• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Lite frustrerad. Missade en DD 118238 i 18 ct guld som gick på Auktion i dag. Klart över min budget men tror ändå att priset
var riktigt bra, tot ca 150 k inkl guldlänk. Nåväl, då slipper jag sälja övr klockor som hade varit fallet.
Blev iaf en Breitling B-1 till samlingen.
Hoppas att det var ngn av er där ute som lade vantarna på Rolexen....:)
303423_2_mid.jpg

882433B6-6AC2-43C8-8FB5-3A192B7988C3.jpeg

Är det bara en synvilla eller är den lite större än du mätte? Ser ut som måttet är in under luggen, istället för i yttersta kanten. Pratar ju 0,5mm typ. Men iallafall.

Jag är nog mer fundersam över hur det där skjutmåttet fungerar. Ser ut att vara 43,5 mm?
Det är bra att ni är kritiska, det är med all rätt! Måttet är inköpt för under 20-lappen på Jula, plus att jag kan mkt väl ha avläst det fel. Det är nog bäst att jag skaffar ett bättre mått och bättre mätfärdigheter ☺️

Jag har en fråga angående tavlor igen, och framför allt tavlor till 18239...
Om man byter tavla i en vitguldare - hur viktigt tycker ni det är att man stoppar i en tavla till just vitguldaren? Eller ser det ok ut även med tavlor som egentligen hör till 18238 mfl? Jag tänker mig först och främst att jag skulle vilja ha en 18239 med en blå sunbursttavla. Dessa finns ju både till 18239 och 18238, och jag antar (utan att veta) att det som skiljer är indexen som är i vitt resp gult guld till de olika modellerna? Ser det knepigt ut med gula guldindex i en viguldare, eller tänker man inte på det irl?
Om man kollar på de olika tavlorna i tråden nedan så finns det ju fler varianter till gulguldarna och det verkar enklare att hitta begagnade tavlor till 18238 än till 18239.

Sen en grej till - passar alla tavlor från 1803X till 11823X i just de femsiffriga 1823X?

Den grymma taveltråden som länkats flera gånger här i tråden:
https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/

Om man byter tavla i en vitguldare - hur viktigt tycker ni det är att man stoppar i en tavla till just vitguldaren? Eller ser det ok ut även med tavlor som egentligen hör till 18238 mfl? Jag tänker mig först och främst att jag skulle vilja ha en 18239 med en blå sunbursttavla. Dessa finns ju både till 18239 och 18238, och jag antar (utan att veta) att det som skiljer är indexen som är i vitt resp gult guld till de olika modellerna? Ser det knepigt ut med gula guldindex i en viguldare, eller tänker man inte på det irl?
Om man kollar på de olika tavlorna i tråden nedan så finns det ju fler varianter till gulguldarna och det verkar enklare att hitta begagnade tavlor till 18238 än till 18239.

Sen en grej till - passar alla tavlor från 1803X till 11823X i just de femsiffriga 1823X?

I teorin kan du ha en urtavla som tillhör en Day-Date i gulguld i en Day-Date i vitguld, men det ser (enligt mig) konstigt ut, eftersom indexen och kronan är i annan metall än klockan. Fördelen med 1823X är att alla tavlor som tillhör 5- eller 6-siffrig ref passar.

Det är vanligt med gulguldsindex i stålklockor. Vet inte om det funnits "original" till dd men vet att det är fult (imo).

Lite frustrerad. Missade en DD 118238 i 18 ct guld som gick på Auktion i dag. Klart över min budget men tror ändå att priset
var riktigt bra, tot ca 150 k inkl guldlänk. Nåväl, då slipper jag sälja övr klockor som hade varit fallet.
Blev iaf en Breitling B-1 till samlingen.
Hoppas att det var ngn av er där ute som lade vantarna på Rolexen....:)
303423_2_mid.jpg
Var det den som såldes via Stockholms auktionsverk?

Har varit sugen på att testa en DD ett tag nu och känner att jag kommer allt närmare ett köp. Är framför allt intresserad av en 18238 i fint skick.
Ni som har bra koll på er polering, hur bedömer ni skicket och prisbilden på denna Chrono24-annons?
Mitt amatörmässiga omdöme är att den verkar vara i ganska bra skick men är lite fundersam på om poleringen på bandhornens ovansida verkligen är helt hundra?

Har varit sugen på att testa en DD ett tag nu och känner att jag kommer allt närmare ett köp. Är framför allt intresserad av en 18238 i fint skick.
Ni som har bra koll på er polering, hur bedömer ni skicket och prisbilden på denna Chrono24-annons?
Mitt amatörmässiga omdöme är att den verkar vara i ganska bra skick men är lite fundersam på om poleringen på bandhornens ovansida verkligen är helt hundra?

Tillbaka
Topp