• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Dienstag!
2F829711-7E46-4F56-BD9C-878C68263749.jpeg
 

oystercase

Cartier
Har jämfört 18239 E serie med A serie, det är rätt stor skillnad i ton och djup på det vita guldet 10år ifrån varandra. Så legeringen har ändrats genom åren.
Här är jämförande exempel på gulguld, Vitguld och rhodinerat. Sedan innehåller guld 25% andra metaller än guld vilket gör att både gulguld och Vitguld kan oxidera och få annan nyans. Tror ex att det är vad vi ser på tridorexemplet ovan (dvs inte rhidinering som slits bort. Rolex Vitguld är gråare än både obehandlat Vitguld och rhodinering.
rhodium-plating-rings.png
 
  • Like
Reactions: JLW

oystercase

Cartier
Snyggt. Ingen av rollarna var rhodinerade dock.
Precis, ingen av de visade. Dock var tidiga DD rhodinerade. Se bild nedan på min gamla 1803wg (ena fotot av @Bikinigubben) Man kan tydligt se att boetten och boettlocket är rhodinerade medan länken som kommer från 5-siffrig ref inte är rhodinerad och har en varmare. Och gråare ton jämfört med rhodineringens "vita" lyster.
IMG_20190409_091440.jpg

IMG_20181120_103259.jpg
 

oystercase

Cartier
Hur kommer det sig att denna inte blev såld idag på Bukowskis? En sexsiffrig i vitguld för 90 tkr (+20 tkr i avgift), är inte det ganska billigt?
Rolex DD WG 11554088_bukobject.jpg

https://www.bukowskis.com/en/auctions/614/34-rolex-day-date
Den ser ju lite "banged up" och I behov av en polering. Avskräcker säkert. Sedan var det estimate 90k så återrop ligger säkert lägre vilket borde innebära billigt. Man kan antagligen ringa Bukowskis och anmäla intresse att köpa eftersom den blivit årerropad.
 

ny.medlem

Breitling
Har försökt googla men hittar ingen info.
Vilka ref. finns det svenskt daghjul till? Och är det något som "alltid" går att få tag på eller kan det ha utgått eller liknande?
Samt om någon vet mellan tummen och pekfingret vad det kostar?
 

cjne

Cartier
Det finns väl att få tag på till alla?
Fick nyss pris från Rob till en 18238, kostnad 2300 för dag och datum skiva med arbete. 1600 för bara skivorna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jävligt krispig @cjne
Här behövs ingen profilbild för att bedöma bandhornen :)
Jo, de har en liten kant efter nedslipning om jag ser rätt. Men lite som jag försökt säga tidigare är det variation från fabrik som också spelar in. Hela bandhornshöjd-gate blev ju lite uppblåst när det enda jag menade var att bandhornen ofta inte är bredare utan främst mer nedslipade. Om det är gjort från fabrik eller senare är en annan skild fråga.
 

oystercase

Cartier
Vill minnas att vi kom fram till att det ändrades inte förrän sexsiffrigt.
Fast länken på min gamla var till 5-siffrigt (annars passar den ej på 1803, 6 siffriga endlinks/boett är mycket mer böjd och följer glasringen). Den var ej rhodinerad. Hittade inte heller någon gammal tråd som kommit fram till slutsatsen du skrev ovan. Sedan kanske det finns tidiga 5-ref som trots allt är rhodinerade, vem vet? 4-ref är I alla fall alltid rhodinerade.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Fast länken på min gamla var till 5-siffrigt (annars passar den ej på 1803, 6 siffriga endlinks/boett är mycket mer böjd och följer glasringen). Den var ej rhodinerad. Hittade inte heller någon gammal tråd som kommit fram till slutsatsen du skrev ovan. Sedan kanske det finns tidiga 5-ref som trots allt är rhodinerade, vem vet? 4-ref är I alla fall alltid rhodinerade.
Jag minns kanske fel. Lyckas inte googla fram nått heller
 

oystercase

Cartier
Jag minns kanske fel. Lyckas inte googla fram nått heller
Om man kollar lite på c24 så hittar man ex. Denna 18039 från 77 med rhodinerad länk men orhodinerad boett.
Screenshot_20190411_074051.jpg

