• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

18206...950PT
F21A50F1-2F54-414E-9875-A534AF284C34.jpeg
Den är så grym! Ångrar att jag släppte min rätt ofta.
D93529CD-CA02-495D-B6C4-22D787D0EC25.jpeg

Är delad i frågan, däremot i YG så tycker jag 5ref är svårslaget!

Är det inte en vansinnigt stor skillnad i ”kvalitetskänslan” på ex länk/clasp mellan 5-6ref?
Rent estetiskt är ju 5-siffrig med borstad boett ljusår bättre. Sen har claspen en solidare känsla på de moderna.

riktigt bra! Verkar som Rolex börjat strula kring att sätta i 6-siffriga tavlor i 5-siffriga referenser. Hade själv väldigt gärna haft den med stavindex inför sommaren.
Nej, behåll den mörka. Iofs har jag aldrig varit ett fan av de isblå.

Yes, men med tanke på luggar osv? Är inte de borstade mindre/smalare än de polerade? :)

Dåligt formulerad fråga av mig...

Förstår hur du menar men jag upplever de inte som bredare i luggarna heller. Finns klart större variation inom 5-siffriga än mellan 5 och 6-siffriga. Kolla t ex på en del 180XX runt 1980-1982. De har närmast maxicase jämfört med de klart smalare bandhornen i den sista generationen på 90-talet.

vad jag gillar med de borstade ovansidorna är att definitionen mellan sidor och topp blir mycket skarpare och kombinationen borstat och blankt är nyckeln till några av branschens snyggaste klockor (sportRolex, RO, Nautilus etc)

Yes, men med tanke på luggar osv? Är inte de borstade mindre/smalare än de polerade? :)

Dåligt formulerad fråga av mig...

Beror en hel del på vilken 5-siffror referens det är. Senare, double quick-det, tenderar att ha tunnare luggar.

Men även på årsmodellerna inom modellserierna. Vissa tenderar till att ha ’fetare’ case (tidiga 80-talare) verkar vara lite tjockare tex. dessa föredrar jag personligen.

Edit: too slow. Så: what @Whedda said.

Förstår hur du menar men jag upplever de inte som bredare i luggarna heller. Finns klart större variation inom 5-siffriga än mellan 5 och 6-siffriga. Kolla t ex på en del 180XX runt 1980-1982. De har närmast maxicase jämfört med de klart smalare bandhornen i den sista generationen på 90-talet.

vad jag gillar med de borstade ovansidorna är att definitionen mellan sidor och topp blir mycket skarpare och kombinationen borstat och blankt är nyckeln till några av branschens snyggaste klockor (sportRolex, RO, Nautilus etc)
Framförallt slipade man ner bandhornens ovansida rätt hårt ett tag.

Beror en hel del på vilken 5-siffror referens det är. Senare, double quick-det, tenderar att ha tunnare luggar.

Men även på årsmodellerna inom modellserierna. Vissa tenderar till att ha ’fetare’ case (tidiga 80-talare) verkar vara lite tjockare tex. dessa föredrar jag personligen.

Edit: too slow. Så: what @Whedda said.

Okej! :)

Anledningen till varför jag frågar är för att när de kommer till YG så har jag min 18238, borstade och vad jag upplever som smala luggar.

Nu letar jag efter PT och funderar mellan 5-6ref, spontant var jag inne på 118206 då jag fått för mig att den är lite större på handleden än vad 18206 är? Samt att man får en annan känsla med nya länken/Claspen. Upplever ibland att min 18238 känns lite ”ömtålig” kontra typ nya 6ref jubbe/Oyster etc etc. Sen har jag 19,5cm så då är klart en ”bredare” modell av 36mm att föredra om det nu skiljer lite mellan 5-6ref. Jag upplever själv min 18238 som lite liten ibland, dock varvar jag ju den med upp till 42mm vilket som garanterat spelar in. Kanske får köra bara den i en månad och se hur det känns.

Men frågan blir egentligen utifrån ovan, 5 eller 6 ref? (Håller med Whedda om att bryter mellan borstat/polerat är sexigare) men storlek/kvalitet spelar klart in...

Viktskillnad mellan de två? 50g? Ca 180-230?
Ihåliga kontra fyllda centerlinks?

Okej! :)

Anledningen till varför jag frågar är för att när de kommer till YG så har jag min 18238, borstade och vad jag upplever som smala luggar.

Nu letar jag efter PT och funderar mellan 5-6ref, spontant var jag inne på 118206 då jag fått för mig att den är lite större på handleden än vad 18206 är? Samt att man får en annan känsla med nya länken/Claspen. Upplever ibland att min 18238 känns lite ”ömtålig” kontra typ nya 6ref jubbe/Oyster etc etc. Sen har jag 19,5cm så då är klart en ”bredare” modell av 36mm att föredra om det nu skiljer lite mellan 5-6ref. Jag upplever själv min 18238 som lite liten ibland, dock varvar jag ju den med upp till 42mm vilket som garanterat spelar in. Kanske får köra bara den i en månad och se hur det känns.

Men frågan blir egentligen utifrån ovan, 5 eller 6 ref? (Håller med Whedda om att bryter mellan borstat/polerat är sexigare) men storlek/kvalitet spelar klart in...

Viktskillnad mellan de två? 50g? Ca 180-230?
Ihåliga kontra fyllda centerlinks?

självklart är det en skillnad i känsla med nya länken och låset. Samtidigt är det det mellan en 1675 och en modern GMT också och det handlar om olika fördelar och känsla. För mig är den blanka ovansidan av bandhornen en deal breaker men har själv inte stört mig på länken och låset i 18206. Sen hade jag inte haft något emot det och hade varmt välkomnat en ny DD 36 med borstade bandhorn, uppdaterat verk och modern länk/lås.

Någon som har koll på:

* Viktskillnad mellan 18206 & 118206? 50g? Ca 180-230?
* (18206) Ihåliga kontra fyllda centerlinks (118206) ?
* Gällande årtal för respektive modell? Dvs när kom 18206 och när blev den 118206 samt när den blev discad?

Tillbaka
Topp