• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Är det någon som har en idé om hur mycket en diamanttavla puttar upp prisbilden på en 18238/18239, jämfört med utan diamanter (allt annat lika)? Pratar vi 10k upp eller är det typ hugget som stucket, eller nån stans däremellan?
Och en grej till - nån som vet hur mkt en länkbit till en presidentlänk passande 18239 (eller 18238 för den delen) kan tänkas gå lös på begagnat?

https://imgur.com/a/UuWgLEf
Verkar dock inte helt galet om man jämför med denna karta som referens. En "dubbelbit" på var sida. Saknas egentligen bara en enkelbit på min länk. Och såklart problemet att skruvarna inte lossnar på ena sidan av spännet.
Såg inget uppenbart tokigt med spännet men ngn med mer kunskap får gärna kolla.
Det jag reagerade på, förutom att skruvarna satt fast samt att det var en länkbit emellan de med skruvar, var att jag tyckte kanterna på undersidan av länkbitarna var för runda.

Känner mig nu väldigt tveksam till min initiala tro att länken var fejk!

Någon med mer kunskap får ge sin bild av det du frågade istället :)

Såg inget uppenbart tokigt med spännet men ngn med mer kunskap får gärna kolla.
Det jag reagerade på, förutom att skruvarna satt fast samt att det var en länkbit emellan de med skruvar, var att jag tyckte kanterna på undersidan av länkbitarna var för runda.

Känner mig nu väldigt tveksam till min initiala tro att länken var fejk!

Någon med mer kunskap får ge sin bild av det du frågade istället :)
Tack för att du tog dig tid :)

Jag fortsätter tjata på med frågor om 18239...
Är det så att visarna ska vara utan lume om det är diamanttavla? Jag tycker jag ser en hel del bilder på diamattavlor där visarna har lysmassa, men det kan ju vara så att man i de fallen har bytt tavla men ej visare. Om jag nu tänker rätt i att de inte ska ha lysmassa ihop med diamanttavla...
Finns det nån bra uppställning på vilka olika tavlor det finns att stoppa i en vitguldare? Jag minns att jag sett bilder på en massa tavlor i olika trådar, men jag hittar inte tillbaka.
Denna bilden hittade jag på nätet - det var bland de snyggare tavlorna jag sett i en 18239... Vad kan en sådan heta tro?
upload_2020-1-16_10-51-50.png

Är det så att visarna ska vara utan lume om det är diamanttavla? Jag tycker jag ser en hel del bilder på diamattavlor där visarna har lysmassa, men det kan ju vara så att man i de fallen har bytt tavla men ej visare. Om jag nu tänker rätt i att de inte ska ha lysmassa ihop med diamanttavla...
Finns det nån bra uppställning på vilka olika tavlor det finns att stoppa i en vitguldare? Jag minns att jag sett bilder på en massa tavlor i olika trådar, men jag hittar inte tillbaka.
Denna bilden hittade jag på nätet - det var bland de snyggare tavlorna jag sett i en 18239... Vad kan en sådan heta tro?
Det där är en sexsiffrig tavla i femsiffrig DD.

Edit. Sen har du @Hexagon utmärkta taveltråd här: https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/

Precis som nämnt ovan är tavlan för en sexsiffrig.
Ganska säker på att diatavlor kommer med visare utan lysmassa. Här nog tråden du söker: https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/

De visare som kom med diamanttavlan jag nyligen köpte till min 18238 har ingen lysmassa, kanske kan vara så att de du sett har bara bytt tavla och inte visare.

Det där är en sexsiffrig tavla i femsiffrig DD.

Edit. Sen har du @Hexagon utmärkta taveltråd här: https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/

Precis som nämnt ovan är tavlan för en sexsiffrig.
Ganska säker på att diatavlor kommer med visare utan lysmassa. Här nog tråden du söker: https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/

De visare som kom med diamanttavlan jag nyligen köpte till min 18238 har ingen lysmassa, kanske kan vara så att de du sett har bara bytt tavla och inte visare.
Tack ska ni ha!
En fråga jag ställde på förra sidan om jag provar med igen:
Hur mycket extra tycker ni att det är rimligt att betala för en klocka med diamanttavla jämfört med en utan diamanter? Kan man generellt säga att en klocka med diamanttavla är värd typ 5k mer än en utan - allt annat lika? Jag förstår om det är individuellt eftersom det såklart beror på vilken tavla man själv önskar, så det kanske är en omöjlig fråga...

Tack ska ni ha!
Hur mycket extra tycker ni att det är rimligt att betala för en klocka med diamanttavla jämfört med en utan diamanter? Kan man generellt säga att en klocka med diamanttavla är värd typ 5k mer än en utan - allt annat lika? Jag förstår om det är individuellt eftersom det såklart beror på vilken tavla man själv önskar, så det kanske är en omöjlig fråga...
Svårt att svara på som du säger. Jag personligen tycker att det är rimligt att det diffar ca 10k med resp utan diatavla.

Tack ska ni ha!
Det är ganska stor spridning i pris mellan olika diamant tavlor också så det är lite svårt att säga, men om det är de "vanliga" färgerna det handlar om så skulle jag nog tycka att omkring 5-7k extra kan vara rimligt.

Den här ligger ute för 41k på Chrono24, fin men kanske lite saftigt :)
13191587c_xxl_v1576059258147.jpg

Det är ganska stor spridning i pris mellan olika diamant tavlor också så det är lite svårt att säga, men om det är de "vanliga" färgerna det handlar om så skulle jag nog tycka att omkring 5-7k extra kan vara rimligt.

Den här ligger ute för 41k på Chrono24, fin men kanske lite saftigt :)
13191587c_xxl_v1576059258147.jpg
Den var inte dum! Varför inte? ;)
Men ärligt talat - visst ser den lite off ut? Kolla baguetten relativt lumepluppen vid kl 6?? Där ser det ut som nåt diffar. Det kan såklart bero på vinkelfel i bilden, men det ser faktiskt rätt skumt ut.

Tack ska ni ha!
Beror på vilken tavla det är gvs. Har du något exempel? :)

Tumregeln för alla klockor är att visarna har lysmassa om tavlan har det. Stämmer inte alltid, tex rolex trätavlor hade visare med lysmassa.

Vad borde man ge för en 1802 med länk nuförtiden? Borde vara billigare än en 5-siffrig likt 1803 eller dyrare för att dom är ovanliga?

Aha! Tror bara de heter 1803 iallafall fast det är WG? Är också trött...

Men tror de går högre än gulguld iaf.
Det verkar så. Billigaste på chrono24 med länk är 145k och den är inte rolig. Så det är nog inte c24 som gäller allafall.

Edit: fanns visst några ännu sämre billigare.

Tillbaka
Topp