Man hittat även denna 18039 från 81 med rhodinerad boett men orhodinerad länk.
Screenshot_20190411_073933.jpg
sedan kan vi slänga in en 18239 från 1990 med orhodinerad boett och länk (men evrhodinerad glasring? )
Screenshot_20190411_074253.jpg


Min killgissning är att Rolex successivt förbättrat sin vitguldsblandning och i något läge bara slutat rhodinerad då de tyckt att det ej behövts längre. Vid senare poleringar har man ibland rhodinerat och ibland inte
Därför dyker det upp även nyare 5ref med rhodinering.
Man kan ju se på de tidiga 18039 att de är gulare i tonen.

Så om jag fortsätter killgissa så tror jag skiftet kom i samband med att 18039b tridor kom. Man hade då fått fram en blandning som gjorde att det faktiskt gick att göra en tridor då man slapp rhodinerad.

Detta innebär också att alla 5ref länkar som bytts vid service från typ - 85 och framåt är/var orhodinerade.

Intressant diskussion non the less.
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Om man kollar lite på c24 så hittar man ex. Denna 18039 från 77 med rhodinerad länk men orhodinerad boett.
Screenshot_20190411_074051.jpg

Man hittat även denna 18039 från 81 med rhodinerad boett men orhodinerad länk.
Screenshot_20190411_073933.jpg
sedan kan vi slänga in en 18239 från 1990 med orhodinerad boett och länk (men evrhodinerad glasring? )
Screenshot_20190411_074253.jpg


Min killgissning är att Rolex successivt förbättrat sin vitguldsblandning och i något läge bara slutat rhodinerad då de tyckt att det ej behövts längre. Vid senare poleringar har man ibland rhodinerat och ibland inte
Därför dyker det upp även nyare 5ref med rhodinering.
Man kan ju se på de tidiga 18039 att de är gulare i tonen.

Så om jag fortsätter killgissa så tror jag skiftet kom i samband med att 18039b tridor kom. Man hade då fått fram en blandning som gjorde att det faktiskt gick att göra en tridor då man slapp rhodinerad.

Detta innebär också att alla 5ref länkar som bytts vid service från typ - 85 och framåt är/var orhodinerade.

Intressant diskussion non the less.
Tack för bidraget. Jag ska hem och analysera min 18239 nittiotalist ikväll, återkommer med bilder.
 
Senast ändrad:

cjne

Cartier
Den där 77:an skulle ju vara den perfekta årsklockan för mig, jäklar vad snygg! Tror jag måste hålla mig borta från tråden ett tag och fatta lite sans...:D
 

oystercase

Cartier
Pole-ring. Fråga @Tomas Eriksson vad det är.

PS. Menar alltså att DD över lag kan ha polerats på länk och ELLER bara boett utan att behandlats efter. Därav skillnad mellan de två.
Nä precis. Men man kan konstatera att det är jäkligt svårt (läs omöjligt) att få av rhodinerineringen på en länk utan att det syns. Så det kan nog tas för bevis att 5ref finns som orodhinerade. En boett kan man lättare polera bort rhodineringen på. Glasring och krona lite värre men nog görbart.
Tidiga 4ref blir alldeles för gula så dessa måste nog rhodinerad efter polering för att det inte ska se helt kass ut. Det är även allmänt känt att alla dessa var rhodinerade som original. Exemplet ovan med vignettetavla kan mycket väl varit rhodinerad från fabrik men upplevts tillräckligt vit för att de ska struntat i att rhodinera efter polering. Nåväl, min tidigare poäng är att det nog fanns 18039 åde med utan. Gissningsvis så är alla 18239 ej rhodinerade.?
 
Topp