackvare palladium, silver och typ koppars egenskaper. Orent ;)
Men gulguld är ju lika orent isåfall? :)

Läser man brukar det vara 90 eller 95% platina. Rolex säger 95 i nya. Äldre vet jag ej.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kan vi ta gulddiskussionen, om den inte ska handla om DD, elsewhere? Jag känner att intresset försvann för ett bra tag sen och det är svårt att hitta att diskussionen fortfarande är on topic...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kan vi ta gulddiskussionen, om den inte ska handla om DD, elsewhere? Jag känner att intresset försvann för ett bra tag sen och det är svårt att hitta att diskussionen fortfarande är on topic...
Jag tycker att det är intressant. Att få lära sig lite mer om metallerna, valet av metall, vad som är bra resp dåligt etc.

Men om du tycker att det är ointressant så slutar jag så klart. Vi återgår till att få se en dd någon gång i veckan istället.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det är intressant. Att få lära sig lite mer om metallerna, valet av metall, vad som är bra resp dåligt etc.

Men om du tycker att det är ointressant så slutar jag så klart. Vi återgår till att få se en dd någon gång i veckan istället.
Valet är såklart fritt och det är inte så att jag inte anar sarkasmen i din ton. Gör som du vill.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Håller med om att diskussionen var relevant till ämnet och tråden. Finns mer metallsnack längre bak för den som vill läsa mer.

Men det känns som att säcken går att knyta ihop för den här gången nu ändå.
 
Topp