Du är byggd för yg. Punkt slut.Spammar med en till bild. Bra med ”sunburst”, ger stor variation
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du är byggd för yg. Punkt slut.Spammar med en till bild. Bra med ”sunburst”, ger stor variation
Du kan ju köpa wg med slät direkt iställetJag börjar fundera i dessa banor... Vet att vissa tycker det ska vara gult, men mitt klockintresse börjar svalna lite och om jag då inte ska ha en drös klockor känns en WG mer användbar.... Jag gillar egentligen slät ring bäst. "Får" man byta till slät ring eller gör man en "fake"platinum då...?
Svårt att hitta 5 siffrig om man inte vill ha den senare 6 siffriga?Du kan ju köpa wg med slät direkt istället
Jag börjar fundera i dessa banor... Vet att vissa tycker det ska vara gult, men mitt klockintresse börjar svalna lite och om jag då inte ska ha en drös klockor känns en WG mer användbar.... Jag gillar egentligen slät ring bäst. "Får" man byta till slät ring eller gör man en "fake"platinum då...?
Jag vet faktiskt inte heller om det finns slätring till femsiffriga day-dates exkl platina. Kanske går att köpa till en platina ring och montera på... dock kostar ringen ungefär en tredjedel av klockan.. Om inte mer!Svårt att hitta 5 siffrig om man inte vill ha den senare 6 siffriga?
Edit: vet inte ens om slätring finns till femsiffriga vitguld?
Och vem säljer en platinaring?Jag vet faktiskt inte heller om det finns slätring till femsiffriga day-dates exkl platina. Kanske går att köpa till en platina ring och montera på... dock kostar ringen ungefär en tredjedel av klockan.. Om inte mer!
AD?Och vem säljer en platinaring?
Haha det har du rätt i
Sen krävs det nog en hel del fjäsk och smör för att få den monterad.Haha det har du rätt i
Köpa ngn helgulds dammodell eller två..Sen krävs det nog en hel del fjäsk och smör för att få den monterad.
Tänkte inte på Ref. Tänkte mer att det finns slät ring i wg.Svårt att hitta 5 siffrig om man inte vill ha den senare 6 siffriga?
Edit: vet inte ens om slätring finns till femsiffriga vitguld?
Absolut, men mig veterligen endast på sexsiffrig refTänkte inte på Ref. Tänkte mer att det finns slät ring i wg.
Synd. För visst är sexsiffriga Ref polerade bandhorn jämfört med fem?Absolut, men mig veterligen endast på sexsiffrig ref
JuppSynd. För visst är sexsiffriga Ref polerade bandhorn jämfört med fem?
Efter lite efterforskning på www hittade jag detta som svar på min frågaNågon som har någon erfarenhet ang missfärgningar på daydate i wg? Ser ibland på bilder att de kan se lite missfärgade/smutsiga ut. Är detta vanligt på äldre daydates (>15 år)?
Ok då är jag medJag vet faktiskt inte heller om det finns slätring till femsiffriga day-dates exkl platina. Kanske går att köpa till en platina ring och montera på... dock kostar ringen ungefär en tredjedel av klockan.. Om inte mer!
SmygreklamEftersom min DD är osåld så får jag väll rocka den lite. Sköna färgskiftningar i ljuset
Efter lite efterforskning på www hittade jag detta som svar på min fråga
”Vitguld är, oavsett legering, i sig lite mörkare i tonen. Man kan säga gråare, samtidigt som det har en varm ton. Inte gult, men en varmare ton än t ex silver. För att få en vitare färg, så ytbehandlas vitguld normalt med en annan metall, rhodium. Detta kallas “rhodinering” och lägger sig som ett tunt ytskikt. Vid användning så nöts rhodiumet bort och då kommer själva vitguldet fram, vilket gör att man då kan se en annan färgton”.
Har för mig man sett 18XXX belagda eller?Senare (5/6-siffriga) dd referenser i Vitguld är ej rhodinerade. De har Rolex egen vitguldslegering som ej behöver rhodineras. 1803 och tidigare är rhodinerade. Man ser skillnad.
Hmmm. Jag hade en länk från 5 siffrig ref. på min 1803 och den var obelagd. Finns ju iofs både 18039 och 18239 att välja på och de gjorde en hel del uppgraderingar på vägen. Dock fanns ju tridor som 18309B referens och den borde vara orodhinerad. Framförallt väldigt/svår omöjlig att återställa vid slitage. Med det sagt så är det en intressant fråga.Har för mig man sett 18XXX belagda eller?
Vart har du läst att rolex vitguld inte är rhodinerat? Förövrigt finns det ingen ref som heter 18309B. Tänker du på 18239B?Hmmm. Jag hade en länk från 5 siffrig ref. på min 1803 och den var obelagd. Finns ju iofs både 18039 och 18239 att välja på och de gjorde en hel del uppgraderingar på vägen. Dock fanns ju tridor som 18309B referens och den borde vara orodhinerad. Framförallt väldigt/svår omöjlig att återställa vid slitage. Med det sagt så är det en intressant fråga.
Slarvfel, 18039B menar jag.Vart har du läst att rolex vitguld inte är rhodinerat? Förövrigt finns det ingen ref som heter 18309B. Tänker du på 18239B?
Om nu 18239 inte är rhodinerad som mr @oystercase hävdar. Kan någon svara på varför de ibland ser ut som på nedan bild, dvs att vitguldet gulnar? Ser ju för tråkigt ut...
Tack, den blev otroligt bra.@vonbahr jag ångrar nästan att jag sålde tavlan till dig...Blev mycket bra!
Får nöja mig med Lasse-onyx
Att Rolex inte rhodinerar sitt Vitguld har jag sett i material från rolex, kan dock inte peka ut en exakt källa. Här är i alla fall deras patent för vitt (de kallar de grått) guld utan rhodinering. http://www.patentbuddy.com/Patent/US-9650697-B2?ft=true&sr=trueVart har du läst att rolex vitguld inte är rhodinerat? Förövrigt finns det ingen ref som heter 18309B. Tänker du på 18239B?
Om nu 18239 inte är rhodinerad som mr @oystercase hävdar. Kan någon svara på varför de ibland ser ut som på nedan bild, dvs att vitguldet gulnar? Ser ju för tråkigt ut...
Har för mig att det endast gäller de senare. Så typ tidiga DD behöver det göras på. Vet ej exakt vart brytpunkten går/gick dock.Att Rolex inte rhodinerar sitt Vitguld har jag sett i material från rolex, kan dock inte peka ut en exakt källa. Här är i alla fall deras patent för vitt (de kallar de grått) guld utan rhodinering. http://www.patentbuddy.com/Patent/US-9650697-B2?ft=true&sr=true
Nej precis. Frågan är om de bytt mitt i en referens eller inte. 1803 och tidigare är i alla fall rhodinerade.Har för mig att det endast gäller de senare. Så typ tidiga DD behöver det göras på. Vet ej exakt vart brytpunkten går/gick dock.